Analysis of the co-authorship of scientific production on museology in GT 9 of ENANCIB
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n3p179Keywords:
Museology, Co-authoring networks, Scientific production.Abstract
Objective: Analyzes the co-authorship networks in the context of Museology, focusing on the scientific production of GT 9 - Museum, Heritage and Information of the National Meeting of Research in Information Science (ENANCIB).
Methodology: It is based on documentary bias, regarding procedures, and as descriptive with regard to purposes. Data collection occurs through mapping in the annais/conferences of the event held between 2015 and 2019, totaling 100 articles and 15 expanded abstracts. Social Network Analysis procedures are used in the analysis of data.
Results: The results indicate co-authorship relationships that occur through intra- and interinstitutional bonds appropriate to the participants of the Wg in that period. It is also consistent with the existence of the group, considering the axes that have existed since the creation of the National Association of Research and Graduate Studies in Information Science (ANCIB).
Conclusion: The study demonstrates growth in the period appropriate to the graduate programs of the IC and adjacent areas such as Museology, Social Memory and Anthropology, or in the training of actors and scientific products developed by them.
Downloads
References
ABBASI, Alireza; WIGAND, Rolf; HOSSAIN, Liaquat. Measuring social capital through network analysis and its influence on individual performance. Library & Information Science Research, [S. l.], v. 36, p. 66-73, Jan. 2014. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0740818814000048. Acesso em: 23 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lisr.2013.08.001
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Museologia e Ciência da Informação: diálogos possíveis. Museologia & Interdisciplinaridade, Brasília, v. 2, n. 4, 2013. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/16360. Acesso em: 12 dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.26512/museologia.v2i4.16360
AUTRAN, Marynice de Medeiros Matos. Comunicação da ciência, produção científica e rede de colaboração acadêmica: análise dos Programas brasileiros de Pós-Graduação em Ciência da Informação. 2014. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação em Plataformas Digitais) – Universidade do Porto, Porto, 2014. Disponível em: https://sig-arq.ufpb.br/arquivos/20221391132394479744911e15e00c59f/ATIVIDADE_NBR_6023_-_Ana_Beatriz_N._Alencar.pdf. Acesso em: 25 nov. 2022.
BALANCIERI, Renato. Análise de redes de pesquisa em uma plataforma de gestão em ciência e tecnologia: uma aplicação à plataforma Lattes. 2004. 117 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/87468. Acesso em: 24 nov. 2022.
BALANCIERI, Renato et al. A análise de redes de colaboração científica sob as novas tecnologias de informação e comunicação: um estudo na Plataforma Lattes. Ciência da informação, Brasília, v. 34, p. 64-77, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/C65dbRvBt77DQ3TQfSmDtPx/abstract/?lang=pt. Acesso em: 24 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652005000100008
BEAVER, Donald. Does collaborative research have greater epistemic authority? Scientometrics, [S. l.], v. 60, n. 3, p. 399-408, 2004. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1023/B:SCIE.0000034382.85360.cd. Acesso em: 29 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1023/B:SCIE.0000034382.85360.cd
CARIBÉ, Rita de Cássia do Vale. Comunicação científica: reflexões sobre o conceito. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 25, n. 3, p. 89-104, set./dez. 2015.Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/23109. Acesso em: 23 nov. 2022.
COSTA, Luciana Ferreira da. Institucionalização e a configuração atual da Formação em Museologia no Brasil. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p. 145-163, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/25509. Acesso em: 20 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5344/3748
COSTA, Luciana Ferreira da. Percurso histórico da formação em Museologia no Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 19., 2018, Londrina. Anais […]. Londrina: UEL, 2018. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/101922. Acesso em: 25 nov. 2022.
CRÚZ-RAMIREZ, Miguel; DÍAZ-FERRER, Yohan; RÚA-VÁSQUEZ, José Alberto; ROJAS-VELÁZQUEZ, Osvaldo Jesús. Estudio cienciométrico de una red de coautoría en educación matemática. un análisis de sus campos de investigación basado en el método delphi. Revista Española de Documentación Cientifica, Madrid, v. 43, n. 4, p. 1-18, oct. 2020. Disponível em: https://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/1308. Acesso em: 20 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.3989/redc.2020.4.1727
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 7. ed. Barueri: Atlas, 2021.
GONZÁLEZ, Amalia Graciela Castelli. Museología: información-fluxos-conexiones. El Museo en el siglo XXI. El Museo desde nuestra óptica atual. Ciência da Informação, Brasília, v. 42, n. 3, p. 399-407, 2013. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1370. Acesso em: 12 dez. 2022.
HILÁRIO, Carla Mara; GRÁCIO, Maria Cláudia Cabrini; GUIMARÃES, José Augusto Chaves. Aspectos éticos da coautoria em publicações científicas. Em Questão, Porto Alegre, v. 24, n. 2, p. 12-36, abr. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/76312. Acesso em: 22 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.19132/1808-5245242.12-36
LARA, Marilda Lopes Ginez de; LIMA, Vânia Mara Alves. Termos e conceitos sobre redes sociais colaborativas. In: POBLACIÓN, Dinah Aguiar de; MUGNAINI, Rogério; RAMOS, Lúcia Maria Sebastiana Verônica Costa (org.). Redes sociais e colaborativas em informação científica. São Paulo: Angellara, 2009. p. 605-637.
LAZEGA, Emmanuel; HIGGINS, Silvio Salej. Redes e estruturas relacionais. Belo Horizonte: Fino Traço, 2014.
LEE, Sooho; BOZEMAN, Barry. The impact of research collaboration on scientific productivity. Social Studies of Science, [S. l.], v. 35, n. 5, p. 673-702, 2005. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/25046667. Acesso em: 23 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1177/0306312705052359
LIEVROUW, Leah. Communication and the social representation of scientific knowledge. Critical Studies in Mass Communication, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 1-10, mar. 1990. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/248925302_Communication_and_the_social_representation_of_scientific_knowledge. Acesso em: 25 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1080/15295039009360159
LIMA, Diana Farjalla Correia. Museologia-Museu e Patrimônio, Patrimonialização e Musealização: ambiência de comunhão. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi, Belém, v. 7, n. 1, p. 31-50, jan./abr. 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=394034995004. Acesso em: 25 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-81222012000100004
MAIA, Maria de Fátima.; CAREGATO, Sônia Eliza. Coautoria como indicador de redes de colaboração científica. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 13, n. 2, p. 18-31, maio/ago. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/3qFxqtsY5xyrwykDLfNMGDd/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 28 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-99362008000200003
MARTELETO, Regina Maria; TOMAÉL, Maria Inês. A metodologia de análise de redes sociais (ARS). In: Marta Lígia Pomim Valentim (org.). Métodos qualitativos de pesquisa em ciência da informação. São Paulo: Polis, p. 81-100, 2005.
MATHEUS, Renato Fabiano; VANZ, Samile Andrea de Souza; MOURA, Ana Maria Mielniczuk. Coautoria e coinvenção: indicadores da colaboração em CT&I no Brasil. In: CONGRESO IBEROAMERICANO DE INDICADORES DE CIENCIA Y TECNOLOGÍA – RICYT, 7., São Paulo. Anais [...]. São Paulo: [s. n.], 2007.
MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. A ciência, o sistema de comunicação científica e a literatura científica. In:
CAMPELLO, Bernadete Santos; CENDÓN, Beatriz Valadares; KREMER, Jeannette Marguerite (org.). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2000. p. 21-34.
NORA, Pierre. Entre a memória e a história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, v. 10., p. 7-28, dez. 1993. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101/8763. Acesso em: 13 dez. 2022.
PINHEIRO, Lena Vânia Ribeiro. Confluências Interdisciplinares entre Ciência da Informação e Museologia. Museologia & Interdisciplinaridade, Brasília, v. 1, n. 1, 2012. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/12343. Acesso em: 12 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.26512/museologia.v1i1.12343
RECUERO, Raquel. Introdução à análise de redes sociais online. Salvador: EdUFBA, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/24759/4/AnaliseDeRedesPDF.pdf. Acesso em: 12 dez. 2022.
SANTANA, Yanara Dorado; RODRIGUEZ, Ailín Martínez; COLUMBIÉ, Radamés Linares. Museología y Ciencias de la Información: notas sobre sus vínculos. Bibliotecas: Aneles de Investigación, Cuba, n. 11, p. 50-63, 2015. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5704538. Acesso em: 12 dez. 2022.
SERRA, Fernando Ribeiro; FIATES, Gabriela Gonçalves; FERREIRA, Manue Portugal. Publicar é difícil ou faltam competências? O desafio de pesquisar e publicar em revistas científicas na visão de editores e revisores internacionais. Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, v. 9, n. 4, p. 32-55, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ram/a/TP5tpd8wDLD8GgLzYtvnd7C/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-69712008000400004
SILVA, Alzira Karla Araújo. A dinâmica das redes sociais e as redes de coautoria. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 4, número especial, p. 27-47, out. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/pgc/article/view/21275. Acesso em: 20 nov. 2022.
SILVA, Edna Lúcia da. Rede científica e a construção do conhecimento. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 12, n. 1, p. 120-148, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/156. Acesso em: 25 nov. 2022.
SILVA, Kleisson Lainnon Nascimento da; CHAVES, Ítalo Teixeira; GARCIA, Joana Coeli Ribeiro. Redes de coautoria no domínio da museologia intermediadas pelo GT 9 – Museu, Patrimônio e Informação do ENANCIB entre 2015 e 2019. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE BIBLIOMETRIA E CIENTOMETRIA, 8., 2022, Maceió. Anais [...]. Maceió: UFAL, 2022.
SONNENWALD, Diane. Scientific collaboration. Annual Review of Information Science And Technology, [S. l.], v. 41, n. 1, p. 643-681, 2007. DOI: https://doi.org/10.1002/aris.2007.1440410121
SUBRAMANYAM, Krishnaier. Bibliometric studies of research collaboration: a review. Journal of Information Science, [S. l.], v. 6, n. 33, p. 33-38, jan. 1983. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/016555158300600105. Acesso em: 10 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1177/016555158300600105
VANZ, Samile Andrea de Souza.; STUMPF, Ida Regina Chittó. Colaboração científica: revisão teórico-conceitual. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v.15, n. 2, p. 42-55, maio/ago. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23632. Acesso em: 12 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-99362010000200004
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Kleisson Lainnon Nascimento da Silva, Italo Teixeira Chaves , Joana Coeli Ribeiro Garcia, Izabel França de Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.