Communication under the optics of graduates of an integrated Nursing curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0367.2020v41n2Suplp309

Keywords:

Communication, Curriculum, Education in nursing, Health team

Abstract

Objective: the present research aimed to analyze the perception of graduates of an integrated curriculum on the teaching of cross-cutting communication theme. Material and Methods: qualitative, descriptive-exploratory research developed among graduates of 2013 from a public university in the South of Brazil. The data were collected from an electronic questionnaire with questions about the thematic approach during the academy. The Bardin technique was used to analyze the data. Results: the theme became evident in the practical activities, in the theoretical classes, in the seminars, especially during the internship, in the last year of the course. It was also noted that the reports pointed to the lack of intentionality of professors in the approach to communication. Conclusion: it was observed the teaching transversality of the analyzed subject, although limitations were noted in the results of the analysis due to the bias of memory of the egresses and the instrument used for the data collection. The results revealed the importance of the teacher’s role in directing the activities that explore the transversal themes in a clear, succinct and intentional way to guarantee the understanding of all the students about the contents studied and their importance for their professional future. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Beatriz Floriano de Souza, Universidade Estadual de Londrina

Graduated in Nursing from the Universidade Estadual de Londrina.

Paula Graziela Pedrão Perales, Universidade Estadual de Londrina

Doctoral student of the Graduate Program in Nursing at the Universidade Estadual de Londrina.

Denise Andrade Pereira Meier, Universidade Estadual de Londrina

PhD in Public Health from the Universidade Estadual de Londrina. Professor of Nursing at the Universidade Estadual de Londrina.

References

Aguiar AC, Kalil IR, Martínez-Silveira MS, Borges WC, Motta PHFM, Borges GC. O ensino da comunicação na formação profissional em saúde no Brasil: análise da literatura especializada posterior à homologação das diretrizes curriculares nacionais. Cad ABEM [Internet]. 2014 dez. [citado 2018 ago. 29]; 10:69-77. Disponível em: http://www.ufrgs.br/pediatria/conteudos-1/seminarios/subsidios-bibliograficos/documentosbasicos/Aguiar_O_ensino_da_comunicacao_na_formacao_profissional_em_saude_no_Brasil_CadernosABEM_2014.pdf.

Bardin L. Análise de conteúdo. 4a ed. Lisboa: Edições 70; 2016

Brasil. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº. 1.133, de 07/08/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Enfermagem, Medicina e Nutrição. Diário Oficial da União [Internet]. 2001 out 3; [citado 2020 maio 19]; Seção 1. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/ces1133.pdf.

Brasil. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº. 1.210, de 12/09/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional. Diário Oficial da União [Internet]. 2001 dez. 10; [citado 2020 maio 19]; Seção 1. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pces1210_01.pdf.

Brasil. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº. 0.104, de 13/03/2002. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Biomedicina. Diário Oficial da União [Internet]. 2002 abr. 11; [citado 2020 maio 19]; Seção 1. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0104.pdf.

Brasil. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº. 0.138, de 03/04/2002. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Educação Física. Diário Oficial da União [Internet]. 2002 abr. 26; [citado 2020 maio 19]; Seção 1. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2002/pces138_02.pdf.

Brasil. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº. 1.300, de 06/11/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Farmácia e Odontologia. Diário Oficial da União [Internet]. 2001 dez 07; [citado 2020 maio 19]; Seção 1. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1300.pdf.

Brasil. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº. 3, de 7/11/2001. Institui Diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em enfermagem. Diário Oficial da União [Internet]. 2001 nov; [citado 2018 ago 22]; Seção 1. Disponível em: http://www.cofen.gov.br/resoluo-cne-ces-n-3-de-7-de-novembro-de-2001-diretrizes-nacionais-curso-graduaao-enfermagem_6933.html.

Brasil. Ministério da Saúde. Metas Internacionais de Segurança do Paciente [Internet]. 2013. [citado 2018 ago. 28]. Disponível em: https://proqualis.net/folder/folder-das-6-metas-internacionais-de-seguran%C3%A7a-do-paciente.

Carvalho DPSR, Vitor AF, Cogo ALP, Santos VEP, Ferreira MA Júnior. Teoria da ação comunicativa: subsídio para o desenvolvimento do pensamento crítico. Rev Bras Enferm [Internet]. 2017 nov. [citado 2018 ago. 27]; 70(6):1414-7. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672017000601343&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt.

Costa TV, Guariente MHDM. Enfermeiros egressos do currículo integrado: inserção e atuação profissional. Rev Enferm UFPE On Line [Internet]. 2017 jan. [citado 2018 jul. 6]; 11(1): 77-85. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/11880/14337.

Garcia SD, Vannuchi MTO. O internato de enfermagem da Universidade Estadual de Londrina: conquistas e desafios. Londrina: iNESCO; 2014.

Guariente MHDM, Kikuchi EM, Carvalho WO, Vannuchi MTO, Dessunti EM, Gastaldi AB et al. Seivas do currículo integrado de enfermagem. In: Kikuchi E, Guariente MHDM, organizadores. Currículo integrado: a experiência do curso de enfermagem da Universidade Estadual de Londrina. 2a ed. Londrina: EDUEL; 2014.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. População no último censo de Londrina [Internet]. 2010. [citado 2018 ago. 25]. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pr/londrina/panorama.

Leal LA, Camelo SHH, Soares MI, Santos FC, Correa R, Chaves LDP. Competências profissionais para enfermeiros: a visão de discentes de graduação em enfermagem. Rev Baiana Enferm. [Internet]. 2016 set. [citado 2018 jul 25];30(3). Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/16380.

Martins PF, Perroca MG. Necessidades de cuidados: o olhar do paciente e da equipe de enfermagem. Rev Bras Enferm [Internet]. 2017. [citado 2018 ago. 18]; 70(5):1080-6. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S003471672017000501026&lang=pt.

McKenna L, Brown T, Boyle M, Williams B, Palermo C, Molloy E. Listening and communication styles in nursing students. J Nurs Educ Pract [Internet]. 2014. [citado 2018 jul. 5]; 14(11):50-8. Disponível em: http://www.sciedu.ca/journal/index.php/jnep/article/view/4741/3266.

Michaelis Moderno Dicionário da Língua Portuguesa. Comunicação [Internet]. São Paulo: Melhoramentos; 2018 [citado 2018 jul 05]. Disponível em: http://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/comunica%C3%A7%C3%A3o/.

Nogueira JWS, Rodrigues MCS. Comunicação efetiva no trabalho em equipe em saúde: desafio para a segurança do paciente. Cogitare Enferm [Internet]. 2015 jul. [citado 2018 jul. 5]; 20(3):636-40. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/40016/26245.

Oliveira AM, Soares E. A comunicação como ferramenta educativa no préoperatório mediato de transplante renal. Rev Pesqui Cuid Fundam (Online) [Internet]. 2018 jul. [citado 2018 ago. 26]; 10(3):753-7. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/6190/pdf.

Oliveira AM, Soares E. A comunicação como ferramenta educativa no pré operatório mediato de transplante renal. Rev Pesqui Cuid Fundam (Online) [Internet]. 2018 jul. [citado 2018 ago. 26]; 10(3):753-7. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/6190/pdf.

Oliveira JSB, Suto CSS, Silva RS. Tecnologias leves como práticas de enfermagem na atenção básica. Rev Saúde.Com [Internet]. 2016. [citado 2018 jul. 28]; 12(3):613-21. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/rsc/article/view/425/344.

Organização Mundial da Saúde. Oficina de segurança do paciente: aprendendo com os erros. Proqualis: Workshop sobre Segurança do Paciente Aprendendo com Erro [Internet]. 2008 [citado 2020 maio 19]. Disponível em: https://proqualis.net/livro/oficina-de-seguran%C3%A7a-do-paciente-aprendendo-com-os-erros.

Pereira RL. Conceito de Comunicação. Revista e-Com [Internet]. 2013. [citado 2018 ago 19]; 6(2):1-17. Disponível em: http://revistas.unibh.br/index.php/ecom/article/view/1059/642.

Silva MJP. Comunicação tem remédio. 7a ed. São Paulo: Loyola; 2017

Souza GC, Peduzzi M, Silva JAM, Carvalho BG. Trabalho em equipe de enfermagem: circunscrito à profissão ou colaboração interprofissional? Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2016. [citado 2018 jul. 7]; 50(4):642-9. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S008062342016000400642&script=sci_abstract&tlng=pt.

Universidade Estadual de Londrina. Curso de Enfermagem UEL. Projeto pedagógico. [Internet]. 2018. [citado 2018 set. 17]. Disponível em: http://www.uel.br/ccs/enfermagem/acessar.php/page273.html.

Universidade Estadual de Londrina. Estude na UEL. Como estudar em uma das melhores instituições de ensino superior do Brasil? [Internet]. 2020 [citado 2020 maio 20]. Disponível em: http://portal.uel.br/estude-na-uel/.

Universidade Estadual de Londrina. Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação. Evolução programas Stricto sensu [Internet]. 2016. [citado 2018 ago. 25]. Disponível em: http://www.uel.br/proppg/portalnovo/pages/dados-da-pos.php.

Vasconcelos RMA, Caldana G, Lima EC, Silva LDM, Bernardes A, Gabriel CS. A comunicação no relacionamento entre líderes e liderados no contexto da enfermagem. Rev Enferm UFPE On Line [Internet]. 2017. [citado 2018 jul. 25]; 11(Supl. 11): 4767-77. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/231220/25237.

Published

2020-11-21

How to Cite

1.
Souza ABF de, Perales PGP, Meier DAP. Communication under the optics of graduates of an integrated Nursing curriculum. Semin. Cienc. Biol. Saude [Internet]. 2020 Nov. 21 [cited 2024 Nov. 21];41(2Supl):309-20. Available from: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminabio/article/view/37894

Issue

Section

Artigos