Call of Cthulhu: the image of the lovecraftian creatures in the game Dark Corners of the Earth

Authors

  • Levy Henrique Bittencourt Neto Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0383.2019v40n2p225

Keywords:

Lovecraft, Semiótica, Videogames, Fenomenologia

Abstract

This article aims to study the image of three creatures - Shoggoth, Cthulhu and Dagon - based on the books of the writer H.P. Lovecraft and present in the game Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. The main approach is from the perspective of the phenomenological categories and the semiotics of C.S. Peirce. Through the nine types of sign and the phenomenological categories of firstness, secondness and thirdness, an analysis of the visual components of the game images was made, compared to Lovecraft's writings. Through the semiotic analysis, it is noticed that the game succeeded in transposing fundamental signs of the Lovecraft's literature.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Levy Henrique Bittencourt Neto, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Graduated in Social Communication: Journalism from the Universidade Estadual de Londrina. Photography specialist from the same university. Master and PhD Student in Intelligence Technologies and Digital Design, PUC - SP. Currently research on Peircean semiotics, new media and games. He has published semiotic analyzes of photographs, games, literature and advertisements.

References

BÍBLIA. Português. Bíblia on-line. Disponível em: https://www.bibliaonline.com.br. Acesso em: 9 out. 2016.

BYSTRINA, I. Tópicos de semiótica da cultura. São Paulo: Cisc, 1995. Pré-print.

DUTRA, D. I. O horror sobrenatural de H.P. Lovecraft: teoria e praxe estética do horror cósmico. 2015. 260 f. Tese (Doutorado em Literatura Comparada) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2015.

FLUSSER, V. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

JOSHI, S. T. The weird tale. Seatle: Sarnath Press, 2017.

LOVECRAFT, H. P. A cor que caiu do céu. 2. ed. São Paulo: Iluminuras, 2007.

LOVECRAFT, H. P. A maldição de Sarnath. 2. ed. São Paulo: Iluminuras, 2001.

LOVECRAFT, H. P. Dagon. 2. ed. São Paulo: Iluminuras, 2005.

LOVECRAFT, H. P. O horror sobrenatural em literatura. São Paulo: Iluminuras, 2008.

LOVECRAFT, H. P. The complete fiction. New York: Barnes & Noble, 2011.

MORIN, E. O enigma do homem: para uma nova antropologia. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1975.

PEIRCE, C. S. Semiótica e filosofia. São Paulo: Cultriz, 1975.

PEIRCE, C. S. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 2003.

PEIRCE, C. S. The collected papers of Charles Sanders Peirce. Charlottesville, VA: Intelex Corporation, 1994.

PIRES, J. B. Vida e obra de Charles Sanders Peirce e as bases para o estudo da linguagem fotográfica. Revista Discursos Fotográficos, Londrina, v. 4, n. 4, p. 145-160, 2008.

RUIZ, M. F.; BIENVENIDO, H. P. Universos fantásticos de inspiración Lovecraftiana en videojuegos survival horror: Un estudio de caso de p.t (silent hills). Brumal: revista de investigación sobre lo fantástico, Barcelona, v. 3, n. 1, p. 95-118, 2015.

SANTAELLA, L. A assinatura das coisas: Peirce e a literatura. Rio de Janeiro: Imago, 1992.

SANTAELLA, L. A teoria geral dos signos. São Paulo: Pioneira, 2008.

SANTAELLA, L. Estética: de Platão a Peirce. 2. ed. São Paulo: Experimento, 1994.

SANTAELLA, L. O método anticartesiano de C. S. Peirce. São Paulo: Editora UNESP, 2004.

VALVE. Shoggoth. Disponível em: https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=780930632. Acesso em: 1 out. 2016.

Published

2019-12-02

How to Cite

BITTENCOURT NETO, L. H. Call of Cthulhu: the image of the lovecraftian creatures in the game Dark Corners of the Earth. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 40, n. 2, p. 225–238, 2019. DOI: 10.5433/1679-0383.2019v40n2p225. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/34221. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção Livre

Most read articles by the same author(s)