A biblioteca universitária e a comunidade acadêmica autista

revisão integrativa sobre inclusão

Authors

  • Mariana Senhorini Caron Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE https://orcid.org/0000-0001-8963-0380
  • Monica Augusta Mombelli Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2023v28n2p331

Keywords:

Academic library, Accessibility, Autistic Spectrum Disorder

Abstract

Objective: To investigate the current state of studies on the accessibility of the autistic academic community to university libraries, seeking to identify trends and accessible actions that can contribute to the inclusion of these individuals in these spaces.
Methodology: An Integrative Literature Review, using the Portal de Periódicos Capes as a source of information, the descriptors "bibliotecas universitárias", "autistas", "autismo" e "Transtorno de Espectro Autista" were applied. The same terms were searched in English: "Academic libraries", "Autistic people", "Autism" and "Autism spectrum disorders". Eight scientific articles were selected, all from North American researches, due to the lack of studies related to the topic in Brazil.
Results: Of the 8 articles selected, 5 of them were written by recurring authors, highlighted by their significant research in the area of inclusion and university libraries in the United States. Analysis of the studies revealed that there is great inclusive potential in university libraries for the autistic community. One trend observed is the importance of knowledge about Autism Spectrum Disorder on the part of library staff. Proper care and understanding the specific needs of these individuals are essential to promoting an accessible and inclusive approach.
Conclusion: This integrative review highlights the need for greater attention to the inclusion of the autistic community in university libraries. Training employees and implementing accessible actions are fundamental steps to ensuring that these spaces are truly integrative for teaching and learning for all members of the academic community.

Author Biographies

Mariana Senhorini Caron, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Master's student in Teaching at the Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Librarian at the Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA), Foz do Iguaçu, Brasil.

Monica Augusta Mombelli, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

PhD in Sciences from the Public Health Nursing Program at the Universidade de São Paulo (USP). Professor of the undergraduate Medicine course at the Universidade Federal de Integração Latino Americana (UNILA), Foz do Iguaçu, Brasil.

References

ANDERSON, A. Autism and the Academic Library: A Study of On-line Communication. College & Research Libraries, [S. l.], v. 79, n. 5, p. 645-658, Jul. 2018. Disponível em: https://https:/doi.org/10.5860/crl.79.5.645. Acesso em: 24 fev. 2023.

ANDERSON, A. From mutual awareness to collaboration: academic libraries and autism support programs. Journal of Librarianship an Information Science, [S. l.], v. 53, n.1, p. 103-115, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0961000620918628. Acesso em: 23 fev. 2023.

BOTELHO, L. L. R.; CUNHA, C. C. A.; MACEDO, M. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Sociedade e Gestão, Belo Horizonte, v. 5, n. 11, p. 121-136, maio/ago. 2011.

CHO, J. Bulding bridges: librarians and autism spectrum desorders. Reference Service Review, [S. l.], v. 46, n. 3, p. 325-339, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1108/RSR-04-2018-0045. Acesso em: 23 fev. 2023.

COUTINHO, C.; LISBOA, E. Sociedade da informação, do conhecimento e da aprendizagem: desafios para educação no Século XXI. Revista de Educação, [S. l.], v. 18, n. 1, 2011, p. 5-22. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/14854. Acesso em: 12 jan. 2023.

DINIZ, I. C. S. Bibliotecas universitárias inclusivas Brasileiras e Portuguesas: ações e estratégias. 2019. 535 f. Tese (Doutorado em Multimédia e Educação) - Departamento de Educação e Artes, Universidade de Aveiro, Aveiro-PT, 2019.

EVERHART, N.; ANDERSON, A. Academic librarians support of autistic college students: a quasi-experimental study. The Journal of Academic Librarianship, [S. l.], v. 46, n. 5, Sep. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102225. Acesso em: 23 fev. 2023.

FRAGOSO, G. M. Biblioteca na Escola. Revista ABC: Biblioteconomia em Santa Catarina, São José, v. 7, n. 1, p. 124-131, 2002. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/380/460. Acesso em: 02 set. 2021.

GAIATO, M. SOS autismo: guia completo para entender o Transtorno de Espectro Autista. São Paulo: nVersos, 2018.

LE COADIC, Y. A Ciência da Informação. Brasília: Briquet Lemos Livros, 1996.

MAZZONI, A. A.; TORRES, E. F.; OLIVEIRA, R.; ELY, V. H. M. B.; ALVES, J. B. M. Aspectos que interferem na construção da acessibilidade em bibliotecas universitárias. Ciência da Informação, Brasília, v. 30, n. 2, p. 29-34, maio/ago. 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-19652001000200005. Acesso em: 20 jan. 2023.

MILANESI, L. O que é biblioteca. 10. ed. São Paulo: Brasiliense, 1995.

OLIVEIRA, H. S.; CAVALCANTE, L. E. Ex-Libris: uma revisão integrativa. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 20, n. 22, 2022.

PIONKE, J. J.; KNIGHT-DAVIS, S.; BRANTLEY, J. S. Library envolvement in an autism support program: a case study. College & Undergraduate Libraries, [S. l.], v. 26, n. 3, p. 221-233, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1080/10691316.2019.1668896. Acesso em: 24 fev. 2023.

PUPO, D. T.; CARVALHO, S. H. R.; OLIVEIRA, V. C. Educação inclusiva e bibliotecas acessíveis, na teoria e na prática: atendimento a alunos com deficiência visual na Biblioteca Central César Lattes da Unicamp. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, São José, v. 13, n. 1, p. 259-267, jan./jun. 2008.

REMY, C.; SEAMAN, P. Evolving from desability to diversity: how to better server high-functioning autistic students. Reference & User Quarterly, [S. l.], v. 54, n.1, 2014. Disponível em: https://journals.ala.org/index.php/rusq/article/view/3968/4455. Acesso em: 23 fev. 2023.

SHEA, G.; DERRY, S. Academic library and Autism Spectrum Disorder: what do we know? Journal of Academic Librarianship, [S. l.], n. 45, p. 326-331, 2019. Disponível em: https://doi.org./10.1016/j.acalib.2019.04.007. Acesso em: 23 fev. 2023.

SHEA, G.; DERRY, S. A survey of library service for autistic college students. Journal of Academic Librarianship, [S. l.], v. 48, n. 6, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2022.102591. Acesso em: 26 fev. 2023.

SOUZA, M. T.; SILVA, M. D.; CARVALHO, R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein, São Paulo, v. 8, n. 1, jan./mar. 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1679-45082010R W1134. Acesso em: 07 fev. 2023.

LE COADIC, Yves-François. A Ciência da Informação. Brasília: Briquet de Lemos,1996.119p.

ZERBATO, A. P. Desenho universal para aprendizagem na perspectiva da inclusão escolar: potencialidades e limites de uma formação colaborativa. 2018. 298 f. Tese (Doutorado em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/9896. Acesso em: 15 nov. 2022.

Published

2024-05-03

How to Cite

Caron, M. S., & Mombelli, M. A. (2024). A biblioteca universitária e a comunidade acadêmica autista: revisão integrativa sobre inclusão. Informação & Informação, 28(2), 331–352. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2023v28n2p331