Between technique and reflection: a study of the role of public libraries based on critical theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n4p377

Keywords:

Social Function in Public Library, Public library, Critical theory, Maker space

Abstract

Introduction: Public libraries are spaces of emancipation through the exchanges, sharing, and practices that connect and transform citizens and consequently the society in which they live. Thus, the research question is: are librarians prepared and to promote actions that contribute to the education of autonomous and critical beings? Do they aim at that?
Aim: To establish the interrelationship between the role of the public library, the subjective (technical) reason, and the objective (emancipatory) reason using Critical Theory, and especially the philosophers Adorno and Horkheimer. After discussing the fundamental elements of Critical Theory, the role of the librarian in the emancipatory process of users, highlighting the social dimension of public libraries as makerspaces, we present the results of a questionnaire answered by two public library coordinators. Methodology: We applied a "Content Analysis" and more specifically the technique "Categorical Analysis", whose categories were established a posteriori.
Results: We found that in addition to the technical dimension that the public library presents, inherent to its operation, there are other aspects that require greater reflection, since the librarian also has the function of information mediator and educator in a broad sense, guiding the access to information, search, and the willingness of users to learn.
Conclusion: This emancipatory process, based on the contribution of Critical Theory, permeates the reflections, awareness, and independence. Organizing the spaces of public libraries in order to foster the desire to learn, facilitating the access and search for information, is an important step in the promotion of autonomy.

Author Biographies

Mariana Rodrigues Gomes de Mello, Universidade Estadual Paulista - UNESP

PhD student in Information Science at the Universidade Estadual Paulista - UNESP

Daniel Martínez-Ávila, Universidade Estadual Paulista - UNESP

PhD in Documentation from Universidad Carlos III de Madrid

 

Leda Maria Araujo, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Master in Information Science from the Universidade Estadual Paulista - UNESP

Marta Lígia Pomim Valentim, Universidade Estadual Paulista - UNESP

PhD in Knowledge and Organizational Intelligence from the Universidad de Salamanca - USAL

References

ADORNO, T. W; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

ADORNO, T. W. Educação e emancipação. 2.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

ALMEIDA, M. C. B. A ação cultural do bibliotecário: grandeza de um papel e limitações da prática. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v.20, n.1/4, p.31-38, jan./dez. 1987. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/_repositorio/2011/08/pdf_bf26644cf9_0018444.pdf. Acesso em: 14 ago. 2019.

ALMEIDA JUNIOR, O. F. Bibliotecas públicas e bibliotecas alternativas. Londrina: EDUEL, 1997.

ARISTÓTELES. Tópicos: dos argumentos sofísticos. In: ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. São Paulo: Abril Cultural, 1973. p.533. (Os Pensadores, 4).

SANTOS NETO, J. A.; ZANINELLI, T. B. Biblioteca escolar como makerspace: um estudo de caso na Biblioteca Abraham Lincoln. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v.13, número especializado, p. 2633-2656, 2017. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/res/download/42026. Acesso em: 14 ago. 2019.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2009.

CONTRIN, G.; FERNANDES, M. Fundamentos de Filosofia. São Paulo: Saraiva, 2013.

DEMO, P. Ambivalência da Sociedade da Informação. Ciência da Informação, Brasília, v.29, n.2, p.37-42, maio/ago. 2000. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/885/920 Acesso em: 14 ago. 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GASQUE, K. C. G. D.; CASARIN, H. C. S. Bibliotecas escolares: tendências globais. Em Questão, Porto Alegre, v.22, n.3, p.36-55, set./dez. 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/60697. Acesso em: 14 mar. 2019.

HORKHEIMER, M. Eclipse da razão. São Paulo: Centauro, 2013.

JACINTO, S. O. A biblioteca pública e os deficientes físicos. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v.4, n.2, p.89-104, jul./dez. 2004. Disponível em: http://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/92/146. Acesso em: 28 jan. 2019.

JOHNSON, D. Power up!/The new school library. Leveraging Teacher Leadership, v.71, n.2, p.84-85, Oct. 2013.

KANT, I. Textos seletos. 2.ed. São Paulo: Vozes, 1985.

MARCUSE, H. Cultura e sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998. v.2.

MANIFESTO DA UNESCO, 1994. Disponível em:https://www.ifla.org/files/assets/public-libraries/publications/PL-manifesto/plmanifesto-pt.pdf. Acesso em: 20 mar. 2019.

MARQUINA, J. Makerspaces en bibliotecas: el fenómeno Bibliomakers. 2017. Disponível em: http://www. Julianmarquina.es/makerspaces-en-bibliotecas-elfenomeno-bibliomakers/. Acesso em: 20 mar. 2019.

MOREIRA, W.; MORAES, I. S. O assunto “classificação” na literatura brasileira de Ciência da Informação: uma análise nos anais do ENANCIB (2003-2014). Informação & Informação, Londrina, v.24, n.1, p.226-246, 2019. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/issue/view/1527. Acesso em: 19 mar. 2019.

MOURA, L. D. Construindo a cidadania. São Paulo: Makron Books, 1996. p.104.

OLIVEIRA, L. M. B. On arches and stones, places and experiments: Public libraries and democratic society. Transinformação, Campinas, v.29, n.2, p. 203-210, maio/ago. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-7862017000200203&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 15 mar. 2019.

RIGHETTO, G. G; CUNHA, M. F. V.; VITORINO, E. V. O papel social do bibliotecário voltado às pessoas trans: aproximações teóricas. Em Questão, Porto Alegre, v.25, n.1, p.212-238, jan./abr. 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/80877/50330 Acesso em: 24 abr. 2019.

SHERA, J. H. Epistemologia Social e Biblioteconomia. Ciência da Informação, Brasília, v.6, n.1, p.9-12, 1977. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/92/92. Acesso em: 14 ago. 2019.

SILVA, C. R.; GOBBI, B. C.; Simão, A. A. O uso da análise de conteúdo como uma ferramenta para a pesquisa qualitativa: descrição e aplicação do método. Organizações Rurais Agroindustriais, v.7, n.1, p.70-81, 2005. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf/878/87817147006.pdf. Acesso em: 14 ago. 2019.

SILVA, E.; VALENTIM, M. L. P. Avaliação da aplicação do método análise do conteúdo em pesquisas sobre processos de gestão da informação e do conhecimento como subsídios para a geração de inovação. Informação & Informação, Londrina, v.24, n.1, p. 326-355, jan./abr. 2019. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/31957/pdf. Acesso em: 14 ago. 2019.

TOTTERDELL, B. Public library purpose: a reader. London: Clive Bingley, 1978.

Published

2020-12-26

How to Cite

Mello, M. R. G. de, Martínez-Ávila, D., Araujo, L. M., & Valentim, M. L. P. (2020). Between technique and reflection: a study of the role of public libraries based on critical theory. Informação & Informação, 25(4), 377–401. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n4p377

Issue

Section

Artigos