Parental involvement and the academic performance of elementary school children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0383.2019v40n2p195

Keywords:

Desempenho acadêmico, Envolvimento parental, Ensino fundamental

Abstract

Considering family involvement in school learning, the main objective of this study is to verify the relationship between parental involvement and children's school performance. It also has, as specific objectives, to compare the averages obtained by school, by school year, by age and by sex. A total of 112 primary school children of both sexes, aged 8 to 12 years old, from the 3rd to the 5th grade, participated in two public schools in Minas Gerais-Brazil. The children answered two questionnaires "Questionnaire on evaluation of the relationship with the father in the eyes of the children" and with the mother, in the view of the children. Academic performance was raised in schools through their grades in the secretariats of the institutions. The results showed that only in the sex of the children there were statistically significant differences. No correlations were found between the means of the evaluation of the relationship with the parents and the academic performance. This result may reflect the fact that families and schools have not acted together, as perceived by children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Júlio Antônio Moreira Gomes, Universidade do Vale do Sapucaí

Master in Education from the Universidade do Vale do Sapucaí

Neide de Brito Cunha, Universidade do Vale do Sapucaí

Postdoctorate in Education from the Universidade Estadul de Campinas. Permanent Professor of the Master of Education and the Postgraduate Program in Language Sciences of the Universidade do Vale do Sapucaí.

References

BANDEIRA, M.; ROCHA, S. S.; PIRES, L. G.; DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Competência acadêmica de crianças do ensino fundamental: características sociodemográficas e relação com habilidades sociais. Interação em Psicologia, Curitiba, v. 10, n. 1, p. 53-62, 2006. Disponível em: http://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs/index.php/psicologia/article/viewFile/5773/4209. Acesso em: 15 set. 2018.

BORSA, J. C.; NUNES, M. L. T. Aspectos psicossociais da parentalidade: o papel de homens e mulheres na família nuclear. Psicologia Argumento, Curitiba, v. 29, n. 64, p. 31-39, 2011. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/psicologiaargumento/article/view/19835/19141. Acesso em: 15 set. 2018.

BORUCHOVITCH, E.; OLIVEIRA, K. L.; SANTOS, A. A. A. Leitura e desempenho escolar em português e matemática no ensino fundamental. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 18, n. 41, p. 531-540, set./dez. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2008000300009. Acesso em: 15 set. 2018.

BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em: 15 set. 2018.

BRONFENBRENNER, U. La ecología del desarrollo humano: experimentos en entornos naturales y diseñados. Barcelona: Editorial Paidós, 2002.

CASARIN, N. E. F.; RAMOS, M. B. J. Família e aprendizagem escolar. Revista de Psicopedagogia, São Paulo, v. 24, n. 74. p. 82-201, 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v24n74/v24n74a09.pdf. Acesso em: 15 set. 2018.

CHRISTOVAM, A. C. C.; CIA, F. O envolvimento parental na visão de pais e professores de alunos com necessidades educacionais especiais. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 19, n. 4, p. 563-582, out./dez. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382013000400007. Acesso em: 15 set. 2018.

CIA, F.; BARHAM, E. J. O envolvimento paterno e o desenvolvimento social de crianças. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 14, n. 1, p. 67-74, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pe/v14n1/a09v14n1.pdf. Acesso em: 15 set. 2018.

CIA, F.; BARHAM, E. J.; FONTAINE, A. M. G. V. Desempenho escolar e autoconceito de escolares: contribuições do envolvimento paterno. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 29, n. 4, p. 461-470, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/estpsi/v29n4/v29n4a01.pdf. Acesso em: 15 set. 2018.

FANTINATO, A. C.; CIA, F. Envolvimento parental, competência social e o desempenho escolar de escolares. Psicologia Argumento, Curitiba, v. 29, n. 67, p. 499-511, 2011. Disponível em: http://132.248.9.34/hevila/Psicologiaargumento/2011/vol29/no67/9.pdf. Acesso em: 28 mar. 2015.

GOMES, P. G.; NEVES, I.; SILVA, B. Qualidade na educação de infância através do envolvimento parental – Projeto EQuaP. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Coruña, n. 5, 2017. Disponível em: http://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/reipe.2017.0.05.2675/pdf. Acesso em: 15 set. 2018.

GUIDETTI, A. A.; LIMA, F. F.; BARTHOLOMEU, D.; MONTIEL, J. M.; MACHADO, A. A. Estilos parentais e dificuldades de aprendizagem na escrita: análise de suas correlações. In: CAPOVILLA F. (org.). Transtornos de aprendizagem: progressos em avaliação e intervenção preventiva e remediativa. São Paulo: Memnon, 2010. p. 141-149.

JACOB, A. V; LOUREIRO, S. R. Desenvolvimento afetivo - o processo de aprendizagem e o atraso escolar. Paidéia, Ribeirão Preto, n. 10/11, p. 149-160, fev./ago. 1996. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/paideia/n10-11/11.pdf. Acesso em: 15 set. 2018.

LIMA, A. M.; MACHADO, L. B. O “bom aluno” nas representações sociais de professoras: o impacto da dimensão familiar. Revista Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, MG, v. 24, n. 1, p. 150-159, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822012000100017. Acesso em: 15 set. 2018.

MARTINELLI, S. C. Os aspectos afetivos das dificuldades de aprendizagem. In: SISTO, F. F.; BORUCHOVITCH, E.; FINI, L. D. T.; BRENELLI, R. P.; MARTINELLI, S. C. (org.). Dificuldades de aprendizagem no contexto psicopedagógico. 2.ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2002, p. 190-213.

MARTINELLI, S. C.; AGUENA-MATSUOKA, E. C. Um estudo sobre práticas e crenças parentais e o desempenho em escrita de crianças. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 69, p. 261-276, 2018. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/54291/35478. Acesso em: 15 set. 2018.

SARAIVA-JUNGES, L. A.; WAGNER A. Os estudos sobre a relação família-escola no Brasil: uma revisão sistemática. Educação, Porto Alegre, v. 39, n. esp., p. 114-124, 2016. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf/848/84850103013.pdf. Acesso em: 15 set. 2018.

SMITH, C.; STRICK, L. Dificuldades de aprendizagem de A - Z: guia completo para educadores e pais. São Paulo: Penso, 2012.

Published

2019-12-02

How to Cite

GOMES, Júlio Antônio Moreira; CUNHA, Neide de Brito. Parental involvement and the academic performance of elementary school children. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 40, n. 2, p. 195–208, 2019. DOI: 10.5433/1679-0383.2019v40n2p195. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/37255. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.