Criticism: An instrument of change in fashion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2022v13n1p183

Keywords:

Critique, Fashion, Art, Photography

Abstract

The present study has the objective of researching about the fashion critique, how the lack or the superficiality of it reflects in the construction of images and how the critic is able to create a spectator who is able to question, causing changes in the structure of fashion. To build this study, we use the qualitative research, searching through the authors Lars Svendsen, Marie-José Mondzain, Walter Benjamin, Theodor W. Adorno and Max Horkheimer to debate a path for fashion critique.

Author Biographies

Maria Luiza Anastácio Saturno, Instituto Federal de Santa Catarina

Undergraduate student in Fashion Design at the Instituto Federal de Santa Catarina

Anamélia Fontana Valentim, Instituto Federal de Santa Catarina

Professor at the Instituto Federal de Santa Catarina. PhD in Language Sciences earned from the Universidade do Sul de Santa Catarina

References

ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Editora Schwarcz: Companhia das Letras, 1985.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Porta Alegre: L&pm, 2015.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

COLI, Jorge. O que é arte. 15. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1995.

FRAGA, Ronaldo. O ato da escolha da roupa é um ato político. [Entrevista concedida a] Débora Nascimento. Revista Continente, Recife, n. 205, jan. 2018.

GUERREIRO, Regina. Regina Guerreiro. [Entrevista concedida a] Nina Lemos. Revista Trip, São Paulo, n. 121, jun. 2012. Disponível em: https://revistatrip.uol.com.br/tpm/regina-guerreiro. Acesso em: 3 maio 2020.

HOLZMEISTER, Silvana. O estranho na moda. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2010.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das letras, 1989.

MARRA, Claudio. Nas sombras de um sonho: história e linguagens da fotografia de moda. São Paulo: Senac São Paulo, 2008.

MESQUITA, Cristiane; PRECIOSA, Rosane. Moda em ziguezague: interfaces e expansões. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2011.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; GOMES, Suely Ferreira Deslandes Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 25. ed. Petrópolis, RJ: Editoria Vozes, 2007.

MONDZAIN, Marie-José. A imagem pode matar? Lisboa: Nova Vega, 2009.

NOBRE, Marcos. Curso livre de teoria crítica. São Paulo: Papirus Editora, 2018.

PINHEIRO, Daniela. Copia + imita + plagia = roupa nova: a equação de alguns estilistas brasileiros para criar o que se vê nas passarelas. Revista Piauí, Piauí, ed. 9, jun. 2007. Coisas da moda. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/materia/copiaimitaplagiaroupa-nova/. Acesso em: 18 jun. 2020.

REDAÇÃO VOGUE. Pela primeira vez em mais de 100 anos da publicação, Vogue Itália publica capa em branco por conta da pandemia. Vogue, Itália, 7 abr. 2020. Atualidades. Disponível em: https://vogue.globo.com/atualidades/noticia/2020/04/pela-primeira-vez-em-mais-de-100-anos-da-publicacao-vogue-italia-publica-capa-em-branco-por-conta-da-pandemia.html. Acesso em: 1 ago. 2020.

SVENDSEN, Lars. Moda: ausência de crítica séria e descomprometida. [Entrevista concedida a] Astrid Façanha. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 62, n. 2, p. 22-24, 2010a.

SVENDSEN, Lars. Moda: uma filosofia. São Paulo: Zahar, 2010b.

YAHN, Camila. Crítica de moda: Marcas ainda barram jornalistas de seus desfiles. FFW, Brasil, 28 set. 2018. Moda. Disponível em: https://ffw.uol.com.br/blog/moda/critica-de-moda-marcas-ainda-barram-jornalistas-de-seus-desfiles/. Acesso em: 3 maio 2020.

Published

2022-06-29

How to Cite

Saturno, M. L. A., & Valentim, A. F. (2022). Criticism: An instrument of change in fashion. Projetica, 13(1), 183–210. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2022v13n1p183

Issue

Section

Design de Moda