Leopoldo de Meis Directory
support system for the institutional evaluation of brazilian Postgraduate
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n3p726Keywords:
Directorio Leopoldo de Meis, Graduate programs, Evaluation, Scientific productivity, Information systemAbstract
Objectives: To document the idealization and development process of the DLDM (version 1.1.0) and to analyze the indicators generated by the system and their interfaces with the PPGs Evaluation System carried out by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).
Methodology: It consists of methodological research, with the creation and construction of a prototype/pilot, based on the processes of development and registration of software and of PPG’s evaluation.
Results: It presents the DLDM model, developed for the web, running on a remote computer (server), being used as a platform with several academic information. As an evaluation, it provides and gathers data from the PPGs, with the interaction of professors in complementing data, easing decision-making and the endorsement of the data with authenticity of the scientific productions and activities of the professors to fill in the Sucupira Platform and for self-evaluation of PPGs.
Conclusion: The DLDM is a web application solution that must be institutionally instantiated, easing the storage, systematization and analysis of scientific production indicators, as well as the collaboration and academic activities of Graduate Programs professors.
Downloads
References
BARATA, R. C. B. Mudanças necessárias na avaliação da pós-graduação brasileira. Interface, Botucatu, v. 23, abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.180635
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa / Portugal: Edições 70, 2009.
BUFREM, L. S.; COSTA, F. D. O.; GABRIEL JUNIOR, R. F.; PINTO, J. S. P. Modelizando práticas para a socialização de informações: a construção de saberes no ensino superior. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 15, n. 2, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-99362010000200003
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Sobre a Avaliação: Conceitos, processos e normas. 2022. Brasília, DF: CAPES, 2022b. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/avaliacao/sobre-a-avaliacao/avaliacao-o-que-e/sobre-a-avaliacao-conceitos-processos-e-normas. Acesso em: 24 out. 2022.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Plataforma Sucupira. 2022a. Brasília, DF: CAPES, 2022. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/. Acesso em: 24 out. 2022.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Proposta de Aprimoramento da Avaliação da Pós-Graduação Brasileira para o Quadriênio 2021-2024: Modelo Multidimensional. Brasília: CAPES, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/25052020-relatorio-final-2019-comissao-pnpg-pdf. Acesso em: 10 nov. 2022.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Ficha de Avaliação. Proposta de revisão da Ficha utilizada para a Avaliação dos Programas de Pós-Graduação que é conduzida pela CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Brasília: CAPES, 2019b. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/10062019-fichaavaliacao-pdf. Acesso em: 10 nov. 2022.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Autoavaliação de Programas de Pós-Graduação. O relatório apresenta a proposta de uma sistemática de autoavaliação no âmbito dos programas de pós-graduação, com a intenção de se tornar um componente relevante para a avaliação realizada pela CAPES.Brasília, DF: CAPES, 2019a. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/10062019-autoavaliacao-de-programas-de-pos-graduacao-pdf. Acesso em: 10 nov. 2022.
GHENO, E. M.; SANTIN, D. M.; LASCURAIN-SÁNCHEZ, M. L.; MARTINS, L. A. M.; MATA, L. F. S. da; GARRONI, M.; BIFI, F.; CALABRÓ, L.; SOUZA, D. O. Scientific production and most researched diseases in the Biological Sciences postgraduate programs in Brazil. Semina: Ciências Biológicas e da Saúde, Londrina, v. 43, n. 1, p. 129-152, jan./jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.5433/1679-0367.2022v43n1p129
GLÄNZEL, W. Bibliometrics as a research field: a course on theory and application of bibliometric indicators. 2003. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/242406991_Bibliometrics_as_a_research_field_A_course_on_theory_and_application_of_bibliometric_indicators. Acesso em: 10 nov. 2022.
LAUDON, K. C. Y; LAUDON, J. P. Sistemas de información gerencial. 12. ed. México: Pearson Educación, 2012. ISBN: 978-607-32-0949-6. Disponível em: http://190.57.147.202:90/jspui/bitstream/123456789/1420/1/sistemas-de%20informaci%C3%B3n%20gerencial.pdf. Acesso em: 10 nov. 2022.
LEITE, D. Auto-Avaliação Institucional. Verbete. In: MOROSINI, M. (ed.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária. Glossário. Brasília, INEP, 2006. p. 461-506. v .2.
LEITE, D.; VERHINE, R.; DANTAS, L. M. V.; BERTOLIN, J. C. Autoavaliação na Pós-Graduação (PG) como componente do processo avaliativo CAPES. Avaliação, v. 25, n. 02, p. 339-353, jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-4077/s1414-40772020000200006
MAIA, M. A. Q. Sistema de informação da Pós-Graduação brasileira: avaliação da Plataforma Sucupira. Orientador: Ricardo Rodrigues Barbosa. 2020. 225 f. Tese (Doutora em Gestão e Organização do Conhecimento) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020.
MENA-CHALCO, J.; CESAR JUNIOR, R. M. ScriptLattes: an open-source knowledge extraction system from the Lattes platform. Journal of the Brazilian Computer Society, [S. l.], v. 15, n. 4, p. 31-39, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-65002009000400004
OTLET, P. Tratado de documentação: o livro sobre o livro teoria e prática. Tradução de Taiguara Villela Aldabalde et al. Brasília: Briquet de Lemos / Livros, 2018. XLIV, 698 p. Título original: Traité de documentation: le livre sur le livre: théorie et pratique, 1934.
PEREIRA, A. L. Sistema de Autoavaliação e Planejamento Estratégico da
Pós-Graduação. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnologia em Sistemas Para Internet) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Versão impressa.
PRICE, D. J. S. Little Science, Big Science... and Beyond. New York: Columbia University Press, 1963. DOI: https://doi.org/10.7312/pric91844
SOMMERVILLE, I. Engenharia de Software. 9. ed. Tradução de Kalinka Oliveira e Ivan Bosnic. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011. Disponível em: https://www.facom.ufu.br/~william/Disciplinas%202018-2/BSI-GSI030-EngenhariaSoftware/Livro/engenhariaSoftwareSommerville.pdf. Acesso em: 06 dez. 2022.
STAIR, R. M.; REYNOLDS, G. W. Princípios de Sistemas de Informação. Tradução da 14ª edição norte-americana por Edson Furmankiewick. São Paulo: Cengage Learning, 2021. Disponível em: https://issuu.com/cengagebrasil/docs/9786555584059_principios_sistemas_informacao_cap_t. Acesso em: 07 dez. 2022.
VALENTIM, M. L. P.; CARVALHO, E. L.; WOIDA, L. M.; CASSIANO, E. L. Gestão da informação utilizando o método infomapping. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, p. 184-198, jan./abr. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-99362008000100012
WANG, Y. D.; ZAHADAT, N. Teaching web development in the web 2.0 era. In: ACM conference on SIG-information technology education (SIGITE '09), 10., 2009. Proceedings […]. New York: Association for Computing Machinery, 2009. DOI: https://doi.org/10.1145/1631728.1631753 2009. DOI: https://doi.org/10.1145/1631728.1631753
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Darllon Pádua Santos, Luciana Calabró , Rene Faustino Gabriel Júnior, Diogo Onofre Souza, Ediane Maria Gheno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.