Musicality and excitement: sensory experience in Alexander McQueen’s Deliverance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2018v9n2p69

Keywords:

Musicality, Performance, Alexander McQueen, Artification

Abstract

Starting from the assumption that a fashion show may be considered as images, this paper provides a genealogy of processes of fashion artification, that is, the fashion expression as artistic value rather than a mere marketing tool. To this end, we analyze the Deliverance fashion show by British designer Alexander McQueen, in which the artificated image is transformed in sound image as means to manage the communicative potential of the show-performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Henrique Grimaldi Figueredo, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Student in the Master of Arts, Culture, and Languages at the Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Thamara Venâncio de Almeida, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Master in Arts, Culture, and Languages earned from the Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

References

ALEXANDER McQUEEN. Disponível em: https://www.alexandermcqueen. com/countries/index. Acesso em: 5 jan. 2018.

ARCHER, Michael. Arte contemporânea: uma história concisa. São Paulo: M. Fontes, 2001.

BATAILLE, Georges. La expérience intérieure. Paris: Gallimard, 1943. BLACKING, John. The antropology of the body. Londres: ASA Monograph 15, 1977.

CANEVACCI, Massimo. Por um mapa antropológico da moda: entrevista. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 62, n. 2, 2010.

DAVID, Claúdio Munayer. A musicalidade da fala, o objeto sonoro em Freud. Reverso, Belo Horizonte, ano 28, n. 53, p. 107-112, 2006.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A semelhança informe ou o gaio saber visual segundo Georges Bataille. São Paulo: Contraponto, 2015.

DUGGAN, Ginger Gregg. O maior espetáculo da terra: os desfiles de moda contemporânea e sua relação com a arte performática. Fashion Theory, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 3-30, 2002.

HUYSSEN, Andreas. Culturas do passado-presente: modernismo, artes visuais, políticas da memória. São Paulo: Contraponto, 2014.

LIPOVETISKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

MEYER, Leonard. Emotion and meaning in music. Chicago: Chicago University Press, 1956.

SANTOS, Regina Antunes Teixeira. Psicologia da música: aportes teóricos e metodológicos por mais de um século. Revista Música em Perspectiva, Curitiba, v. 5, n. 1, p. 65-90, 2012.

SCHAFER, Raymond Murray. The soundscape. Rochester: Destiny Books, 1993.

SCHULZ, Bernd (Org.). Resonances: aspects of sound art. Heidelberg: Kehrer Verlag, 2002.

SHAPIRO, Roberta. Que é artificação? Revista Sociedade e Estado, Brasília, v. 22, n. 1, p. 135-151, 2007.

SUDJIC, Deyan. A linguagem das coisas. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2010.

WATT, Judith. Alexander mcqueen, the life and the legacy. New York: Harper Design, 2012.

Published

2018-12-17

How to Cite

Figueredo, H. G., & Almeida, T. V. de. (2018). Musicality and excitement: sensory experience in Alexander McQueen’s Deliverance. Projetica, 9(2), 69–82. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2018v9n2p69

Issue

Section

Design de Moda

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.