Coding’s process of a microcosmos of the Historical Museum of Londrina by means of design thinking and design of exhibitions
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-2207.2020v11n3esp.p130Palavras-chave:
Exhibition Design, Design Thinking, Graphic Design, LearningResumo
The article proposes to develop innovation through the coding process of communication by visuality using the exhibition design to share/clarify knowledge, avoiding and eliminating deficiencies in the acquisition of knowledge. The design thinking approach used to raise knowledge about a microcosm of the permanent room of the Historical Museum of Londrina, through the analysis of the scenario and its artifacts, so that history is learned, told and humanized, seeking the Innovation in the representation of knowledge in order to verify the knowledge acquired by visitors. The research is qualitative of exploratory nature, based in visitor’s interviews and observations from groups of students visiting the museum. This have the objective to understand whether they acquired the desired knowledge, then propose collaborative solutions by the use of the DTKBoard system, based on design thinking and by the introduction of the precepts of the exhibitions design in order to improve the communication of culture and knowledge of the period related to the microcosm chosen. During the project, was identified the needs of change in the representations of knowledge and ask for the insertion of humanization to create empathy with the visitor. The research is in the validation phase of the prototypes developed with the insertion of the exhibition design and the humanization generating changes in the microcosm for the participation and validation of the target audience, for later implementation.Downloads
Referências
BREFE, Ana Cláudia Fonseca. O museu paulista: Affonso de Taunay e a memória nacional. São Paulo: UNESP/Museu Paulista, 2005.
CARDOSO, Eduardo; CATTANI, Airton; COSSIO, Gustavo; SCHERER, Fabiano. Contribuição para o ensino de metodologia em Design de Exposição. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 10., 2012, São Luís. Anais [...]. São Luís: EDUFMA, 2012. p. 2572-2584.
CUNHA, Marcelo Bernardo. Exposições museológicas como estratégias de comunicação. In: SEMINÁRIO: EXPOSIÇÕES MUSEOLÓGICAS COMO ESTRATÉGIAS DE COMUNICAÇÃO, 2005, Lisboa. Anais [...]. Lisboa: Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologia, 2005. p. 1-23.
CURY, Marília Xavier. Exposição: concepção, montagem e avaliação. São Paulo: Annablume, 2005.
DEMARCHI, Ana Paula Perfetto; FORNASIER, Cleuza Bittencourt Ribas. O uso do design thinking em um microcosmos do museu de londrina para a melhoria da aprendizagem. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIAS DA INFORMAÇÃO, 19., 2018, Londrina. Comunicação oral (pt-BR) 3 [...]. Londrina: UEL, 2018. Tema: Gt-2 – Organização e Representação do Conhecimento.
DUARTE, Alice. Nova museologia: os pontapés de saída de uma abordagem ainda inovadora. Museologia e Patrimônio, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 99-117, 2013.
FIGUEIREDO, Renata. O que é expografia? 2012. Available in: https:// criticaexpografica.wordpress.com/2012/05/25/o-que-e-expografia/. Access in: 5 Jun. 2018.
FORNASIER, Cleuza Bittencourt Ribas; MARTINS, Rosane Fonseca de Freitas; DEMARCHI, Ana Paula Perfetto. Produção e incorporação do design para inovação baseado no processo de design thinking: sistema DTKboard. In: MARTINS, Rosane F. F.; CERQUEIRA, Vicente (org.). Design para inovação: conceitos, proposições e casos no Brasil. São Paulo: Rio Books, 2018.
IBRAM- Instituto Brasileiro dos Museus. O que é museu. 2017. Available in: http://www.museus.gov.br/os-museus/o-que-e-museu/. Access in: 5 Jun. 2018.
ICOM - International Council of Museums. Definições. Available in: http:// icom.museum/la-vision/definicion-del-museo/L/1/. Access in: 5 Jun. 2018.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MERLO, Márcia (org.). Memórias e museus. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2015.
OBLINGER, Diana G. Learning spaces. Colorado: Boulder- EDUCAUSE, 2006.
SCHERER, Fabiano de Vargas. Conceitos em design gráfico ambiental. 2012. Available in: https://ndga.wordpress.com/2012/09/10/conceitos-em-designgrafico-ambiental/. Access in: 9 Jun. 2018.
UEL – Universidade Estadual de Londrina. Museu Histórico de Londrina. Histórico. Londrina: UEL, 2018. Available in: http://www.uel.br/museu/. Access in: 5 Jun. 2018.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Projética está licenciada sob a Creative Commons Attribution CC-BY 4.0 International. Os autores detém os direitos autorais e concedem à revista o direito de exclusividade de primeira publicação.
Os autores dos trabalhos aprovados autorizam Projética a, após a publicação, ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
Os autores assumem que os textos submetidos à publicação são de sua criação original, responsabilizando-se inteiramente por seu conteúdo em caso de eventual impugnação por parte de terceiros. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário. Nesses casos, os artigos, depois de adequados, deverão ser submetidos a nova apreciação. As provas finais não serão encaminhadas aos autores.