Assistance Program for Pregnant Women in the Cafezal Community

Authors

  • Adriana Prestes do Nascimento Universidade Estadual de Londrina – UEL https://orcid.org/0000-0003-4318-1772
  • Alessandra Telles Benatti Universidade Estadual de Londrina – UEL
  • Ana Lúcia Boselli Universidade Estadual de Londrina – UEL
  • Cláudia Rumiato Aguilar Universidade Estadual de Londrina – UEL
  • Denise Miyake Universidade Estadual de Londrina – UEL
  • Fabrício da Silva Bessani Universidade Estadual de Londrina – UEL
  • Jaime Yudy Yamada Universidade Estadual de Londrina – UEL
  • Juliana Feijó de Souza Universidade Estadual de Londrina – UEL https://orcid.org/0000-0002-1331-6755
  • Kareen Vasconcelos Alves Universidade Estadual de Londrina – UEL
  • Luciana Araújo Salomão Universidade Estadual de Londrina – UEL
  • Maria Célia O. Hauly Universidade Estadual de Londrina – UEL
  • Miguel Morita Fernandes da Silva Universidade Estadual de Londrina – UEL
  • Regina Maria R. e Silva Universidade Estadual de Londrina – UEL
  • Ricardo Takeshi Takahashi Universidade Estadual de Londrina – UEL
  • Tarsila Galvão Domene Universidade Estadual de Londrina – UEL https://orcid.org/0000-0001-8920-6985

Keywords:

Pregnant – Assistance, contraception, Breast-feeding, Vaccines, Oral hygiene

Abstract

Considering the desire of the population of the Cafezal neighborhood, based on the result of the questionnaire applied to the pregnant women of that place, and of the health team of the post, the students of PEEPIN/GIM 06 proposed to form the group of pregnant women in that community, to elaborate a manual to assist pregnant women, as well as guide them about contraceptive methods, breastfeeding, hygiene, vaccines, discomforts, during pregnancy, physical exercise, tooth care, complications in pregnancy and childbirth. Educational guidelines were given in the form of lectures, brochures and films, always encouraging the active participation of pregnant women.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Prestes do Nascimento, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Student of the Dentistry Course at the Universidade Estadual de Londrina – UEL.

Alessandra Telles Benatti, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Student of the Physiotherapy Course at the Universidade Estadual de Londrina – UEL.

Ana Lúcia Boselli, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Student of the Physiotherapy Course at the Universidade Estadual de Londrina – UEL.

Cláudia Rumiato Aguilar, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Student of the Pharmacy and Biochemistry Course at the Universidade Estadual de Londrina – UEL.

Denise Miyake, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Student of the Nursing Course at the Universidade Estadual de Londrina – UEL.

Fabrício da Silva Bessani, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Student of the Pharmacy and Biochemistry Course at the Universidade Estadual de Londrina – UEL.

Jaime Yudy Yamada, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Student of the Dentistry Course at the Universidade Estadual de Londrina – UEL.

Juliana Feijó de Souza, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Student of the Pharmacy and Biochemistry Course at the Universidade Estadual de Londrina – UEL.

Kareen Vasconcelos Alves, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Student of the Nursing Course at the Universidade Estadual de Londrina – UEL.

Luciana Araújo Salomão, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Student of the Medicine Course at the Universidade Estadual de Londrina – UEL.

Maria Célia O. Hauly, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Professor at the Department of Biochemistry at the Universidade Estadual de Londrina – UEL.

Miguel Morita Fernandes da Silva, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Student of the Medicine Course at the Universidade Estadual de Londrina – UEL.

Regina Maria R. e Silva, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Pedagogue of the Pedagogical Support Nucleus of the Health Sciences Center of the Universidade Estadual de Londrina – UEL.

Ricardo Takeshi Takahashi, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Student of the Medicine Course at the Universidade Estadual de Londrina – UEL.

Tarsila Galvão Domene, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Student of the Pharmacy and Biochemistry Course at the Universidade Estadual de Londrina – UEL.

References

BRASIL. Ministério da Saúde. Assistência integral à saúde da mulher: material instrucional. 3. ed. Brasília: SNPES/DINSAMI, 1988. Módulo 1, 2, 3.

BRASIL Ministério da Saúde. Guia de ginecologia e obstetrícia. [S.I.: Paism, s.d.]

CAPPUZOLI, Carlota Augusta. Odontologia na gravidez, São Paulo Paramed, 1981.

FALOPPA, C. C. et aI. Gravidez na adolescência: estudos de 50 casos atendidos na maternidade Municipal de Londrina – PR. Semina, v.15, p. 11-16,1994.

KISNES, Carolyn. Exercícios terapêuticos: fundamentos e técnicas. 2. ed. São Paulo:
Manole, 1992.

MOORE, Keith L. Embriologia clínica. 3. ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1984.

OFICINA de territorialização em saúde: Centro de Saúde Anibal S. Cabral (Cafezal). Londrina: Secretaria de Saúde, 1994. Relatório.

REZENDE. Jorge de. Obstetrícia. 3. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1984.

SEMINA, Londrina, v.15, p. 11- 16, 1994. Ed. Especial.

ZANETTI , Marta. Manual da coordenadora de grupo de gestantes. [S.I.: Paism, s.d.]. p. 9, 15-18.24-31.46-47.

Published

2021-12-14

How to Cite

1.
Nascimento AP do, Benatti AT, Boselli AL, Aguilar CR, Miyake D, Bessani F da S, et al. Assistance Program for Pregnant Women in the Cafezal Community. Semin. Cienc. Biol. Saude [Internet]. 2021 Dec. 14 [cited 2024 Nov. 3];17(1esp):45-7. Available from: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminabio/article/view/45208

Issue

Section

Artigos