Higher education during the pandemic: a internship teaching experience in the information retrieval systems discipline

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n2p544

Keywords:

Teaching, Internship Professor, Distance Learning, Information Retrieval System

Abstract

Objective: This article shares teaching experiences in the period mentioned, mistakes and successes of teaching strategies throughout the special online regime. From real experiences, new ideas and formulations were recommended for the discipline of Information Retrieval Systems, as well as similar ones taught in the Bachelor of Librarianship.
Methodology: the steps, tools, resources for teaching were described, in addition to a perception survey answered by students.
Results: as a result, the value of the distance learning experience for the teaching internship was perceived, as well as a discussion about the possibility of adopting the non-presential format for the course subjects based on the case study presented here.
Conclusions: the teaching internship in a distance format prepares students for a changing world, where the role of the teacher changes amid the adoption of contemporary technologies. It is also concluded that there is room for the adoption of distance learning for subjects in the Librarianship course, as shown in the case study of this article

Author Biographies

Guilherme Francis de Noronha, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

PhD in Knowledge Management and Organization from the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Maurício Barcellos Almeida, Universidade Federal de Minas Gerais

PhD in Information Science from the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Lecturer in the Graduate Program in Knowledge Management and Organization (UFMG).

References

BAEZA-YATES, R.; RIBEIRO-NETO, B. Modern information retrieval: the conceptsand technology behind search. [S.l.]: Addison-Wesley Professional, 2011. 913 p.

BAEZA-YATES, R.; RIBEIRO-NETO, B. Introdução. In: Recuperação de informação: conceitos e tecnologia das máquinas de busca. São Paulo: BOOKMAN, 2013. p. 10-14.

BATES, M. (org.) Understanding information retrieval systems: management, types and standards. Boca Raton: Taylor & Francis, 2012.

BORSSOI, B. L. O estágio na formação docente: da teoria à prática, ação-reflexão. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 1., 2008, Cascavel. Anais [...]. Cascavel: 2008.

BRASIL. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União. Brasília, 18 mar. 2020.

BRASIL. Lei nº 9.610, de 19 de fevereiro de 1998. Altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências, Diário Oficial da União, Brasília, 20 fev. 1998.

CAMPELLO, B. S.; CENDÓN, B. V.; KREMER, J. M. Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. [S.l.]: Editora UFMG, 2000. v. 23.

CENDON, B. V. A Internet. In: CAMPELLO, B. S.; CENDON, B. V., KREMER, J. M. (ed.). Fontes de informação para especialistas e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2000. p. 275-300.

CENDON, B. V. Serviços de indexação e resumo. In: CAMPELLO, B. S.; CENDON, B. V., KREMER, J. M. (ed.). Fontes de informação para especialistas e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2000. p. 217-248.

CENDÓN, B. V. Ferramentas de busca na Web. Ciência da Informação, [S.l.], v. 30, n. 1, p. 39-49, jan./abr. 2001.

CENDÓN, B. V. Sistemas e redes de informação. In: OLIVEIRA, M. (org.). Ciência da Informação e Biblioteconomia: novos conteúdos e espaços de atuação. Belo Horizonte: UFMG, 2005. 45-75.

CETIC. Pesquisa TIC Educação. São Paulo: xxxxxx, 2018.

CUNHA, L. F. F.; SILVA, A. S.; SILVA, A. P. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal, 2020.

GUIMARÃES, J. A. Portaria nº 76, de 14 de abril de 2010. 2010.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Resumo técnico do Censo da Educação Superior 2019. Brasília, 2019.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Microdados da Prova Brasil: Questionário dos Professores. Brasília, 2017.

JOSHI, A.; KALE, S.; CHANDEL, S.; PAL, D. K. Likert scale: explored and explained. British Journal of Applied Science & Technology, [S.l.], v. 7, n. 4, p. 396-403, 2015. Disponível em: https://bit.ly/3Jdmmvo.

MASETTO, M. T. Docência universitária: repensando a aula. In: TEODORO, A. Ensinar e aprender no ensino superior: por uma epistemologia da curiosidade na formação universitária. São Paulo: Mackenzie, 2005.

MATTHEWS, B. Semantic web technologies. E-learning, [S.l.], v. 6, n. 6, p. 8, 2005.

SILVA, M. L. S. F. Estágio curricular: desafios da relação teoria e prática. In: SILVA, M. L. S. F. (org.). Estágio curricular: contribuições para o redimensionamento de sua prática. Natal: EDUFRN, 2005. p. 11-19,

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS (UFMG). Resolução no 02/2020, de 9 de julho de 2020. Belo Horizonte, 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS (UFMG). Ofício nº 67/2020/PRPG-GAB-UFMG. Belo Horizonte, 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS (UFMG). Ofício nº 3/2020/DTI-CH-UFMG. Belo Horizonte, 2020.

Published

2022-12-31

How to Cite

Noronha, G. F. de, & Almeida, M. B. (2022). Higher education during the pandemic: a internship teaching experience in the information retrieval systems discipline. Informação & Informação, 27(2), 544–567. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n2p544

Issue

Section

Relatos de Experiência