Animation as a didactic resource in exploring concepts of Analytical Psychology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2024.v15.n2.50153

Keywords:

Animation, Analytical Psychology, archetypes

Abstract

Animation a suitable medium for representing abstract concepts, as is the case with fields of study such as psychology. The work of the Swiss psychologist Carl Gustav Jung presents an extensive symbolism and an enormous amount of intangible concepts, especially concerning the Jungian Archetypes, elements that permeate the human collective unconscious and, given their abstract nature, require discussion about how the teaching of such themes is employed. Therefore, this work proposes a visual approach to explaining these elements, especially the archetype of the Shadow, using Animation as a pedagogical resource. Through the creation of an animatic, the ability of Animation to translate abstract concepts into dynamic visual forms demonstrates great potential for facilitating the understanding of complex topics, as well as fostering the debate on the role of animation, which asserts itself as a pedagogical tool aimed at teaching abstract concepts in a relevant way for a contemporary audience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia Zanini, Universidade Federal de Santa Catarina

Bacharela em Animação pela UFSC, tem experiência na área de Artes, com ênfase em ilustração e animação.

Nicolas Canale Romeiro, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui Graduação em Design pela UFSC, Mestrado em Design na linha de Mídia com ênfase em tecnologia, também pela UFSC. Atualmente Doutorando e atua como professor substituto no curso de graduação em Animação na UFSC.

Gabriel De Souza Prim, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduado em Design de Animação, Mestre e Doutor em Design pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente Professor no curso de graduação em Animação na UFSC

Milton Luiz Horn Vieira, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor titular na Universidade Federal de Santa Catarina. Vice-Diretor do Centro de comunicação e expressão na UFSC. Coordenador do laboratório DesignLAB e TECMIDIA.

References

CAMPBELL, Joseph. The hero with a thousand faces. Nova Iorque: Pantheon Books, 1949.

HALL, Calvin S.; NORDBY, Vernon J. Introdução à psicologia Junguiana. São Paulo: Cultrix, 2017.

HART, John. The art of the storyboard: a filmmaker's introduction. 2. ed. Waltham: Focal Press, 2007. E-book. Disponível em: https://www.google.com.br/books/edition/The_Art_of_the_Storyboard/3WfmPt0gbagC?hl=pt-BR&gbpv=1&dq=storyboard&pg=PP1&printsec=frontcover. Acesso em: 18 jan. 2024.

JUNG, Carl Gustav. A natureza da psique. 8. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.

JUNG, Carl Gustav. Aion: researches into the phenomenology of the self:. Princeton: Princeton University Press, 1997. (Collected works of c. g. Jung, v. 9, part 2).

JUNG, Carl Gustav. Psychological types. 6. ed. Princeton: Princeton University Press, 1976. (Collected Works of C.G. Jung).

JUNG, Carl Gustav. The archetypes and the collective unconscious. 2. ed. Princeton: Princeton University Press, 1981.

JUNG, Carl Gustav. The relations between the ego and the unconscious. In: JUNG, Carl Gustav. Two essays on analytical psychology. 2. ed. Translated by Gerhard Adler and R. F.C. Hull. Princeton, N. J.: Princeton University Press, 2014. (Bollingen Series XX. Collected Works of C. G. Jung, v. 7). Part. II.

LUCIO, Kenya V. Ribeiro de Lima. O uso das animações na educação infantil. 2015. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande de Norte, Natal, RN, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42591. Acesso em: 11 mar. 2024.

SILVA, Jacquelliny Marcelle Boulitreau da. Flora: animação para o ensino das ciências ambientais nos anos iniciais da educação básica. 2024. Trabalho de Conclusão Profissional (Mestrado em Ciências Ambientais) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2024.

SILVA, Silvana Lovera. O arquétipo da sombra. Revista Extensão, Palmas, TO, v. 3, n. 1, p. 20-28, out. 2019. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/extensao/article/view/1690/1121. Acesso em: 11 mar. 2024.

STEVENS, Anthony. Jung: a very short introduction. Oxford, NI: Oxford University Press, 1994.

TILLMAN, Bryan. Creative character design. Boca Raton: Crc Press, 2011. DOI: https://doi.org/10.4324/9780240814964

VOGLER, Christopher. The Writer's Journey: mythic structure for writers. Los Angeles: Michael Wiese Productions, 1992.

WINDER, Catherine; DOWLATABADI, Zara. Producing animation. 2. ed. Oxford: Focal Press, 2011. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-240-81535-0.00009-2

Published

2024-10-07

How to Cite

Zanini, L., Canale Romeiro, N., Prim, G. D. S., & Horn Vieira, M. L. (2024). Animation as a didactic resource in exploring concepts of Analytical Psychology. Projetica, 15(2), 1–26. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2024.v15.n2.50153

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.