Researchers and information professionals on Twitter (X)

from connectivity to social authority

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2023v28n4p508

Keywords:

Information Scientist, Twitter(X), Social connectivity, Social Authority, Visibility

Abstract

Objective: to identify the presence, visibility and performance of Brazilian researchers and professionals in Information Science on Twitter(X).
Methodology: the study is exploratory with a descriptive quantitative approach, with data collection via Followerwonk to map users who present themselves as librarians, archivists, museologists or information scientists in Portuguese, Spanish and English.
Results: 17,874 accounts were identified, created between 2006 and 2021, with emphasis on users from Brazil (11.4%), Spain (10.6%) and Mexico (9.6%). Regarding social connectivity, 89.46% of users have up to 500 followers and 94.5% of profiles have low or intermediate social authority.
Conclusions: although they are present, the performance of the accounts analyzed in terms of connectivity and social authority allows us to infer that researchers and information professionals still need to use Twitter(X) in a relevant way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ronaldo Ferreira de Araujo, Federal University of Alagoas

PhD in Information Science from the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor of the Postgraduate Program in Information Science at the Universidade Federal de Alagoas (UFAL) and professor of the Postgraduate Program at the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Alagoas, Brasil.

Patrícia Pedri, Federal University of Pernambuco

PhD student in Information Science at the Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Recife, Brasil.

Natalia Rodrigues Delbianco, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

PhD student in Information Science at the Universidade Estadual Paulista (UNESP). Marília, Brasil.

References

ARAÚJO, R. F. Ciência 2.0 e a Presença online de pesquisadores: visibilidade e impacto. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 1, p. 32-40, set./dez. 2014. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/view/1608/1192. Acesso em: 18 abr. 2022.

ARAÚJO, R. F. Presença e reputação online de pesquisadores em redes sociais acadêmicas:implicações para a comunicação científica. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Bibiblioteconomia, João Pessoa, v. 12, n. 2, p. 202-211, 2017. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/42795. Acesso em: 23 abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1981-0695.2017v12n2.36842

BARATA, G.; ARAÚJO, R. F.; ALPERIN, J. P.; TRAVIESO-RODRíGUEZ, C. O uso de mídias sociais por acadêmicos brasileiros. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE BIBLIOMETRIA E CIENTOMETRIA, 6, 2018, Rio de Janeiro. Anais [...] Rio de Janeiro: UFRJ, 2018. p. 209-217. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/118609. Acesso em: 2 abr. 2022.

BAUMGARTEN, M. Comunidades ou coletividades? O fazer científico na era da informação. Revista Política & Sociedade: revista de sociologia política, Florianópolis, v. 1 n. 4, p. 97-136, 2004. Disponível em: https://www.ufrgs.br/cedcis/comunidade.pdf. Acesso em: 20 dez. 2022.

BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2011.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007.

BRAUN, D. Brasil tem a quarta maior base de usuários do Twitter no mundo. Valor investe. Globo, São Paulo. abr, 2022. Disponível em: https://resultadosdigitais.com.br/marketing/redes-sociais-mais-usadas-no-brasil. Acesso em: 13 abr. 2022.

BRAUN, L. Social Media and Public Opinion. Màster Universitari en Interculturalitat i Polítiques Comunicatives en la Societat de la Informaciò. (Master's Thesis). Universitat de València, 2012.

CÔTÉ, I. M., DARLING, E. S. Scientists on Twitter: Preaching to the choir or singing from the rooftops?. Facets, v. 3, n. 1, p. 682-694, 2018. Disponível em: https://www.facetsjournal.com/doi/10.1139/facets-2018-0002. Acesso em: 12 abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.1139/facets-2018-0002

DELBIANCO, N. R. A comunicação científica no Twitter: um estudo altmétrico com periódicos brasileiros da ciência da informação. 2022. 183f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Estadual Paulista, Marília, 2022. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/235088. Acesso em: 15 jul. 2024.

GALLOTTI, M. M. C.; BORGES M. M. Uso do Twitter e Facebook na comunicação científica de doutorandos em Ciência da Informação na Península Ibérica e Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 20, 2019, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: PPGCI/UFSC, v. 1. p. 1-8, 2019. Disponível em: https://conferencias.ufsc.br/index.php/suceg/index/search/authors/view?firstName=Maria&middleName=Manuel&lastName=Borges&affiliation=Universidade%20de%20Coimbra%20em%20Portugal.&country=PT. Acesso em 15 abr. 2022.

GOUVEIA, F.; SOUZA, I. V. P. A ciência compartilhada na rede. Ciência Hoje. 346, ago. 2018. Disponível em: https://cienciahoje.org.br/artigo/a-ciencia-compartilhada-na-rede/. Acesso em: 15 abr. 2022.

GRÁCIO, M. C. C.; DELBIANCO. N. R.; ROSAS, F. S.; PERIANES-RODRÍGUEZ, A. Co-follower metric on academic-social media ResearchGate: similarities between Derek de Solla Price Memorial Medal winners. Scientometrics, Amsterdam, v. 128, n. 10, p. 5545-5569, 2023. DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-023-04793-4. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11192-023-04793-4. Acesso em: 15 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-023-04793-4

HAUSTEIN, S.; BOWMAN, T. D.; COSTAS, R. Communities of attention around scientific publications: who is tweeting about scientific papers? In: SOCIAL MEDIA & SOCIETY 2015 INTERNATIONAL CONFERENCE, 2015, Toronto. Anais eletrônicos [...]. Toronto, 2015. Disponível em: https://www.slideshare.net/StefanieHaustein/communities-of-attention-around-journal-papers-who-is-tweeting-about-scientific-publications. Acesso em: 10 jan. 2022.

JESUS, A. A evolução da plataforma do Twitter em imagens e vídeos. Techtudo. 2012. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/noticias/2012/03/evolucao-da-plataforma-do-twitter-em-imagens-e-videos.ghtml. Acesso em: 10 jul. 2024.

KE, Q.; AHN, Y.-Y.; SUGIMOTO, C. R. A systematic identification and analysis of scientists on Twitter. PLoS , v. 12 n. 4, 2017. Disponível em: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0175368. Acesso em: 11 abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0175368

KEMP, S. Digital 2024: 5 billion social media users. We are Social. 2024 Disponível em: https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/. Acesso em: 15 jul. 2024.

MAGOI, J. S.; ECHEZONA, R. I. Academic Librarians’ Activities in Creating Social-Media Authority in Three Selected Nigerian University Libraries. Afr. J. Lib. Arch. & Inf. Sc. v.32, n.1, p.65-79, abr. 2022

MARTÍN-MARTÍN, A.; ORDUNA-MALEA, E.; LÓPEZ-CÓZAR, E.D. Author-level metrics in the new academic profile platforms: the online behaviour of the bibliometrics community. Journal of Informetrics, v. 12, p. 494-509, 2018. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1751157717302316. Acesso em: 10 abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.joi.2018.04.001

ORDUNA-MALEA, E.; MARTÍN-MARTÍN, A.; DELGADO LÓPEZ-CÓZAR, E. The next bibliometrics: ALMetrics (Author Level Metrics) and the multiple faces of author impact. El profesional de la información, v.25, n.3, p.485-496. 2016. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2016.may.18

RECUERO, R. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.

RECUERO, R.; ZAGO, G. L. Em busca das “redes que importam”: redes sociais e capital social no Twitter. Libero, São Paulo, v. 12, n. 24, p. 81-94, dez. de 2009. Disponível em: https://casperlibero.edu.br/wp-content/uploads/2014/05/Em-busca-das-“redes-que-importam”.pdf. Acesso em: 2 abr. 2022.

VALIATI, H.; SILVA, A.; GUIMARÃES, S.; MEIRA Jr., W. Uma Estratégia Baseada em Difusão de Informação para Determinação de Conteúdos Relevantes e Usuários Influentes em Redes Sociais. Revista De Informática Teórica e Aplicada, v.20, n.3, p.183-208, 2013. Disponível em:https://doi.org/10.22456/2175-2745.37870. Acesso em: 17 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.22456/2175-2745.37870

VOLPATO, B. Ranking: as redes sociais mais usadas no Brasil e no mundo em 2022, com insights e materiais. Resultados digitais. mai., 2022. Disponível em: https://resultadosdigitais.com.br/marketing/redes-sociais-mais-usadas-no-brasil. Acesso em: 20 dez. 2022.

ZANOTTO, D.; KAMIENSKI, C. A. Compreendendo Mecanismos de Influência no Twitter através do Comportamento dos Usuários. In: WORKSHOP DE REDES P2P, DINÂMICAS, SOCIAIS E ORIENTADAS A CONTEÚDO. Salvador, jun, p.3-16. 2016. Anais […], UFBA: Salvador, 2016.

Published

2024-09-28

How to Cite

Araujo, R. F. de, Pedri, P., & Delbianco, N. R. (2024). Researchers and information professionals on Twitter (X): from connectivity to social authority. Informação & Informação, 28(4), 508–527. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2023v28n4p508