Tabli: prototyping of a game application to the thesaurus construction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n3p375

Keywords:

Representation of information, Thesaurus construction, Information technology, Mobile applications, Gamification, Digital platforms

Abstract

Introduction: This research aims to present the use of digital tecnologies and gamification in the subject Documentary Languages (DL), due to the lack of a platform towards the teaching of vocabulary construction in this subject that goes through reality using Education technologies as learning tools. Due to the current characteristics of students with the use of mobile platforms, gamification in educational digital environments makes the process interactive, intuitive and motivating for their methodological strategies.
Objective: To propose a digital tool, using a gaming applicative to teach the subject of DL.
Methodology: Uses the "Integrated methodological model for thesaurus construction" (CERVANTES, 2009), Content Analysis (BARDIN, 2011) for the elements of gamification and prototyping (PRESSMAN, 2006) for the construction of the application prototype.
Result: Development of the prototype application named "Tabli" with gamification elements for thesaurus construction.
Conclusion: There is a need to continue the development of the "Tabli" application, which could be useful to the current dynamics of society that demand both alternative and inclusive methodologies through accessibility, to enhance teaching and learning in the thesaurus construction, because it is believed that adding the Cervantes (2009) model to mobile technology brings the advantages of process automation, as well as the motivation and engagement of students, in addition to being an interactive and innovative form of application for the area of Knowledge Organization and Representation.

Author Biographies

Dayanne Albuquerque Araújo, Universidade Federal do Ceará - UFC

Master in Information Science from the  Universidade Federal do Ceará - UFC

Heliomar Cavati Sobrinho, Universidade Federal do Ceará - UFC

PhD in Information Science from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

References

AVAZU. Disponível em: http://avazu.com/resources/whitepapers/. Acesso em: 07 out. 2020.

ANSI/NISO Z39.19-2005 (R2010). Guidelines for the Construction, Format, and Management of Monolingual Controlled Vocabularies. 2010. Disponível em: https://groups.niso.org/apps/group_public/download.php/12591/z39-19-2005r2010.pdf. Acesso em: 22 out. 2020.

ARAÚJO, C. A. Á. O que é Ciência da Informação?. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, n. 2, v. 9, 2014. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/28914. Acesso em: 22 out. 2020.

ARAÚJO, C. A. Á. Fundamentos da ciência da informação: correntes teóricas e o conceito da informação. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 4, n. 1, p.57-79, jan./jun. 2014. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/index.php/pgc/article/view/19120. Acesso em: 26 jun. 2020.

AUSUBEL, D. P. Educational psychology: a cognitive view. New York: Holt,1968.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BORKO, H. Information science: what is it? American Documentation, v.19, n.1, p. 3-5, 1968. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Instituicao/Docentes/EdbertoFerneda/k---artigo-01.pdf. Acesso em: 26 jun. 2020.

BUSARELLO, R. I. Gamification: princípios e estratégias. São Paulo: Pimenta Cultural, 2016.

CAMPOS, M. L. A.; GOMES, H. E.; MARTINS, A. E.; CAMPOS, M. L. M.; CAMPOS, L. M.; SALES, L. F. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 11, p. 68- 81,Apr. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362006000100006&lng=en&nrm=iso . Acesso em: 22 out. 2020.

CAPURRO, R. Epistemologia e Ciência da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5., Belo Horizonte, 2003, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: Escola de Ciência da informação da UFMG, 2003. Disponível em: http://www.capurro.de/enancib_p.htm. Acesso em 31 mai. 2020.

CAVATI SOBRINHO, H. A representação documentária do domínio da Economia: análise de estruturas de representação em linguagens documentárias e documentos específicos de economia. 2014. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/110390. Acesso em: 01 jun. 2020.

CERVANTES, B. M. N. A construção de tesauros com a integração de procedimentos terminográficos. 2009. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2009. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/PosGraduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/cervantes_bmn_do_mar.pdf. Acesso em: 31 maio 2020.

CINTRA, A. M. M.; TÁLAMO, M. F. G. M.; GINEZ DE LARA, M. L.; KOBASHI, N. Y. Para entender as linguagens documentárias. São Paulo: Polis: APB, 2002. p. 96. Disponível em: http://abecin.org.br/e-books/colecao-palavrachave/CINTRA_et_al_Para_entender_as_linguagens_documentarias_2_ed.pdf. Acesso em: 26 jun. 2020.

COONRADT, C. Game of Work: How to enjoy as much as play. Liberty Press: Utah, 1984.

CURRÁS, E. Tesauros: Linguagens terminológicas. Brasília: IBICT,1995. 286 p. Disponível em: https://livroaberto.ibict.br/handle/1/454 . Acesso em: 22 out. 2020.

DETERDING, S.; DIXON, D.; BIJÖRK, S.; LAWLEY, E.; NACKE; L. E. Designing Gamification: Creating Gameful and Playful Experiences. Extendes Abstracts, abr./maio, 2013. Disponível em: http://gamification-research.org/wpcontent/uploads/2013/03/20.Gamification_Extended_Abstract.pdf. Acesso em: 11 jul. 2020.

DODEBEI, V. L. D. L. M. Tesauro: linguagem de representação da memória documentária. Niterói: Intertexto; Rio de Janeiro: Interciência, 2002. p. 119.

FADEL, L. M.; L. M.; ULBRICHT; V. R.; BATISTA, C. R.; VANZIN, T. Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. p. 300. Disponível em: http://www.pgcl.uenf.br/arquivos/gamificacao_na_educacao_011120181605.pdf. Acesso em: 31 mai. 2020.

FARIAS, G. B. Teorias de aprendizagem aplicáveis ao ensino de biblioteconomia. REBECIN, v. 2, n. 2, p. 3-17, jul./dez. 2015. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/28. Acesso em: 24 ago. 2020.

FUJITA, M. S. L. Linguagem documentária em Odontologia: uma aplicação do sistema de indexação PRECIS. 1992. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1992. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/PosGraduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/fujita_msl_dr_mar.pdf . Acesso em: 22 out. 2020.

GABRIEL, M. Marketing na era digital: conceitos, plataformas e estratégias. São Paulo: Novatec, 2010. Disponível em: https://kamilamendonca.files.wordpress.com/2015/09/marketing-na-eradigital.pdf. Acesso em: 31 mai. 2020.

GOFFMAN, W. Information science: discipline or disappearance. ASLlB Proceedings, v. 22 n.12, p. 589-596, 1970. Disponível em: https://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/eb050268. Acesso em: 31 mai. 2018.

IBICT. Diretrizes para elaboração de tesauros monolíngües. Brasília, DF: IBICT, 1984. p. 70.

ISO 2788. Documentation - Guidelines for the establishment and development of monolingual thesauri. 1986. Disponível em: https://www.abntcatalogo.com.br/norma.aspx?ID=22202 . Acesso em: 22 out. 2020.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos metodologia científica. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2001.

LE COADIC, Y. F. A ciência da informação. Brasília: Briquet de Lemos/Livros, 2004.

MOOERS, C. N. Zatocoding applied to mechanical organization of knowledge. American Documentation, v. 2, n. 1, p.20-32, 1951.

MOREIRA, M. A. O que é afinal Aprendizagem significativa? Aula Inaugural do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais, Instituto de Física, Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, MT, 23 de abril de 2020. Aceito para publicação, Qurriculum, La Laguna, Espanha, 2012.

NAUMIS PEÑA, C. Análisis de la confluencia entre término y descriptor en la elaboración de tesauros. Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información. v.14, n. 29 jul./dic. 2000.

OLIVEIRA, M. J.; FARIAS, G. B. Mediação bibliotecária no desenvolvimento de competências durante o estágio supervisionado. UFC: Foraleza, 2017. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32179 . Acesso em: 22 out. 2020.

PRESSMAN, R. S. Engenharia de software. Rio de Janeiro: MeGraw-Hil, 2006. Disponível em: https://goo.gl/FkxhsN. Acesso em: 22 mai. 2020.

QUADROS, G. B. F. A gamificação no ensino de línguas online. 2016. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, 2016. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/ppgl/files/2018/10/A-Gamifica%C3%A7%C3%A3o-noEnsino-de-L%C3%ADnguas-Online-Gerson-Bruno-Forgiarini-de-Quadros.pdf. Acesso em: 31 maio 2020.

ROBREDO, J. Documentação de hoje e de amanhã: uma abordagem revisitada e contemporânea da Ciência da Informação e de suas aplicações biblioteconômicas, documentárias, arquivísticas e museológicas. 4. ed. Brasília: Edição de autor, 2005.

SARACEVIC, T. Ciência da informação: origem, evolução e relações. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 41-62, jan./jun. 1996. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/235. Acesso em: 31 mai. 2020.

SARACEVIC, T. The concept of "relevance" in Information Science: an historical review. In: SARACEVIC, T. Introduction to Information Science. New York: R. R. Bowker Co., 1970. p.11-154.

SCOLARI, C. A. HomoVideoludens 2.0. De Pacman a la gamification. Colleccio Transmedia XXI. Laboratori de Mitjans Interactius. Universitat de Barcelona.Barcelona, 2013.

TÁLAMO, M.; LARA, M.; KOBASHI, N. Contribuição da terminologia para a elaboração de tesauro. Ciência da Informação, Brasília, V.21, n.3, p.197-200, set./dez. 1992.

UNESCO. Diretrizes para o estabelecimento e desenvolvimento de tesauros monolíngües. 2ª ed. Tradução: Bianca Amaro de Melo. Brasília: IBICT; SENAI, 1993.

VAN SLYPE, G. Lenguages de indización: concepción, contrucción y utilización en los sistemas documentales. Tradução: Pedro Hípola e Félix de Moya. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 1991.

VIANNA, Y.; VIANNA, M.; MEDINA, B; TANAKA, S. Gamification, Inc.: como reinventar empresas a partir de jogos. Rio de Janeiro: MJV, 2013. Disponível em: http://www.gestaoporprocessos.com.br/wpcontent/uploads/2014/06/Gamification-Inc-MJV.pdf. Acesso em 31 mai. 2020.

WERBACH, K.; HUNTER, D. For the win:How game thinking can revolutionize your business. Wharton Digital Press: Philadelphia, 2012.

Published

2020-10-31

How to Cite

Araújo, D. A., & Sobrinho, H. C. (2020). Tabli: prototyping of a game application to the thesaurus construction. Informação & Informação, 25(3), 375–401. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n3p375

Issue

Section

Artigos