Sam's Story animation case study on the experience of trans people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2021v12n1p327

Keywords:

2D Animation, Tradigital, Transgender, LGBTQ , Representativity, FTM

Abstract

The representation of trans characters in media is historically scarce. Even for authors who intend to expand the gender spectrum in their characters, a proper representation of trans people may be challenging, requiring research and reflection over the theme. This paper describes a case study about an animation called Sam’s Story, which approaches the trans theme, in order to provoke important aspects for reflection. The objective is to encourage a critical reflection on authors who are willing to make their work more diverse by representing trans characters. We analyzed the metaphors used in the animation, the translation of life experiences of the trans people in the scenes, the overall message of the animation and its artistic content – both visual and sound.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Eduarda Becker Gorges, Universidade do Vale do Itajaí - Univali

Bachelor's degree in Design earned from the Universidade do Vale do Itajaí - Univali

Rafael Marques de Albuquerque, Universidade do Vale do Itajaí - Univali

PhD in Education earned from the University of Nottingham (United Kingdom). Professor at the Universidade do Vale do Itajaí - Univali.

References

TERRA, Aline de Miranda Valverde; SCHREIBER, Anderson; KONDER, ‪Carlos Nelson. Direito Civil Constitucional. São Paulo: Atlas, 2016

ALBUQUERQUE, Rafael Marques de. Questões de gênero e orientação sexual na indústria dos jogos digitais. In: ALBUQUERQUE, Rafael Marques. Estudos contemporâneos em design de jogos e entretenimento digital. Florianópolis: Sagah, 2019. p. 5.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 11. ed. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

FABRETTI, Irene Teresa Vieira; LIMA, Andréa Moreira. Teoria Queer: Desconstrução do paradigma binário de gênero. In: ENCONTRO REGIONAL DA ABRAPSO MINAS, 20., 2016, São João del-Rei, MG. Anais eletrônicos [...]. Disponível em: http://www.encontro2016.minas.abrapso.org.br/resources/anais/18/1483719465_ARQUIVO_TrabalhoCompleto-Abrapso-PDF.pdf. Acesso em: 10 nov. 2018.

GENDER CREATIVE KIDS CANADA. Stopping transphobia before it starts. 2018. Disponível em: https://gendercreativekids.ca/stopping-transphobiabefore-it-starts/. Acesso em: 15 jun. 2019

HILL, Mel Reiff; MAYS, Jay. The gender book. Houston: Marshall House Press, 2014.

JAMES, SANDY; JACKSON, TRUDIE; JIM, MATTEE. Transgender Survey: Report on the Experiences of American Indian and Alaska Native Respondents . Washington, DC: National Center for Transgender Equality, 2017.

JESUS, Jaqueline Gomes de. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. 2012. Brasília: Autor, 2012. Guia técnico sobre pessoas transexuais, travestis e demais transgêneros, para formadores de opinião. Disponível em: https://www.sertao.ufg.br/up/16/o/ORIENTA%C3%87%C3%95ES_POPULA%C3%87%C3%83O_TRANS.pdf?1334065989. Acesso em: 14 out. 2018.

JESUS, Jaqueline Gomes de. Transfobia e crimes de ódio: assassinatos de pessoas transgênero como genocídio. In: MARANHÃO FILHO, Eduardo Meinberg de Albuquerque (org.). (In)Visibilidade Trans 2. História Agora, a Revista de História do Tempo Presente, Santa Maria, RS, v.16, n. 2, p. 101-123, 2013. Disponível em: http://jaquejesus.blogspot.com/2015/08/transfobia-ecrimes-de-odio.html Acesso em: 11 nov. 2018.

MACHADO, Diego Domingos; ALBUQUERQUE, Rafael Marques; ALVES, Adriana Gomes. Problemáticas envolvendo raça, gênero e orientação sexual no desenvolvimento de jogos: relato de experiência com o jogo Trevo. Conexão - Comunicação e Cultura, Caxias do Sul, RS, v. 17, n. 34, p. 279-305, jul./dez. 2018.

MCKEE, Robert. Story: substância, estrutura, estilo e os princípios da escrita de roteiros. Curitiba, PR: Arte & Letra, 2006.

O’CONNOR, Joseph; SEYMOUR, John. Introdução à programação neurolingüística: como entender e influenciar as pessoas. São Paulo, SP: Summus Editorial, 1995.

SAM’s story. [S. l.: s. n.], 2017. 1 vídeo (4:15 min). Publicado por The You Inside / Au Coeur de Toi. Disponível em: https://youtu.be/OyZPId4VVnM. Acesso em: 14 jun. 2019.

SOUZA, Ravelli Henrique de; ARAÚJO, Karina de Toledo. Gênero na escola: quebrando a barreira da homogenização das diferenças. In: CONGRESSO NORTE PARANAENSE DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR, 8., 2017, Londrina, PR. Anais eletrônicos [...]. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2017. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/conpef/portal/pages/arquivos/ANAIS%20CONPEF%202017/genero%20na%20escola%20128597-19775.pdf. Acesso em: 10 nov. 2018.

WILLIAMS, Richard. Manual de animação. Tradução de Leandro de Mello Guimarães. São Paulo: Senac, 2016.

WINDER, Catherine; DOWLATABADI, Zahra. Producing animation. 2. ed. Waltham: Focal Press, 2011.

Published

2021-05-25

How to Cite

Gorges, M. E. B., & Albuquerque, R. M. de. (2021). Sam’s Story animation case study on the experience of trans people. Projetica, 12(1), 327–348. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2021v12n1p327

Issue

Section

Design Grafico: Imagem e Mídia

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.