Management of scientific knowledge and university: a systematic literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n2p198

Keywords:

Scientific knowledge management, Universities. Knowledge management, Scientific Communication

Abstract

Objective: to carry out a systematic literature review (RSL) to verify the state of the art of research on GCC and universities, paying attention to the most recurrent themes and problems, methodologies and results of these investigations.
Methodology: RSL on GCC and university in databases of articles and theses and dissertations through inclusion criteria, systematization and analysis, using Parsif.al, My-SAE and Mendeley software.
Results: it is verified in the included works (121 articles, 2 theses and 11 dissertations) a concentration of publications in the information sciences and, in the case of articles, discussions more focused on CC languages and technologies and on social processes of scientific making; in theses and dissertations, themes on improving the management of information and knowledge applied to universities predominate. As for the methodology, there is a concentration of the case study supported by content analysis and literature review associated with conceptual propositions.
Conclusions: it is concluded that the various contributions of the works point to theoretical and conceptual propositions; building models, guidelines and products; description of formative experiences; systematization of the use of indicators and evaluative parameters, among others that point to the investigative potential of GCC in its relations with universities.

Author Biographies

Tiago Santos Sampaio, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

PhD student in Knowledge Dissemination at the Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Professor of the Communication Course at the Universidade do Estado da Bahia (UNEB).

Ana Maria Ferreira Menezes, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Doutora em Administração Pública pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Docente da Universidade do Estado da Bahia (UNEB) e do Doutorado Multi-Institucional, Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento. E-mail: ana_mmenezes@hotmail.com

References

BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. Tradução: Denice Bárbara Catani. São Paulo: Edunesp, 2004.

BRAGA, Gilda Maria. Informação, Ciência, Política Científica: o pensamento de Derek de Solla Price. Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 155-177, 1974. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/50. Acesso em: 15 dez. 2020.

KITCHENHAM, Barbara. Procedures for Performing Systematic Reviews. Keele University, 2004.

LE COADIC, Yves François. A Ciência da Informação. Tradução: Maria Yêda F. S. de Filgueiras Gomes. Brasília: Briquet de Lemos, 1996.

LEITE, Fernando César Lima. Gestão do conhecimento científico no contexto acadêmico: proposta de um modelo conceitual. Brasília. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade de Brasília, Brasília, 2006.

LEITE, Fernando César Lima; COSTA, Sely M. S. Repositórios institucionais como ferramentas de gestão do conhecimento científico no ambiente acadêmico. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 11, n. 2, p. 206-219, maio/ago. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/xHsy3pkHDq3w6Sm3PLvPRVL/abstract/?lang=pt. Acesso em: 5 nov. 2021.

MEADOWS, J. A comunicação científica. Tradução: Antonio Agenor Briquet de Lemos. Brasília: Briquet de Lemos, 1999.

MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. O crescimento da ciência, o comportamento científico e a comunicação científica: algumas reflexões. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte.

PENNA, Elenita Freitas; LOBLER, Mauri Leodir. A Gestão do Conhecimento aplicada à produção científica do Centro de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Federal de Santa Maria. Sociais e Humanas, Santa Maria, v. 20, edição especial, p. 103-116, set. 2007. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/552. Acesso em: 09 set. 2020.

PRICE, Derek, J. de Solla. Litlle Sience, Big Science... and Beyond. New York: Columbia University Press, 1986.

RIDLEY, Diana. The literature review: A step-by-step guide for students. London: Sage, 2012.

STEPANIC, Josip; ZOROJA, Jovana; SIMICEVIC, Vanja. Case Study in Interdisciplinary Scientific Communication: a decade of the INDECS Journal. Business Systems Research Journal, Zagreb, v. 8, n. 2, p. 101-114. 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/320845492_Case_Study_in_Interdisciplinary_Scientific_Communication_A_Decade_of_the_INDECS_Journal. Acesso em: 10 jan. 2021.

TARGINO, Maria das Graças. Comunicação científica: uma revisão de seus elementos básicos. Informação e Sociedade: estudos, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 67-85, 2000. Disponível em: https://brapci.inf.br/_repositorio/2010/11/pdf_33e67453a4_0013710.pdf. Acesso em: 25 nov. 2020.

ZIMAN, John. Conhecimento público. Tradução: Regina Regis Junqueira. Belo Horizonte: Ed. Itatiaia; São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1979.

Published

2022-12-31

How to Cite

Sampaio, T. S., & Menezes, A. M. F. (2022). Management of scientific knowledge and university: a systematic literature review. Informação & Informação, 27(2), 198–222. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n2p198

Issue

Section

Artigos