The pragmatic, affective, and symbolic values in the process of conscious mediation of information

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n1p343

Keywords:

Mediation of information, Pragmatic value, Affective value, Symbolic value

Abstract

Introduction: The process of conscious mediation of information is evoked and necessary to ensure the appropriation of information in line with the sociocultural context in which the relationships between subjects, mediators and informational environments are inserted. At this juncture, it is necessary to understand the different values - pragmatic, affective, and symbolic - that permeate the information mediation process, which are reflected in and reflect the constitutive webs of the social webs.
Objective: To discuss, based on the theoretical foundation of information mediation, the pragmatic, affective, and symbolic values that permeate the conscious process of mediation and make it humanizing.
Methodology: This is a descriptive, qualitative research. As to procedures, it is characterized as bibliographic.
Results: When users and the mediator himself understand the mediating action of the latter agent as a conception of life, they favor the development of a conviction of the relevance and social responsibility of their actions.
Conclusions: The research proposes that, in the process of conscious mediation of information, the pragmatic, affective and symbolic values are attributed to the mediating action by both the users and the mediator himself, who relates it to a humanized performance and favors the development of a conviction of the relevance and social responsibility of his actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel do Rosário Santos, Universidade Federal da Bahia - UFBA

PhD in Information Science from the Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Ana Claudia Medeiros de Sousa, Universidade Federal da Bahia - UFBA

PhD in Information Science from the Universidade Federal da Paraíba - UFPB

 

Oswaldo Francisco de Almeida Júnior, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP/Marília

PhD in Communication Sciences from the Universidade de São Paulo - USP

 

References

ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, S.; SANTOS NETO, J. A.; SILVA, R. J. Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: Abecin, 2015. p. 9-32.

BRETON, P. A manipulação da palavra. São Paulo: Loyola, 1999.

GOMES, H. F. Comunicação e informação: relações dúbias, complexas e intrínsecas. In: MORIGI, V.; JACKS, N.; GOLIN, C. Epistemologias, comunicação e informação. Porto Alegre: Sulina, 2016. p. 91-107.

GOMES, H. F. Mediação da informação e protagonismo social: relações com vida ativa e ação comunicativa à luz de Hannah Arendt e Jürgen Habermas. In: GOMES, H. F.; NOVO, H. F. Informação e protagonismo social. Salvador: EDUFBA, 2017. p. 27-44.

GOMES, H. F. A dimensão dialógica, estética, formativa e ética da mediação da informação. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 46-59, maio./ago. 2014. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19994. Acesso em: 26 mar. 2020.

GOMES, H. F. Protagonismo social e mediação da informação. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, 2019. Disponível em: http://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4644/4048. Acesso em: 13 abr. 2020.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5.ed. São Paulo: Atlas.2010.

OLIVEIRA, A.L. A negociação cultural: um novo paradigma para a mediação e a apropriação da cultura escrita. 2014. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

PIERUCCINI, I. Ordem informacional dialógica: mediação como apropriação da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 8., 2007, Salvador. Anais [...]. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2007. Disponível em: http://enancib.ibict.br/index.php/enancib/viiienancib/schedConf/presentations. Acesso em: 26 mar. 2020.

POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, 1992.

Published

2021-03-31

How to Cite

Santos, R. do R., Sousa, A. C. M. de, & Júnior, O. F. de A. (2021). The pragmatic, affective, and symbolic values in the process of conscious mediation of information. Informação & Informação, 26(1), 343–362. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n1p343

Issue

Section

Artigos