SOCIAL RESPONSIBILITY: the perception of undergraduate students majoring in business management and accounting

Authors

  • Tammi Juliene Leite de Aguiar Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD
  • Erlaine Binotto Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD
  • Elisabete Stradiotto Siqueira Universidade Federal do Semi-Árido - UFERSA

DOI:

https://doi.org/10.5433/2318-9223.2014v2n2p231

Keywords:

Education, Corporate Social Responsibility, Curriculum.

Abstract

This study assessed the perception of undergraduate students who chose Business Administration and Accounting as majors from two educational institutions in the city of Dourados/MS about four conceptual perspectives of Corporate Social Responsibility. It is a quantitative and documental research with the application of 501 questionnaires answered by the students. The results showed that Social Action was the most accepted perspective, although students from both institutions also indicated the Systemic Perspective as a very good concept. The choice for Social Action can be explained, according to the literature, because it generates an immediate response to the needs of society, even though it does not fit the attitude and the train of thought consistent with a socially responsible posture. The Systemic Perspective turns up as a vision more oriented towards society and demands greater efforts from companies that choose it, a fact that leads to an extreme sensitivity to changing market conditions and to the financial health of organizations who propose to take this perspective.

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Author Biographies

Tammi Juliene Leite de Aguiar, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD, Brasil.

Erlaine Binotto, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

Possui doutorado e mestrado em Agronegócios pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Brasil e doutorado sanduiche pela The University of Queensland, Austrália. Graduação em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria – UFSM, Brasil. Avaliadora de artigos em periódicos e eventos nacionais e internacionais. Coordena projetos aprovados no CNPq sobre seleção docente nas universidades federais e sobre cooperação em diferentes contextos do agronegócio. É professora da UFGD, coordena o Programa de Pós-Graduação em Agronegócios – PPGAgronegócios e está na vice-coordenação do Programa de Pós-Graduação em Administração Pública, mestrado profissional – PROFIA-UFGD, Brasil.

Elisabete Stradiotto Siqueira, Universidade Federal do Semi-Árido - UFERSA

Possui doutorado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUCSP, Brasil. Mestrado em Administração pela mesma instituição. Graduação em Administração pela Universidade Metodista de Piracicaba – UNIMEP, Brasil. Professora da Universidade Federal do Semi-Árido - UFERSA, Brasil. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Cultura Organizacional e Subjetividade, especialmente: a cultura organizacional, a liderança, o poder, administração e gestão social, e responsabilidade social.

Published

2014-12-22

How to Cite

Aguiar, T. J. L. de, Binotto, E., & Siqueira, E. S. (2014). SOCIAL RESPONSIBILITY: the perception of undergraduate students majoring in business management and accounting. Organizações E Sustentabilidade, 2(2), 231–258. https://doi.org/10.5433/2318-9223.2014v2n2p231

Issue

Section

Artigos