The Chicago School and the thematic dimension of information

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n1p211

Keywords:

Thematic Treatment of Information, Subject Cataloging. Systematic Catalog

Abstract

Introduction: The article proposes the dialogue between a specific work with the American current coming from the Chicago School movement, which influences in the cataloging of widely used subject and debated in the scientific environment until the present day. It is understood that such discussion contributes to the theoretical advance of the area. Objective: To verify, through bibliographic production, how the theoretical characteristics of the thematic dimension of American information influenced or were influenced by the work “The Classified Catalog: Basic Principles and Practices” by Jesse Shera and Margaret Egan of the Chicago School. Methodology: This is a review article, based on exploratory and descriptive research, having as source the bibliographical references that were analyzed from the historical method. In this process, the source is understood as an end product that encompasses intentions, conflicts and power relations, both in terms of authority and its circulation. Results: Describes the process of theoretical grounding in the field of thematic treatment of information focusing on the North American perspective represented by the work and selected authors. It presents the influence of the subject field in the systematic cataloging, showing that this was the main proposal of the analyzed work. Conclusions: It is concluded that the librarian concern of access to information with the focus on the user, current paradigm in Information Science, is strongly related to the Chicago School movement.

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Author Biographies

Keitty Rodrigues Vieira

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PGCIN) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC / 2019), com graduação em Biblioteconomia e Habilitação em Gestão da Informação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC / 2017).

Marisa Bräscher, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Professora do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal de Santa Catarina. Mestrado e doutorado em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília, com dois anos de pesquisa na Université de Nice Sophia Antipolis (França). 

Eva Cristina Leite da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Professora adjunta na Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Departamento de Ciência da Informação. Doutorado e Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP; Especialização em Organização de Arquivos - UNICAMP; Graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas.

Cezar Karpinski, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Professor Adjunto da Universidade Federal de Santa Catarina - Departamento de Ciência da Informação. Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação na Universidade Federal de Santa Catarina. Bacharel em Filosofia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2002), mestre e doutor em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006-2011). 

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Published

2020-04-01

How to Cite

Vieira, K. R., Bräscher, M., Silva, E. C. L. da, & Karpinski, C. (2020). The Chicago School and the thematic dimension of information. Informação & Informação, 25(1), 211–228. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n1p211

Issue

Section

Artigos