The act of read and the mediation of conscious reading: perspectives based on the dimensions of information mediation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n1p106

Keywords:

Reading, Mediation of reading, Dimensions of information mediation

Abstract

Objective: The purpose of this article is to highlight the interrelationship between the act of read and the conscious mediation of reading, based on the dimensions of information mediation.
Methodology: It is characterized as a literature review with a qualitative approach, articulating the theoretical, conceptual and analytical aspects that supported the study.
Results: It is noticed that analyzing the act of read and the mediation of reading from the dimensions of mediation of information, helps in the process of reaching a conscious and humanizing perspective on the part of the subjects, in addition to expanding the study perceptions of these actions. in the field of Information Science, favoring reflections that support the formation and development of a protagonist posture of readers and reading mediators.
Conclusions: It is understood that the dimensions of mediation of information can favor reflective and conscious actions of reading and mediation of reading, even contributing so that mediators have an ethical and formative in relation of interference made in the lives of subjects.

Author Biographies

Pamela Oliveira Assis, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Master's student in Information Science at the Universidade Federal da Bahia - UFBA

 

Raquel do Rosário Santos, Universidade Federal da Bahia - UFBA

PhD in Information Science from Universidade Federal da Paraíba - UFPB

References

ALMEIDA JUNIOR, O. F. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, S.; SANTOS NETO, J. A.; SILVA, R. J. Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. p. 9-32.

BORTOLIN, S. Mediação oral da literatura: a voz dos bibliotecários lendo ou narrando. 2010. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho, São Paulo, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/103349. Acesso em: 10 fev. 2021.

BORTOLIN, S; ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Oralidade e a ética na mediação da literatura. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 171-190, maio/ago. 2014. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/13902. Acesso em: 10 fev. 2021.

BORTOLIN, S.; CAVALCANTE, L. F. B.; SANTOS NETO, J. A.; ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Oralidade, mediação da informação e da literatura na escola. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 16., 2015, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: UFPB, 2015. Disponível em: http://www.ufpb.br/evento/index.php/enancib2015/enancib2015/paper/viewFile/3013/1047. Acesso em: 10 jan. 2021.

CAVALCANTE, L. E. Mediação e narrativa na voz dos contadores de história. In: BORTOLIN, S.; SANTOS NETO, J. A.; SILVA, R. J. Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. p. 107-124.

GOMES, H. F. A dimensão dialógica, estética, formativa e ética da mediação da informação. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 46-59, maio/ago. 2014. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19994/19090. Acesso em: 25 jan. 2021.

GOMES, H. F. Comunicação e informação: relações dúbias, complexas e intrínsecas. In: MORIGI, V.; JACKS, N.; GOLIN, C. Epistemologias, comunicação e informação. Porto Alegre: Sulina, 2016. p. 91-107.

GOMES, H. F. Mediação da informação e suas dimensões dialógica, estética, formativa, ética e política: um fundamento da Ciência da Informação em favor do protagonismo social. Informação & Sociedade: Estudos, v. 30, n. 4, p. 1-23, 2020. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/153133. Acesso em: 03 abr. 2022.

MARTINS, M. H. O que é leitura. 9. ed. São Paulo: Brasiliense, 1988. Disponível em: https://pt.scribd.com/doc/30652716/O-que-e-Leitura-Maria-Helena-Martins. Acesso em: 10 jan. 2021.

PERROTTI, E. Leitores, ledores e outros afins: apontamentos sobre a formação ao leitor. In: PRADO, J.; Paulo C. A formação do leitor: pontos de vista. Rio de Janeiro: Argus, 1999. p. 30-40.

PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: Editora 34, 2008.

PETIT, M. A arte de ler: ou como resistir à adversidade. São Paulo: Editora 34, 2009. Disponível em: http://lelivros.love/book/download-a-arte-de-ler-ou-como-resistir-a-adversidade-michele-petit-em-epub-mobi-e-pdf/. Acesso em: 22 maio 2021.

SOUSA, A. C. M.; SANTOS, R. R.; JESUS, I. P. Mediação da cultura da informação e da leitura para o protagonismo social. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 16, p. 1-20, 2020. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1333/1226. Acesso em: 10 fev. 2021.

Published

2022-05-22

How to Cite

Assis, P. O., & Santos, R. do R. (2022). The act of read and the mediation of conscious reading: perspectives based on the dimensions of information mediation. Informação & Informação, 27(1), 106–125. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n1p106

Issue

Section

Artigos