The consumption of fashion products seen from leisure experiences

Authors

  • Natália Parente Pinheiro Universidade de Fortaleza- UNIFOR
  • Cynthia de Holanda Sousa Matos Universidade de Fortaleza- UNIFOR
  • Humberto Pinheiro Lopes Universidade de Coimbra - UC

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2014v5n2p19

Keywords:

Leisure, Consumption, Fashion Work

Abstract

This paper intents to problematize the association between the consumption of fashion products and the experience of leisure time, since these activities would present similarities as restoring forces spent in work activities. A literature review was conducted by exploring the themes proposed in order to allow the association taken as hypothesis. It is noticed that the similarity between the feelings contemporarily linked to these activities enables the association.

Author Biographies

Natália Parente Pinheiro, Universidade de Fortaleza- UNIFOR

Master's student in Psychology at the Graduate Program in Psychology at the Universidade de Fortaleza- UNIFOR

Cynthia de Holanda Sousa Matos, Universidade de Fortaleza- UNIFOR

Master's student in Psychology (PPGP) at the Universidade de Fortaleza- UNIFOR. Professor of the Fashion Design Course at FANOR DeVry Brasil.

Humberto Pinheiro Lopes, Universidade de Coimbra - UC

Doctoral candidate in Contemporary Studies at the Center for Interdisciplinary Studies of the 20th Century (CEIS20) of the Interdisciplinary Research Institute (IIIUC) of the UUniversidade de Coimbra (UC)

References

ÁLVAREZ, Santiago. Contradicciones en las dinamicas del consumo actual: alienación, frustación e insostenibilidad. ADOZ: Revista de Estúdios de Ócio, Deusto, v. 29, p. 51-62, 2006.

AQUINO, Cássio Adriano Braz; MARTINS, José Clerton de Oliveira. Ócio, lazer e tempo livre na sociedade do consumo e do trabalho. Revista Mal-Estar e Subjetividade, Fortaleza, v. 7, n. 2, p. 479-500, 2007. Disponível em: http://hp.unifor.br/pdfs_notitia/1851.pdf. Acesso em: 24 nov. 2013.

BAUMAN, Zygmunt. 44 cartas do mundo líquido moderno. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BRANDINI, Valéria. Por uma etnografia das práticas de consumo. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 3, n. 9, p. 153-169, 2007. Disponível em: http://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/article/view/94/95. Acesso em: 15 nov. 2013.

CARVALHO, Carla Gavilan. Pirata, mas classe A: sobre o consumo subalterno da pirataria de luxo. 2011. 136 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Instituto de Linguagens, Universidade Federal de Mato Grosso Cuiabá, 2011.

CUENCA, Jaime. Las experiências de ocio y el valor: la condición ejemplar del ocio en la sociedad de consumo. Revista de Humanidades, v. 24, n. 2, p. 315-323, 2009. Disponível em: http://www.unifor.br/images/pdfs/humanidades/artigo6_2009.2.pdf. Acesso em: 8 nov. 2013.

DEJOURS, Christophe. A banalização da injustiça social. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2005.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 1991.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1987.

FRANCILEUDO, Francisco Antonio. Desvelando o valor do tempo para si: um estudo hermenêutico sobre o sentido ontológico do ócio. 2009. 244 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade de Fortaleza, Fortaleza, 2009. Disponível em: http://uolp.unifor.br/oul/ObraBdtdSiteTrazer.do?method=trazer>. Acesso em: 22 nov. 2013.

KEGLER, Alexandre José Muller. Comunicação publicitária e design no contexto da indústria cultural. Projética, Londrina, v. 4, n. 2, p. 29-38, jul./dez. 2013.

LEONARD, Annie. A história das coisas: da natureza ao lixo, o que acontece com tudo que consumimos. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

LOPES, Humberto Pinheiro. Chafurdos das cópias: histórias da Moda com bandidos e mocinhas, nobres e plebeus. 2012. 133 f. Dissertação (Mestrado em Cultura Visual) - Faculdade de Artes Visuais, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2012.

LOPES, Humberto Pinheiro. Chafurdos na moda: heróis e vilões na história das cópias. Goiânia: Editora UFG, 2014.

MARQUES, Camila. Moda, comunicação e sociedade: uma reflexão acerca dos sistemas de moda e suas possibilidades comunicacionais e contraculturais. Modapalavra, Florianópolis, v. 6, n. 11, p. 127-140, 2013.

MARTINS, José Clerton de Oliveira; AQUINO, Cássio Adriano Braz; SABÓIA, Iratan Bezerra; PINHEIRO, Adriana de Alencar Gomes. De Kairós a Kronos: metamorfoses do trabalho na linha do tempo. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 219-228, 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-37172012000200005&lng=pt&tlng=pt>. Acesso em: 24 nov. 2013.

NOVAES, Adauto. As aventuras de uma palavra maldita. In: NOVAES, Adauto. Mutações: elogio à preguiça. São Paulo: Edições SESC SP, 2012. p. 11-27.

PINHEIRO, Kátia Flores; RHODEN, Ieda; MARTINS, José Clerton de Oliveira. A experiência do ócio na sociedade hipermoderna. Revista Mal Estar e Subjetividade, Fortaleza, v. 10, n. 4, p. 1131-1146, 2010. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1518-61482010000400004&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 24 nov. 2013.

SANT’ANNA, Denize Bernuzzi. Consumir é ser feliz. In: OLIVEIRA, Ana Claudia; CASTILHO, Kathia (Org.). Corpo e moda: por uma compreensão do contemporâneo. Barueri: Estação das Letras e Cores, 2008. p. 57-66.

TASCHNER, Gisela. Comunicação, sociedade e imaginários do consumo. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 7, n. 20, p. 37-57, 2010. Disponível em: http://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/article/view/204/202. Acesso em: 20 nov. 2013.

Published

2014-12-02

How to Cite

Pinheiro, N. P., Matos, C. de H. S., & Lopes, H. P. (2014). The consumption of fashion products seen from leisure experiences. Projetica, 5(2), 19–32. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2014v5n2p19

Issue

Section

Artigos