Bibliotecas Comunitárias, Mediação Cultural e Literária

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2024v29n2p197

Abstract

General objective: To analyze the main dimensions: dialogical, aesthetic, formative, ethical and political achieved by the community libraries of Rede Jangada Literária, in their cultural and literary mediation activities. Given what has been said, the following specific objectives are presented: to analyze the cultural and reading mediation actions that take place in community libraries; to investigate the social impact of reading and cultural mediation in communities; to identify the frequency with which these activities are carried out in community libraries; and to verify the importance of the librarian/mediator's work in these activities. Methodology: The study was qualitative in nature, exploratory in nature, through an empirical study carried out at Rede Jangada Literária. The data collection instruments used were a semi-structured interview with the mediator/librarian of each of the libraries that are part of the Rede and a questionnaire with library readers. Results: The dimensions are not only achieved, but there is also a mutual understanding between mediators and readers in the mediation process, that where there is a community library, there is the promotion of citizenship and cultural diversity, because they are territories of freedom, places to encourage critical thinking, culture and sociability. Conclusions: It was concluded that the mediating action in library spaces has an impact on the social, cultural and educational contexts of the individual and collective lives of the people who go to these spaces, as well as reaching in their different specificities, such as the dialogic, aesthetic, formative dimensions, ethics and politics. 

Descriptors:: Community libraries. Literary mediation. Cultural mediation. 

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Author Biographies

Maria Lucileide Gomes do Nascimento, UNIVERDIDADE FEDERAL DO CEARÁ

Mestra em Ciência da Informação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Bibliotecária na Biblioteca Pública Estadual do Ceará, Fortaleza, Brasil. E-mail: lucileide_nascimento@yahoo.com.br

Lidia Eugenia Cavalcante, Universidade Federal do Ceará

Professora titular do Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Ceará. Pós-doutora em Ciência da Informação pela Université de Montréal - Canadá, com pesquisa sobre memória e patrimônio digital: políticas e ações em bibliotecas públicas. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Mestre em História Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Especialista em Teorias da Comunicação e da Imagem (UFC). Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará. É professora e vice-coordenadora do Programa de Pós Graduação em Ciência da Informação da UFC/PPGCI. Professora do curso de Biblioteconomia. É lider do Grupo de Pesquisa Cultura, Mediação e Informação Social. Tem experiência na área de Ciência da Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: mediação da informação e da leitura, tecnologia social e desenvolvimento local, memória social e patrimônio, literacia em informação, aprendizagem colaborativa e educação a distância e inovação social.

Published

2024-12-24

How to Cite

Nascimento, M. L. G. do, & Lidia Eugenia Cavalcante. (2024). Bibliotecas Comunitárias, Mediação Cultural e Literária. Informação & Informação, 29(2), 197–224. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2024v29n2p197