Specialization in school libraries and accessibility

discussing the management of the library in distance learning

Authors

  • Ariel Behr PPGA/EA/UFRGS
  • Eliane Lourdes da Silva Moro FABICO/UFRGS
  • Lizandra Brasil Estabel IFRS
  • Henrique Mello Rodrigues de Freitas PPGA/EA/UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2011v16n1p102

Keywords:

Open distance learning, Information and communication technologies, Library management, School library

Abstract

This article presents a multiple case study conducted with the students of an Open and Distance Learning Program Specialization offered by the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) in School Libraries and Accessibility, who work in three different school libraries from three different states of Brazil: Rio Grande do Sul, Paraíba and Rio de Janeiro. An analysis on the quality services in school libraries, and access and use of ICTs was carried on. Also, it investigates the possibility of building management tools for librarians to plan, organize and evaluate the activities, in particular, describing and analyzing the results of construction of the"Matrix Prioritization GUT".

Author Biographies

Ariel Behr, PPGA/EA/UFRGS

Doutorando em Administração(PPGA/EA/UFRGS). Mestre em Administração (PPGA/EA/UFRGS). Bacharel em Ciências Contábeis - UFRGS. Professor Assistente da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Tutor do Curso de Especialização em Bibliotecas Escolares e Acessibilidade (EBEA/FABICO/UFRGS).

Eliane Lourdes da Silva Moro, FABICO/UFRGS

Doutoranda em Educação (PPGEDU/UFRGS). Mestre em Educação (PPGEDU/UFRGS). Bacharel em Biblioteconomia (FABICO/UFRGS). Professora do Curso de Biblioteconomia da FABICO/UFRGS. Coordenadora e Professora do Curso de Especialização em Bibliotecas Escolares e Acessibilidade (EBEA/FABICO/UFRGS).

Lizandra Brasil Estabel, IFRS

Doutora em Informática na Educação (PGIE/UFRGS). Especialista em Informática na Educação (PGIE/UFRGS). Bacharel em Biblioteconomia (FABICO/UFRGS). Professora do Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS) Campus Porto Alegre. Coordenadora Pedagógica-Tecnológica e Professora do Curso de Especialização em Bibliotecas Escolares e Acessibilidade (EBEA/FABICO/UFRGS).

Henrique Mello Rodrigues de Freitas, PPGA/EA/UFRGS

Pós-doutorado na University of Baltimore, Maryland, EUA. Pós-doutorado pela Université Pierre Mendes, France. Doutor em Gestão pela UPMF/ESA. Professor da Escola de Administração (EA/UFRGS) e do PPGA/EA/UFRGS. Pesquisador 1 do CNPq

Published

2011-07-15

How to Cite

Behr, A., Moro, E. L. da S., Estabel, L. B., & Freitas, H. M. R. de. (2011). Specialization in school libraries and accessibility: discussing the management of the library in distance learning. Informação & Informação, 16(1), 102–123. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2011v16n1p102

Issue

Section

Relatos de Experiência