Archivology courses in the southern region of Brazil
skills of professionals in the labor market
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2025v30n1p431Keywords:
Archival Science, Labor market, Professional qualification, Competency mappingAbstract
Objective: To analyze whether the newly graduated professional archivist in undergraduate courses in Archival Science in the southern region of Brazil has the skills to enter the job market, through a comparison of market needs with the set of CAAs identified in the Pedagogical Projects of the Courses (PPCs).
Methodology: Exploratory, descriptive, documentary and bibliographic research, with a qualitative approach.
Results: It is identified that professionals graduated from the Federal University of Santa Catarina (UFSC) and State University of Londrina (UEL) have general and specific skills that allow a differential within the market, through the training of agents who seek to create relationships with others. areas of knowledge through proactive action. It was identified that the market is looking for professionals capable of applying document management processes, as well as optimizing access to information.
Conclusions: It's considered that the development of professional competences is an essential factor in training, which is constituted from the new informational demands. The training of professionals is in accordance with the needs presented by the market, especially graduates of UFSC and UEL courses in which they seek to train skills that allow a specialization of the graduate's activities in the face of market demands.
Downloads
References
AAKER, D. A. Pesquisa de marketing. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2004.
CAMPOS, K. C. L.; VIEIRA, V. F.; CAMARGO, A. P.; SCHEGUSCHEVSKI, A.; TAVARES, F. T.; PIOVEZAN, N. M.; ALKSCHBIRS, S. R. Empregabilidade e competências: uma análise de universitários sob a ótica de gestores de recursos humanos. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 159-183, jul. 2008. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpot/v8n2/v8n2a09.pdf. Acesso em: 21 ago. 2021.
CHAOUBAH, A.; BARQUETTE, S. Pesquisa de Marketing. São Paulo: Editora Saraiva, 2007.
CORRÊA, G. C. Definição e desenvolvimento de competências: um paradigma no processo estratégico. Estudos do CEPE, Santa Cruz do Sul, p. 103-116, set. 2015. ISSN 1982-6729. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/cepe/article/view/6294. Acesso em: 10 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.17058/cepe.v0i41.6294
WE ARE SOCIAL; HOOTSUITE. Digital 2021 Brazil (January 2021). 2021. 102 slides. Disponível em: https://www.slideshare.net/DataReportal/digital-2021-brazil-january-2021-v01. Acesso em: 16 jan. 2022.
DICIONÁRIO ONLINE DE PORTUGUÊS. Competência. 2018. Não paginado. Disponível em: https://www.dicio.com.br/competencia/. Acesso em: 12 ago. 2021.
EVÊNCIO, K. M. M. ; TEIXEIRA, S. H.; RODRIGUES, K. G. F. C.; FEITOSA, F. A.; FONTES, W. J. S. Dos tipos de conhecimento às pesquisas qualitativas em Educação. Revista de Psicologia, Jaboatão dos Guararapes, PE, v. 13, n. 47, p. 440-452, out. 2019. ISSN 1981-1179. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/2105. Acesso em: 04 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v13i47.2105
FARIAS, L. L. S.; FURTADO, R. L. A inserção da competência em informação nos cursos de graduação em arquivologia. ÁGORA: Arquivologia em debate, Florianópolis, v. 30, n. 60, p. 418-434, 2019. Disponível em: https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/761. Acesso em: 1 ago. 2021.
FERREIRA, R. C.; KONRAD, G. V. R. O ensino de arquivologia no Brasil: o caso dos cursos de arquivologia do RS. BIBLOS: revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Rio Grande, RS, v. 28, n. 3, p. 128-152, 2016. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/5358. Acesso em: 21 mar. 2022.
FILION, L. J. Empreendedorismo: empreendedores e proprietários-gerentes de pequenos negócios. Revista de Administração da USP, São Paulo, v. 34, n. 2, p. 05-28, abr./jun. 1999.
FLEURY, M. T. L.; FLEURY, A. Construindo o conceito de competência. Revista de Administração Contemporânea, Maringá, PR, v. 5, n. spe, p. 183-196, ago. 2018. Edição Especial. DOI:10.1590/S1415-65552001000500010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rac/a/C5TyphygpYbyWmdqKJCTMkN/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 1 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552001000500010
HAIR Jr., J.F. et al. Análise Multivariada de Dados. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
JACINTHO, E.M. S. B.; GONZALEZ, J. A. M. Oferta de emprego: habilidades necessárias para Arquivistas em empresas no Brasil. Informação & Informação, Londrina, v. 24, n. 1, p. 424-441, mar. 2019. ISSN 1981-8920. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/30419. Acesso em: 16 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2019v24n1p424
JARDIM, J. M. Políticas públicas arquivísticas: princípios, atores e processos. Arquivo & Administração, [S. l.], v. 5, n. 2, 2006. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/51586. Acesso em: 12 ago. 2021.
LOPES, L. C. A imagem e a sombra da arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Público do Estado do Rio de Janeiro, 1998.
MALHOTRA, N. K.; ROCHA, I.; LAUDÍSIO, M. C.; ALTHEMAN, E.; BORGES, F. M. Introdução a pesquisa de marketing. São Paulo: Prentice Hall, 2005.
MARIZ, A. C. A.; AGUIAR, A. F. S. O curso de Arquivologia da UNIRIO: breve histórico, características e sua importância no cenário da arquivologia brasileira. Revista do Arquivo Geral da Cidade do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, v. 1, n. 07, p. 205-222, jan. 2013. Disponível em: http://wpro.rio.rj.gov.br/revistaagcrj/wpcontent/uploads/2016/11/e07_a8.pdf. Acesso em: 03 set. 2021.
MIRABILE, R. J. Everything You Wanted to Know About Competency Modeling. Trainning & Development, [S. l.], v. 51. n. 8, 1997. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://assets.td.org/m/558a98f44899e587/original/Everything-you-wanted-to-know-about-competency-modeling.pdf. Acesso em: 01 mai. 2025.
OLIVEIRA, M. F. de. Metodologia científica: um manual para a realização de pesquisas em administração. Catalão: UFG, 2011. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/567/o/Manual_de_metodologia_cientifica_- _Prof_Maxwell.pdf. Acesso em: 06 set. 2021.
SANTOS, F. C. A.; FURTADO, R. L.; VITORIANO, M. C. C. P. Explorando as interfaces entre a Competência profissional, a Competência em informação e a Competência arquivística no âmbito da Arquivologia. In: SILVA, C. G.; REVEZ, J.; CORUJO, L. (org.). Diálogos na Ciência da Informação: atas do XIV encontro EDICIC. Lisboa: Edicic, 2024. p. 1-1290. Disponível em: https://repositorio.ulisboa.pt/handle/10451/64777. Acesso em: 05 abr. 2025.
SCHEDLER, Marcelo Francisco. Avaliação de desempenho: uma análise do processo no Senai Lajeado/RS. 2014. 21 f. TCC (Bacharel em Administração) - Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, 2014. Disponível em: https://www.univates.br/bdu/bitstream/10737/1493/1/2014MarceloFranciscoSchedler.pdf. Acesso em: 06 set. 2021.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA. Resolução CEPE nº 23/2005. 2005. Disponível em: http://www.uel.br/prograd/pp/documentos/arquivologia.pdf. Acesso em: 08 ago. 2021
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação de Arquivologia da Universidade Federal de Santa Catarina. 2015. Disponível em: https://arquivologia.paginas.ufsc.br/files/2016/05/PROJETOPEDAGOGICO-DO-CURSO.pdf. Acesso em: 08 ago. 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Projeto Pedagógico (PPC). 2020. Disponível em: https://www.ufsm.br/cursos/graduacao/santa-maria/arquivologia/projetopedagogico. Acesso em: 08 ago. 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE. Curso de arquivologia: projeto pedagógico. 2017. Disponível em: https://arquivologia.furg.br/images/PPC/2019_- _PPC_FINAL.pdf. Acesso em: 08 ago. 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL. Projeto Pedagógico do Curso de Arquivologia. 2017. Disponível em: http://www.ufrgs.br/fabico/documentos-graduacao-ecomgrads/PPCARQUIVOLOGIA.pdf. Acesso em: 08 ago. 2021.
VENTURA, R.; SILVA, E. C. L. ; VITORINO, E. V. Competência em informação: uma abordagem sobre o arquivista. Biblios, Pittsburgh, n. 73, p. 35-50, out. 2018. Disponível em: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1562- 47302018000400003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 10 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.5195/biblios.2018.392
WRIGHT, J. T. C.; SILVA, A. T. B.; SPERS, R. G. O mercado de trabalho no futuro: uma discussão sobre profissões inovadoras, empreendedorismo e tendências para 2020. Revista de Administração e Inovação, São Paulo, v. 7, n. 3, p. 172-195, jul. 2010. Disponível em: http://colmeia.org.br/v2/downloads_ciclos/artigo%20RAI%20- %20profiss%C3%B5es%20do%20futuro.pdf. Acesso em: 21 ago. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Iago Godoy, Eliana Maria dos Santos Bahia Jacintho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.





