Physical media in the Brazilian phonographic industry: a graphic and emotional approach to design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2021v12n1p220

Keywords:

Brazilian Phonographic Industry, Graphic Design, Emotional Design, Physical Media

Abstract

This paper investigates the Brazilian phonographic industry as to the musical reproduction media and its affective relationship with the user. It introduces a historical overview of the graphic media used and evokes part of the emotional design theory for the comprehension of the interaction between individuals and physical and digital media. The data collection, through a virtual questionnaire, was conducted along with the interview with researcher Egeu Laus, in order to verify the user relationship with musical media, focusing on the experience gained through the physical media.

Author Biographies

Eluanna Ribeiro das Neves Pereira, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Bachelor's degree in Graphic Design earned from the Universidade Estadual de Londrina - UEL

Rogério Zanetti Gomes, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD in Intelligence Technology and Digital Design earned from the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor at the Universidade Estadual de Londrina - UEL

References

CARVALHO, Ana Isabel Silva. A capa de livro: o objecto, o contexto, o processo. 2008. Dissertação (Mestrado em Design da Imagem) - Faculdade de Belas Artes, Universidade do Porto, Porto, Portugal, 2008.

CHAVES, Iana Garófalo; BITTENCOURT, João Paulo; TARALLI, Cibele Haddad. O design centrado no humano na atual pesquisa brasileira: uma análise através das perspectivas de Klaus Krippendorff e da IDEO. Holos, Natal, RN, ano 29, v. 6, p. 213-225, dez. 2013. Disponível em: http://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=481548608018. Acesso em: 24 jul. 2018.

CORNUTTI, Camila. As capas de disco como registros visuais da Bossa Nova. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 33., 2010. Caxias do Sul, RS. Anais [...]. Caxias do Sul: Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2010. p. 1-15,

DE MARCHI, Leonardo. A angústia do formato: uma história dos formatos fonográficos. E-Compós, Rio de Janeiro, RJ, v. 2, abr. 2005. DOI: https://doi. org/10.30962/ec.29.

ENGELEN, Eva-Maria. Significado e emoção. In: BAITELLO JUNIOR, Norval; WULF, Christoph (org.). Emoção e imaginação: os sentidos e as imagens em movimento. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014. p. 129-140.

FREAK SHOW BUSINESS. Capas dos discos da gravadora Elenco. Disponível em: https://freakshowbusiness.wordpress.com/. Acesso em: 24 jul. 2018.

FREITAS, Ranielder Fábio de; CARVALHO, Cintya Oliveira de; MENESCAL, Richarley Envangelista. Design emocional e o designer como interpretador de desejos e necessidades: revisão de literatura. Estudos em Design, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 1-18, 2010.

JANOTTI JUNIOR, Jeder. Mídia, música popular massiva e gêneros musicais: a produção de sentido no formato canção a partir de suas condições de produção e reconhecimento. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS: Associação Nacional de Programas de Pós-graduação em Comunicação, 15., 2006, Bauru, SP. Anais [...]. Bauru: UNESP, 2006. p. 1-12.

LAUS, Egeu. Capas de discos: os primeiros anos. In: CARDOSO, Rafael (org.). O design brasileiro antes do design: aspectos da história gráfica, 1870-1960. São Paulo: Cosac Naify, 2005. p. 296-336.

MARGOLIN, Victor. A experiência com os produtos. In: MARGOLIN, Victor. Políticas do artificial: ensaios e estudos sobre design. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 2014. p. 55-80.

MONT’ALVÃO, Claudia.; DAMAZIO, Vera (org.). Design, ergonomia e emoção. Rio de Janeiro: Mauad X, 2008.

NASCIMENTO, Deise Rosa do. Design emocional: a linguagem dos sentimentos. Brasília: UNICEUB, 2009.

NIEMEYER, Lucy. Design atitudinal: uma abordagem projetual. In: MONT’ALVÃO, Claudia; DAMAZIO, Vera (org.). Design, ergonomia e emoção. Rio de Janeiro: Mauad X, 2008. p. 55-56.

NORMAN, Donald Arthur. Design emocional: por que adoramos (ou por que adoramos (ou detestamos) os objetos do dia-a-dia. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 2008.

OLIVEIRA, Cauhana Tafarelo de; QUELUZ, Marilda Lopes Pinheiro. Design gráfico tropicalista: as capas de disco no contexto do Brasil da década de 1960. In: ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDOS DA IMAGEM, 4., 2013, Londrina, PR. Anais [...]. Londrina: UEL, 2013. p. 652-670.

UNIVERSO DO VINIL. 21 de junho de 1948 o dia que nasceu o vinil e os seus 67 anos no Brasil. 2016. Disponível em: https://universodovinil.com. br/2016/04/17/21-de-junho-de-1948/. Acesso em: 24 jul. 2018.

VARGAS, Herom. Condições e contexto midiático do experimentalismo na MPB dos anos 1970. Intexto, Porto Alegre, RS, v. 2, n. 23, p. 87-102, jul./dez. 2010.

VELOSO, Caetano. (Tropicália): Caetano Veloso: vida e obra em Progresso. Caetano completo, blog. [S. l], 1968. Disponível em: http://caetanocompleto. blogspot.com/search/label/1967. Acesso em: 24 jul. 2018.

VIANNA, Luiz Fernando. Ainda bossa, ainda nova. Rio de Janeiro, RJ: Instituto Moreira Salles, 2018. Disponível em: https://ims.com.br/2018/03/29/aindabossa-ainda-nova/. Acesso em: 24 jul. 2018.

Published

2021-05-25

How to Cite

Pereira, E. R. das N., & Gomes, R. Z. (2021). Physical media in the Brazilian phonographic industry: a graphic and emotional approach to design. Projetica, 12(1), 220–245. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2021v12n1p220

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade

Most read articles by the same author(s)