Fashion Design for children with cancer in the hospital: an investigation about clothes and playfulness

Authors

  • Marina Campos Silva Pimentel Universidade Anhembi Morumbi
  • Cristiane Mesquita Universidade Anhembi Morumbi
  • Geraldo Coelho Lima Junior Universidade Anhembi Morumbi

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2021v12n3p175

Keywords:

Fashion Design, Design and health, Playfulness, Child with cancer, Stress

Abstract

This article presents connections between the fields of Design and Health. It addresses the experience of children with cancer in the hospital context in relation to clothing, taken as a possible facilitator in the treatment. The study presents the Piskatoomba collection, that investigates ergonomic and functional aspects, among other design parameters of Fashion Design, focusing on the playfulness of clothing as a potential to minimize the stress experienced by children, created as a strategy for suffering reduction.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marina Campos Silva Pimentel, Universidade Anhembi Morumbi

Master student in design at the Universidade Anhembi Morumbi

Cristiane Mesquita, Universidade Anhembi Morumbi

Professor at the Universidade Anhembi Morumbi. PhD in Psychology earned from the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Geraldo Coelho Lima Junior, Universidade Anhembi Morumbi

PhD in Design earned from the Universidade Anhembi Morumbi. Professor at the Universidade Anhembi Morumbi

References

BALDINI, Sonia Maria; KREBS, Vera Lúcia Jornada. A criança hospitalizada. Pediatria, São Paulo, SP, v. 21, n. 3, p. 182-190, 1999. Disponível em: https://bit.ly/38vJ8dr. Acesso em: 27 mar. 2020.

BARROS, Danielle Marotti de Souza; LUSTOSA, Maria Alice. A ludoterapia na doença crônica infantil. Revista da SBPH, Belo Horizonte, MG, v. 12, n. 2, p. 114-136, 2009. Disponível em: https://bit.ly/2Z3R5Du. Acesso em: 27 mar. 2020.

CARNIER, Luciana Esgalha. Stress e coping em crianças hospitalizadas em situação pré-cirúrgica e stress do acompanhante: estabelecendo relações. 2010. Dissertação (Mestrado em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, SP, 2010. Disponível em: https://bit.ly/322jFqX. Acesso em: 27 mar. 2020.

COMITÊ CIENTÍFICO DO NÚCLEO CIÊNCIA PELA INFÂNCIA. O impacto do desenvolvimento na primeira infância sobre a aprendizagem: estudo 1. São Paulo: NCPI, 2014. Disponível em: https://bit.ly/31WUp50. Acesso em: 5 abr. 2018.

CORDAZZO, Scheila Tatiana Duarte; VIEIRA, Mauro Luís. A brincadeira e suas implicações nos processos de aprendizagem e de desenvolvimento. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, RJ, v. 7, n. 1, p. 89-101, 2007. Disponível em: https://bit.ly/3izNhBv. Acesso em: 27 mar. 2020.

FRASER, Theresa. Play therapy today: contemporary practice with individuals, groups and carers. New York: Routledge, 2014. Disponível em: https://bit.ly/2VM9zq7. Acesso em: 27 mar. 2020.

GALLO, Silvio. Transversalidade e educação: pensando uma educação não-disciplinar. In: ALVES, Nilda (org.). O sentido da escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. Disponível em: https://bit.ly/3iyChV7. Acesso em: 27 mar. 2020.

IIDA, Itiro; GUIMARÃES, Lia Buarque de Macedo. Ergonomia, projeto e produção. 3. ed. São Paulo: Blücher, 2016. Livro eletrônico. Disponível em: https://bit.ly/3q3YD4l. Acesso em: 9 fev. 2021.

LIMA, Paulo Gomes. Transversalidade e docência universitária: por uma recorrência dialética do ensinar-aprender. Educação, Santa Maria, RS, v. 33, n. 3, p. 457-468, set./dez. 2008. Disponível em: https://bit.ly/2NZDQgL. Acesso em: 27 mar. 2020.

MESQUITA, Cristiane. Pistas para um método ziguezague: trajetos entre fluxos vestíveis e design de moda. In: COLÓQUIO DE MODA, 6., 2010, São Paulo, SP. Anais [...]. São Paulo: Universidade Anhembi Morumbi, 2010. Disponível em https://bit.ly/3gw2hP5. Acesso em: 27 mar. 2020.

MOTA, Ysis Abreu. Terapia do riso em crianças hospitalizadas: uma revisão sistemática da literatura. 2016. Monografia (Conclusão do Componente Curricular MED-B60/2015.2 do Curso de Medicina) – Faculdade de Medicina, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3f62uZ8. Acesso em: 27 mar. 2020.

MOTTA, Alessandra Brunoro; ENUMO, Sônia Regina Fiorim. Brincar no hospital: estratégia de enfrentamento da hospitalização infantil. Psicologia em Estudo, Maringá, PR, v. 9, n. 1, p. 19-28, 2004. Disponível em: https://bit.ly/2ZHNERV. Acesso em: 27 mar. 2020.

NOGARO, Arnaldo; FINK, Alessandra Tiburski; PITON, Marta Regina Guerra. Brincar: reflexões a partir da neurociência para a consolidação da prática lúdica na educação infantil. Revista HISTERDBR On-Line, Campinas, SP, v. 15, n. 66, p. 278-294, dez. 2015. Disponível em: https://bit.ly/2Z17hoW. Acesso em: 27 mar. 2020.

OLIVEIRA, Gislene Farias de; DANTAS, Danilson Cruz; FONSECA, Patrícia Nunes da. O impacto da hospitalização em crianças de 1 a 5 anos de idade. Revista da SBPH, Belo Horizonte, MG, v. 7, n. 2, p. 37-54, 2004. Disponível em: https://bit.ly/2Z5pXnD. Acesso em: 27 mar. 2020.

OLIVEIRA, Nátali Castro Antunes Caprini. A técnica da distração no alívio da dor em crianças hospitalizadas: um ensaio clínico randomizado. 2014. Dissertação (Mestrado em Saúde Mental) – Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP, 2014. Disponível em: https://bit.ly/2Z4HZGy. Acesso em: 27 mar. 2020.

PIMENTEL, Marina C. S.; LEITE, Thaís; COSTA, Juliana M.; LIMA, Geraldo C. O impacto do vestuário na qualidade de vida de crianças com câncer. In: COLÓQUIO DE MODA, 15., 2019, Porto Alegre, RS, 2019. Anais eletrônicos [...]. Porto Alegre: UNISINOS, 2019. Disponível em: http://coloquiomoda.com.br/anais/Coloquio%20de%20Moda%20-%202015/. Acesso em: 27 mar. 2020.

RIBEIRO, Circéa Amália; ANGELO, Margareth. O significado da hospitalização para a criança pré-escolar: um modelo teórico. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, SP, v. 39, n. 4, p. 391-400, 2004. Disponível em: https://bit.ly/2Z1kMoO. Acesso em: 27 mar. 2020.

SANCHEZ, Marisa Leonetti Marantes; EBELING, Vanessa de Lourdes Nunes. Internação infantil e sintomas depressivos: intervenção psicológica. Revista da SBPH, Belo Horizonte, MG, v. 14, n. 1, p. 186-199, jan./jun. 2011. Disponível em: https://bit.ly/3f5u8W8. Acesso em: 27 mar. 2020.

SANTA CASA BH. Mais segurança e conforto para pacientes mirins. Belo Horizonte: Grupo Santa Casa BH, 2016. Disponível em: https://santacasabh.org.br/ver/mais-seguranca-e-conforto-para-pacientes-mirins.html. Acesso em: 27 mar. 2020.

SCHNEIDER, Carine Marlene; MEDEIROS, Letícia Galery. Criança hospitalizada e o impacto emocional gerado nos pais. Unoesc & Ciência – ACHS, Joaçaba, SC, v. 2, n. 2, p. 140-154, jul./dez. 2011. Disponível em: https://bit.ly/3izNwM. Acesso em: 27 mar. 2020.

SILVEIRA, Icléia. Usabilidade do vestuário: fatores técnicos. Modapalavra e-períodico, Florianópolis, SC, Ano 1, n. 1, p. 21-39, jan./jul. 2008. Disponível em: https://bit.ly/31Q5Sna. Acesso em: 15 fev. 2019.

SOUZA, Amaralina Miranda de. A formação do pedagogo para o trabalho no contexto hospitalar: a experiência da Faculdade de Educação da UnB. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 17, n. 33, p. 251-272, maio/ago. 2011. Disponível em: https://bit.ly/2ByO4Cl. Acesso em: 1 abr. 2018.

STELLA's LCH Journey. 2nd Chemo Treatment. In: STRONG, Stella. Blog Stella Strong. [S. l.], 12 Feb. 2013. Disponível em: https://strongstella.wordpress.com/2013/02/12/2nd-chemo-treatment/. Acesso em: 27 mar. 2020.

Published

2021-11-04

How to Cite

Pimentel, M. C. S., Mesquita, C., & Lima Junior, G. C. (2021). Fashion Design for children with cancer in the hospital: an investigation about clothes and playfulness. Projetica, 12(3), 175–201. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2021v12n3p175

Issue

Section

Design de Moda