Professors’ production of the federal institutes of education, science and technology in the curriculum of the lattes platform

Authors

  • Valmira Perucchi Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba - IFPB
  • Suzana Pinheiro Machado Mueller Universidade de Brasília.

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n1p111

Keywords:

Federal Institutes of Education, Science and Technology, Bibliographic Production, Technical Production, Production in Innovation, Production in Patents and Registers

Abstract

Introduction: The Federal Institutes of Education, Science and Technology were created to stimulate the individuals´ qualification in technology and innovation as well as the production of technological innovations. The choice of communication channels used by their professors should reflect this intention, since the bibliographic production and the technological production use different channels. Objective: To identify and quantitatively analyze the research activities carried out by the professors/researchers of the Federal Institutes registered in their Lattes curricula, considering the nature of the channels used in their dissemination. Methodology: Quantitative analysis performed by bibliometric techniques. Results: The results show that the bibliographic production exceeds quantitatively the technical production, innovation, patents and registers. Conclusions: The production of professors/researchers does not clearly reflect the nature of the technology and innovation of the Federal Institutes.

Author Biographies

Valmira Perucchi, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba - IFPB

Bibliotecária do Instituto Federal de Educação,
Ciência e Tecnologia da Paraíba.

Doutora em
Ciência da Informação pela Universidade de
Brasília

Suzana Pinheiro Machado Mueller, Universidade de Brasília.

Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade de Brasília.
PhD, Information Studies.

References

BRASIL. Lei no. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.ov.br/ccivil_03/Ato2007_2010/2008/Lei/L11892.htm.>. Acesso em: 23 jan. 2013.
CRANE, Diane. A natureza e o poder da comunicação científica. In: SOCIOLOGIA da ciência. Rio de Janeiro: FGV, 1975. p. 33-54.
FUJINO, Asa. Avaliação dos impactos da produção científica na produção tecnológica: perspectivas. In: POBLACION, Dinah Aguiar; WITTER, Geraldina Porto; SILVA, José Fernando Modesto da (Org.) Comunicação e produção científica: contexto e avaliação. São Paulo: Angellara, 2006. c. 14, p. 371-386.
GARCIA, Joana Coeli Ribeiro. Os paradoxos da patente. DataGramaZero – Revista de Ciência da Informação. v. 7, n. 5, out. 2006. Disponível em: http://www.dgz.org.br/out06/Art_04.htm>. Acesso em: 13 maio 2013.
JANNUZZI, Anna H. L.; SOUZA, Cristina G. de. Patentes de invenção e artigos científicos: especificidades e similitudes. RBPG – Revista Brasileira de PósGraduação, Brasília, v. 5, n. 9, p. 03-125, dez. 2008.
MEADOWS, Arthur Jack. A comunicação científica. Brasília: Briquet Lemos, 1999.
MOURA, Ana Maria Mielniczuk de; CAREGNATO, Sonia Elisa. Coautoria em artigos e patentes: um estudo da interação entre a produção científica e tecnológica. Perspectivas em Ciência da Informação, v.16, n.2, p.153-167, abr./jun. 2011.
STUMPF, Ida Regina C. A comunicação da ciência na universidade: o caso da UFRGS. In: MUELLER, Suzana P. M.; PASSOS, Edilenice J. L. (Orgs.). Comunicação científica. Brasília: Departamento de Ciência da Informação UnB, 2000. p. 107-121.
WEITZEL, Simone da Rocha. Fluxo da informação científica. In: POBLACION, Dinah Aguiar; WITTER, Geraldina Porto; SILVA, José Fernando Modesto da (Org.) Comunicação e produção científica: contexto e avaliação. São Paulo: Angellara, 2006. c. 3, p. 81-114.

Published

2017-06-19

How to Cite

Perucchi, V., & Mueller, S. P. M. (2017). Professors’ production of the federal institutes of education, science and technology in the curriculum of the lattes platform. Informação & Informação, 22(1), 111–128. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n1p111

Issue

Section

Artigos