Clothing design for visually impaired children: an inclusive approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2020v11n1suplp246

Keywords:

Visual Impairment, Children’s Clothing, Inclusive Fashion, Universal Design

Abstract

This research brings a critical reflection on visual impairment, children's clothing and inclusive fashion, focusing on the designing of inclusive clothing. It is based on the available bibliography, as well as on interviews carried with visually impaired children and their mothers. The data was analyzed and used in designing garments supported by the universal design principles. Positive results were achieved, suggesting the relevance of the proposal for the life and development of such children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Stela Matheus Ferreira Krone, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina - IFSC

Undergraduate student in the Fashion Design course at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina - IFSC

Aline Hilsendeger Pereira de Oliveira, Federal Institute of Education, Science and Technology of Santa Catarina

PhD in Environmental Sciences earned from the Southernmost University of Santa Catarina. Professor at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina - IFSC

Suelen Rizzi, Federal Institute of Education, Science and Technology of Santa Catarina

Master in Design earned from the University Center Ritter dos Reis. Professor at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina - IFSC

References

ALMEIDA, Luciana Cristina de. Mediando a compreensão do espaço vivido dos deficientes visuais. 2008. 125 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008

ALMEIDA, Maria da Gloria de Souza. A importância da literatura como elemento de construção do imaginário da criança com deficiência visual. Rio de Janeiro: Unique, 2014.

ARIES, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1981.

BAPTISTA LUCIO, María del Pilar; FERNÁNDEZ COLLADO, Carlos; HERNÁNDEZ SAMPIERI, Roberto. Metodologia da pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

BAPTISTA, José António Lages Salgado. A invenção do braille e a sua importância na vida dos cegos. Lisboa: Gráfica 2000, 2000.

BARBOSA, Rita Claudia Aguiar; QUEDES, Walkiria. Vestuário e infância: entre a adequação e as determinações sociais. Actas de Diseño, Buenos Aires, v. 5, n. 3, p. 31-34, jul. 2008.

BONONI, Juliana. Design do vestuário infantil: as texturas como experiência tátil para crianças deficientes visuais. 2016. 150 f. Dissertação (Mestrado em Design) - Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2016.

BONONI, Juliana; DOMICIANO, Cassia Leticia Carrara. O uso do vestuário infantil como elemento de estímulo para o desenvolvimento tátil de crianças com deficiência visual: o papel dos pais e educadores. Revista ENSINARMODE, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 153-169, jun./set. 2018.

CARVALHO, Vanessa Fernandes; SILVA, Fernanda Carvalho; OLIVEIRA, Kamila Barreto; SILVA, Monique Barbosa; BUOSI, Rosângela Bressan; SIMÕES, Vivianne Augusta Pires. Tecnologias assistivas aplicadas a deficiência visual: recursos presentes no cotidiano escolar e na vida diária e prática. Educere: Revista da Educação, Umuarama, v. 16, n. 1, p. 61-74, jun. 2016.

CAUSAS globais de cegueira e deficiência na visão à distância 1990-2020: uma revisão sistemática e metanálise. The Lancet: Global Hearth, Filadélfia, v. 5, n. 12, p. 1221-1234, 11 out. 2017. Disponível em: https://www.thelancet.com/journals/langlo/article/PIIS2214-109X(17)303935/fulltext#seccestitle10. Acesso em: 26 maio 2019.

DRESCH, Aline; LACERDA, Daniel Pacheco; ANTUNES JÚNIOR, José Antônio Valle. Design science research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Porto Alegre: Bookman, 2015.

FEELIPA. Color Code. Cor para todos: o código de cor para pessoas com deficiência visual. 2014. Disponível em: http://www.feelipa.com/pt/. Acesso em: 26 maio 2019.

FRANCISCO, Paulo César Moura; MENEZES, Alexandre Monteiro de. Design universal, acessibilidade e espaço construído. Construindo, Belo Horizonte, v. 3, n. 1, p. 25-29, jun. 2011.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GONÇALVES, Eliana; BEIRÃO FILHO, José Alfredo. Usabilidade: vestuário infantil. Moda Palavra ePeriódico, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 107-118, jun. 2008.

LAR DAS MOÇAS CEGAS. Dados Estatísticos. Santos, SP: LMC, 2010. Disponível em: http://www.lmc.org.br/?page_id=141. Acesso em: 5 maio 2019.

LAR DAS MOÇAS CEGAS. Recursos tecnológicos promovem inclusão de pessoas com deficiência visual e auditiva. Santos, SP: LMC, 2017. Disponível em: http://www.lmc.org.br/?p=66235. Acesso em: 9 out. 2019.

LIGANETE: um tecido multifuncional e cheio de vantagens. In: Blog da Zanotti. Jaraguá do Sul, SC, 15 fev. 2018. Disponível em: https://zanotti.com.br/ blog/liganete-um-tecido-multifuncional/. Acesso em: 30 set. 2019.

LOWENFELD, Berthold. Nossos filhos cegos: crescendo e aprendendo com eles. Springfield, Illinois: Charles C. Thomas, 1971.

MAXIMILIANO, Cristiani; TOMASULO, Simone Batista. O ensino de moda e a inclusão de deficientes visuais. E-tech: Tecnologias Para Competitividade Industrial, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 135-164, out. 2013.

OLIVEIRA, Driélli Valério de; FAGANELLO, Laís Regina; ROSSI, Andressa; ORSI MEDOLA, Fausto; PASCHOARELLI, Luís Carlos. Aspectos inclusivos da Moda com foco nas pessoas com deficiência visual. Moda Palavra e-Periódico, Florianópolis, v. 1, n. 9, p. 116-139, out. 2015.

PEREIRA, Andréia; CRUZ, Maria Alice Ximenes. Moda inclusiva: a necessidade da moda inclusiva no mundo hoje. Revista Tecnológica da Fatec Americana, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 125-150, set. 2016.

PEREIRA, Livia Marsari; ANDRADE, Raquel Rabelo. Vestuário infantil com conceitos de aprendizagem: o design como condutor projetual. Projetica, Londrina, v. 4, n. 1, p. 101-120, jun. 2013.

REINO, Vítor. 170 anos depois: algumas considerações de ordem histórica, sociológica e psicopedagógica sobre o sistema braille. Lisboa, PT: Biblioteca Nacional Portugal, 2000.

SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Maria del Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa: métodos de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Editora Pensa, 2013.

SÃO PAULO. Secretaria de Estado dos Direitos da Pessoa Com Deficiência. Concurso Moda inclusiva. 9. ed. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 2017.

UNIÃO DE CEGOS DO RIO GRANDE DO SUL. Alfabeto. Porto Alegre, RS: UCERGS, 2010. Disponível em: http://www.ucergs.org.br/alfabeto.htm. Acesso em: 29 maio 2019.

Published

2020-06-01

How to Cite

KRONE, Stela Matheus Ferreira; OLIVEIRA, Aline Hilsendeger Pereira de; RIZZI, Suelen. Clothing design for visually impaired children: an inclusive approach. Projetica, Londrina, v. 11, n. 1supl, p. 246–275, 2020. DOI: 10.5433/2236-2207.2020v11n1suplp246. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/37085. Acesso em: 6 mar. 2025.

Issue

Section

Design de Moda

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.