Creative problem solving: reports on the pedagogical practice applied to the design teaching
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-2207.2022v13n1p211Keywords:
Creation Processes, Design, Project, PedagogyAbstract
The exercise of creativity is a relevant condition for design. The resolution of creative problems implies the adoption of a set of principles, facilitation techniques and tools that promote individual performance and the creation of teamwork. The dialogue between methods and attitudes to foster creative thinking and design practice supported the present pedagogical approach in the Creative Processes course, which was applied in the undergraduate design degree.Downloads
References
BASADUR, Min; BASADUR, Tim; BEUK, Frederik. Facilitating high quality idea evaluation using Telescoping. Wirtschaftspsychologie aktuell, Berlin, v. 16, n. 2, p. 59–71, 2014.
BASADUR, Min; GELADE, Garry; BASADUR, Tim. Creative problem-solving process styles, cognitive work demands, and organizational adaptability. The Journal of Applied Behavioral Science, Thousand Oaks, US, v. 50, n. 1, p. 80-115, 2013.
BONSIEPE, Gui. Design: do material ao digital. São Paulo: Blucher, 2015.
BUCHANAN, Richard. Mundos em construção: design [projeto], gerenciamento e a reforma da cultura organizacional. Arcos Design, Rio de Janeiro, RJ, v. 9, n. 2, p. 1-30, 2016.
BUCHANAN, Richard. Wicked problems in design thinking. Design Issues, Massachusetts, v. 8, n. 2, p. 5-21, spring 1992.
COELHO, Luiz Antônio L. Conceitos-chave em Design. Rio de Janeiro: PUC-Rio: Novas Ideias, 2008.
CROSS, Nigel. Design thinking: understanding how designers think and work. Londres: Bloomsbury, 2011.
CROSS, Nigel. Forty years of design research. Design Studies, Oxford, GB, n. 28, p.1-4, 2007.
DIAS, Maria Regina Álvares Correia. A criatividade na solução de problemas. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM DESIGN, 4., 2007, Rio de Janeiro, RJ. Anais […]. Rio de Janeiro: ANPEDesign, 2007. CD-ROM.
DIAS, Maria Regina Álvares Correia. Ensino do design: a interdisciplinaridade na disciplina de Projeto em Design. 2004, 163f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, SC, Florianópolis, 2004.
DORST, Kees. The core of design thinking and its application. Design Studies, Oxford, GB, v. 32, n. 6, p. 521-532, 2011.
ECKERT, Bob; VEHAR, Jonathan. More lightning, lessthunder. Energizing innovative teams. Santa Monica: New&Improved, 2000.
FONTOURA, Antônio. EdaDe: a educação de crianças e jovens através do design. 2001. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, SC, Florianópolis, 2001.
FRANCISCA Caporali - Belo Horizonte MG, Brasil, 1981: Biografia. São Paulo, SP: Associação Cultural Videobrasil, [200-?]. Disponível em: http://site.videobrasil.org.br/acervo/artistas/artista/88695. Acesso em: 20 set. 2020.
FRED Paulino. In: ENCICLOPÉDIA Itaú cultural. Belo Horizonte, MG: Itaú Cultural, 2019. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa431331/fred-paulino. Acesso em: 20 set. 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 62. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
KNELLER, George Frederick. Arte e ciência da criatividade. São Paulo: Ibrasa, 1978.
PARNES, Sidney. Optimize: the magic of your mind. Buffalo, New York: The CreativeEducation Foundation, 1997.
PERRY, Gabriela Trindade; FRAGOSO, Suely Dadalt; CARDOSO, Eduardo; CATTANI, Airton. Creativity and problem solving: an experiment with design students. Blucher Design Proceedings, São Paulo, SP, v. 1, p. 1591-1602, 2014.
SCHÖN, Donald A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SOUSA, Fernando Cardoso de; MONTEIRO, Ileana Androniu Pardal. Inovação organizacional: a eficácia do método de resolução criativa de problemas. Revista Portuguesa e Brasileira de Gestão, Rio de Janeiro, RJ, v. 9, n. 3, p. 38-49, jul. 2010.
SUHARNAN, Suharnan. Developing and enhancing creativity. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, v. 5, n. 2, p. 107-114, 2016.
SUHARNAN. Developing and enhancing creativity. Persona: Journal Psikologi Indonesia, Surabaya, ID,
TEIXEIRA, Carlos. Prática reflexiva revisitada. In: MORAES, Dijon de; DIAS, Regina Álvares; BOM CONSELHO, Rosemary (org.). Método. Barbacena: EdUEMG, 2011. p. 23-34. (Cadernos de estudos avançados em design).
TUCKMAN, Bruce Wayne. Developmental sequence in small groups. Psychological Bulletin, Washington, US, v. 63, n. 6, p. 384-399, 1965.
UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MINAS GERAIS. Projeto pedagógico 2003-2019. Disciplina processos de criação: curso Design de Produto. Belo Horizonte: Departamento de Planejamento e Configuração, Escola de Design, UEMG, 2018.
VIDAL, René Victor Valqui. Creative problem solving: an applied university course. Pesquisa Operacional, Rio de Janeiro, RJ, v. 30, n. 2, p. 405-426, maio/ago. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Projética está licenciada sob a Creative Commons Attribution CC-BY 4.0 International. Os autores detém os direitos autorais e concedem à revista o direito de exclusividade de primeira publicação.
Os autores dos trabalhos aprovados autorizam Projética a, após a publicação, ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
Os autores assumem que os textos submetidos à publicação são de sua criação original, responsabilizando-se inteiramente por seu conteúdo em caso de eventual impugnação por parte de terceiros. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário. Nesses casos, os artigos, depois de adequados, deverão ser submetidos a nova apreciação. As provas finais não serão encaminhadas aos autores.