Analytical information architecture for the integration of research and graduate programs data: a case study from Bahia State University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n1p115

Keywords:

Information Architecture, Decision Support System, Academic Indicators

Abstract

Introduction: Universities need to monitor their indicators to elaborate stimulus strategies for research and graduate programs. The Bahia State University (UNEB) has similar environment to other universities where there is a dispersion of the data due to the lack of the integration of internal and external systems such as the Lattes Platform and Sucupira Platform systems of the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq) and the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) respectively. The data redundancy, inconsistent and unconsolidated information make it difficult for managers to correlate data for analysis of evaluation indicators. Objective: A proposal of information architecture materialized in analytical solution for integration and visualization of data relevant to the mapping of the scenario of the Research and Graduate Programs of the UNEB. Methodology: For this project the methodology is based on the experimental research and the methodology of case study. Strategies such as the need matrix for the lifting of the information layer and the feedback stage through interviews with the UNEB managers have been added to the stages of preparation of the provisional plan of the subject, as well the search for data sources and creation and development of the System of Decision Support (SAD). Results: A data model with three thematic cubes materialized in panels with visual metaphors in tables and interactive graphics allowing filters and drill queries was obtained. Conclusions: The materialization of an analytical management solution proved to be relevant in the analyzes of the managers who seek to enhance the research indicators of the UNEB. With developed SAD, UNEB managers can now conduct more precise campaigns to stimulate research in regions or departments.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eduardo Manuel de Freitas Jorge, Universidade do Estado da Bahia

Doutor em Difusão do Conhecimento no programa multi institucional pela UFBA. Mestre em Ciência da Computação pela UFPB. Professor da UNEB nas disciplinas voltadas para os seguintes conteúdos: Modelagem Conceitual, Linguagem de Programação Orientada a Objetos, Banco de Dados e Projeto Avançado de Sistemas.

Franciele Portugal dos Santos, Universidade do Estado da Bahia

Graduação em Sistemas de Informação na UNEB , já foi bolsista do programa de iniciação científica CNPq/PIBIC/AF participando do grupo de pesquisa NPAI (Núcleo de Pesquisa Aplicada e Inovação).

Breno Pádua Brandão Carneiro, Universidade do Estado da Bahia

Mestre em Educação e Contemporaneidade pela UNEB. Doutor em educação e contemporaneidade pela UNEB, com período sanduíche no Departamento de Liderança Educacional da Western Illinois University (EUA). Atualmente, atua como Coordenador de Avaliação Institucional da Secretaria Especial de Avaliação Institucional (SEAVI) da UNEB.

Fernanda Almeida Machado, Universidade do Estado da Bahia

Mestra em Arquitetura, Tecnologia e Cidade pela UNICAMP e Especialista em Gerenciamento BIM pelo SENAI CIMATEC, com Bacharelado em Arquitetura e Urbanismo pela UFBA.

 

References

BARBOSA, A. M. O aperfeiçoamento e desenvolvimento de uma ferramenta tecnológica para disseminação de informações acadêmicas destinadas aos gestores de cursos de graduação da Universidade do Estado da Bahia. 2018. 85 f. Dissertação (Mestrado em Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação - GESTEC) - Departamento de Educação, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Salvador, 2018.

CAPES. Proposta de aprimoramento do modelo de avaliação da PG: Documento final da Comissão Nacional de Acompanhamento do PNPG 2011-2020. 2018. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/conselhosuperior/18102018_PNPG_CS_Avaliacao_Final_CS_FINAL_17_55.pdf. Acesso em: 21 de nov. 2018.

CAPES. Relatório de avaliação: Ensino. 2017. Disponível em: https://capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/relatorios-finaisquadrienal-2017/20122017-ENSINO-quadrienal.pdf. Acesso em: 21 de nov. 2018.

CIRANI, C. B. S.; CAMPANARIO, M. de A.; SILVA, H. H. M. da. A evolução do ensino da pós-graduação senso estrito no Brasil: análise exploratória e proposições para pesquisa. Avaliação (Campinas), Sorocaba, v. 20, n. 1, p. 163-187, mar. 2015.

CWUR. Center for World University Rankings 2018-2019. Disponível em: https://cwur.org/2018-19.php. Acesso em: 18 de nov. 2018.

EXPERTA, Stela. Stela Experta©. Disponível em: http://site.stelaexperta.com.br/. Acesso em: 17 de dez. 2018.

GIL, A. C. Como elaborar projeto de pesquisa. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2017. 192 p.

KNOWAGE. The Open Source Suite for any modern Business Analytics. Disponível em: https://www.knowage-suite.com/site/home/. Acesso em: 24 de nov. 2018.

MAGALHÃES, J. L.; QUONIAM, L.; MENA-CHALCO, J. P.; SANTOS, A. Extração e tratamento de dados na base Lattes para identificação de Core Competencies em Dengue. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 3, p. 30 - 54, ago. 2014.

MARIADB. About MariaDB. Disponível em: https://mariadb.org/about/. Acesso em: 24 de nov. 2018.

OLIVEIRA, G. L. de. GESMOODLE - Ferramenta de mediação tecnológica e acompanhamento do processo de aprendizagem dos alunos em cursos de graduação a distância da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). 2013. 117 f. Dissertação (Mestrado em Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação - GESTEC) - Departamento de Educação, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Salvador, 2013.

RUF. Ranking Universitário Folha 2017. Disponível em: http://ruf.folha.uol.com.br/2017/ranking-de-universidades/. Acesso em: 18 de nov. 2018.

VALLEJERA, D.; LOZANO-DÍAZ, I.; RODRIGUEZ-SÁNCHEZ, Y. Bibliometric analysis in a cuban university as a tool for business intelligence. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 6, n. especial, p. 217-229, jan. 2016.

VERCELLIS, C. Business Intelligence: Data Mining and Optimization for Decision Making. 1 ed. Southern Gate, Chichester, West Sussex: John Willey & Sons, Ltda, 2009. 420 p.

Published

2020-04-01

How to Cite

Jorge, E. M. de F., Santos, F. P. dos, Carneiro, B. P. B., & Machado, F. A. (2020). Analytical information architecture for the integration of research and graduate programs data: a case study from Bahia State University. Informação & Informação, 25(1), 115–140. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n1p115

Issue

Section

Artigos