Design of products and toys for children with visual impairment

Authors

  • Roseane Santos da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Regio Pierre da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2014v5n1p125

Keywords:

Toys, Product design, Children with visual impairment

Abstract

Toys are artifacts of significant importance during childhood. The design can contribute to the investigation of settings for this type of product so that there is easy interaction with them. This article aims to explain about the results of the test developed toys for children with visual impairment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roseane Santos da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Master's Degree in Design and Technology at theUniversidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor at the Centro Universitário Ritter dos Reis (UniRitter)

Regio Pierre da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

PhD in Production Engineering from the Universidade Federal de  Santa Catarina, Brazil. Professor at the Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brazil

References

BERNS, R. M. O desenvolvimento da criança. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

BEZERRA, C. O designer humilde. São Paulo: Rosari, 2008.

CYBIS, J.; BETIOL, A. H.; FAUST,R. Ergonomia e Usabilidade: Conhecimentos, Métodos e Aplicações. São Paulo: Novatec, 2010.

FERRES, M. S. P. Desenvolvimento de uma ferramenta de avaliação de usabilidade para produtos e inclusão social. 2007. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Engenharia Mecânica, Universidade de Estadual de Campinas, Campinas. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=vtls000421861. Acesso em: 24 maio 2013.

GOMES FILHO, J. Design do objeto: bases conceituais. São Paulo: Escrituras Editora, 2006.

JORDAN, P. W. An introduction to usability. London: Taylor & Francis, 2002.

LEODORO, M.P. Brincando com a ciência e tecnologia: a utilização de brinquedos na educação científica das crianças. In: MUSEU DA VIDA. Ciência & criança: A divulgação científica para o público infanto juvenil. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2008.

LÖBACH, B. Design industrial: bases para a configuração dos produtos. São Paulo: Edgard Blücher, 2001.

MATTÉ, V. A. O Conhecimento da prática projetual dos designers gráficos como base para o desenvolvimento de materiais didáticos impressos. 2009. 304 f. Tese (Doutorado) - Programa de Engenharia e Gestão do Conhecimento, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Disponível em: http://btd.egc.ufsc.br/wp-content/uploads/2010/06/Volnei-Ant%C3%B4nio-Matte.pdf. Acesso em: 15 jun. 2013.

MICHELET, A. Classificação de jogos e brinquedos – a classificação ICCP. In: MICHELET, A. O direito de brincar: a brinquetodeca. São Paulo: Scrita, Abrinq, 1992.

NIELSEN, J. Usability Engeneering. Boston: Academic Press, 1994

PAPALIA, E. D.; OLDS, S. W.; FELDMAN, R. D. O desenvolvimento humano. São Paulo: Mcgraw-Hill, 2010.

NAVEIRO, R. M; ROMEIRO FILHO, E; FERREIRA, C. V. MIGUEL, P. A. C. GOUVINHAS, R. P. Projeto de produto. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

PREECE, J.; ROGERS, Y.; SHARP, H. Design de Interação: Além da Interação homem computador. São Paulo: Editora Bookman, 2005.

SANTOS, S. M. P. dos. Brinquedo e infância: um guia para pais e educadores em creche. Petrópolis: Vozes, 2006.

USABILITY Professionlas’ Association. Disponivel em: http://www.usabilityprofessionals.org/. Acessado em: 20/02/2014.

Published

2014-06-30

How to Cite

Silva, R. S. da, & Silva, R. P. da. (2014). Design of products and toys for children with visual impairment. Projetica, 5(1), 125–140. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2014v5n1p125

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.