Narratives: unveiling teachers’ identities

Autores

  • Marimar da Silva Universidade Federal de Santa Catarina
  • Saionara Greggio Universidade Federal de Santa Catarina
  • Camila Araújo de Lucena Universidade Federal de Santa Catarina
  • Didiê Ana Ceni Denardi Universidade Tecnológica Federal do Paraná /Universidade Federal de Santa Catarina
  • Gloria Gil Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2007v10n2p199

Palavras-chave:

Practical knowledge, Teacher education, Narratives.

Resumo

This study aims at reporting the results of a qualitative interpretative research on English as a foreign language teachers’ practical knowledge. More specifically, the objective was to identify the teachers’ rules and principles of practice, through life-story narratives. The result was a set of biographical stories through which the participants themselves could make meaningful connections between moments of their lives and their practical knowledge. The research process as a whole offered the participants a fruitful context for reflection on their professional identities as teachers and the bits and pieces of the unknown identities turned to be a bit more known. Finally, this study points out that life-story narratives can open a window into teachers’ practical knowledge, which may mean an alternative to possible changes on cognitive and/or behavioral level if introduced as a tool for reflection in early stages of teacher education programs.

Biografia do Autor

Marimar da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Santa Catarina (1976), especialização em Metodologia de Ensino pela Universidade do Sul de Santa Catarina (1999) e mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003).

Saionara Greggio, Universidade Federal de Santa Catarina

É graduada em Letras Português e Inglês pela Universidade Federal de Santa Catarina. É mestre  em Letras Inglês pelo Programa de Pós-Graduação em Inglês da Universidade Federal de Santa Catarina.

Camila Araújo de Lucena, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Administracao pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2002) e mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006).

Didiê Ana Ceni Denardi, Universidade Tecnológica Federal do Paraná /Universidade Federal de Santa Catarina

Professora na Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Possui graduação em Letras Português Inglês e Respectivas Literaturas pela Faculdade de Estadual de Filosofia Ciências e Letras de Guarapuava e mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Gloria Gil, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui mestrado em Letras pela Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC (1991), e doutorado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela mesma universidade (1999). Atualmente é professora Associada do Departamento de Línguas Estrangeiras da Universidade Federal de Santa Catarina UFSC, Brasil.

Downloads

Publicado

2007-12-15

Como Citar

SILVA, Marimar da; GREGGIO, Saionara; LUCENA, Camila Araújo de; DENARDI, Didiê Ana Ceni; GIL, Gloria. Narratives: unveiling teachers’ identities. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 199–222, 2007. DOI: 10.5433/2237-4876.2007v10n2p199. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4442. Acesso em: 29 jun. 2024.