Analytical information architecture for the integration of research and graduate programs data: a case study from Bahia State University
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n1p115Keywords:
Information Architecture, Decision Support System, Academic IndicatorsAbstract
Introduction: Universities need to monitor their indicators to elaborate stimulus strategies for research and graduate programs. The Bahia State University (UNEB) has similar environment to other universities where there is a dispersion of the data due to the lack of the integration of internal and external systems such as the Lattes Platform and Sucupira Platform systems of the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq) and the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) respectively. The data redundancy, inconsistent and unconsolidated information make it difficult for managers to correlate data for analysis of evaluation indicators. Objective: A proposal of information architecture materialized in analytical solution for integration and visualization of data relevant to the mapping of the scenario of the Research and Graduate Programs of the UNEB. Methodology: For this project the methodology is based on the experimental research and the methodology of case study. Strategies such as the need matrix for the lifting of the information layer and the feedback stage through interviews with the UNEB managers have been added to the stages of preparation of the provisional plan of the subject, as well the search for data sources and creation and development of the System of Decision Support (SAD). Results: A data model with three thematic cubes materialized in panels with visual metaphors in tables and interactive graphics allowing filters and drill queries was obtained. Conclusions: The materialization of an analytical management solution proved to be relevant in the analyzes of the managers who seek to enhance the research indicators of the UNEB. With developed SAD, UNEB managers can now conduct more precise campaigns to stimulate research in regions or departments.Downloads
References
CAPES. Proposta de aprimoramento do modelo de avaliação da PG: Documento final da Comissão Nacional de Acompanhamento do PNPG 2011-2020. 2018. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/conselhosuperior/18102018_PNPG_CS_Avaliacao_Final_CS_FINAL_17_55.pdf. Acesso em: 21 de nov. 2018.
CAPES. Relatório de avaliação: Ensino. 2017. Disponível em: https://capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/relatorios-finaisquadrienal-2017/20122017-ENSINO-quadrienal.pdf. Acesso em: 21 de nov. 2018.
CIRANI, C. B. S.; CAMPANARIO, M. de A.; SILVA, H. H. M. da. A evolução do ensino da pós-graduação senso estrito no Brasil: análise exploratória e proposições para pesquisa. Avaliação (Campinas), Sorocaba, v. 20, n. 1, p. 163-187, mar. 2015.
CWUR. Center for World University Rankings 2018-2019. Disponível em: https://cwur.org/2018-19.php. Acesso em: 18 de nov. 2018.
EXPERTA, Stela. Stela Experta©. Disponível em: http://site.stelaexperta.com.br/. Acesso em: 17 de dez. 2018.
GIL, A. C. Como elaborar projeto de pesquisa. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2017. 192 p.
KNOWAGE. The Open Source Suite for any modern Business Analytics. Disponível em: https://www.knowage-suite.com/site/home/. Acesso em: 24 de nov. 2018.
MAGALHÃES, J. L.; QUONIAM, L.; MENA-CHALCO, J. P.; SANTOS, A. Extração e tratamento de dados na base Lattes para identificação de Core Competencies em Dengue. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 3, p. 30 - 54, ago. 2014.
MARIADB. About MariaDB. Disponível em: https://mariadb.org/about/. Acesso em: 24 de nov. 2018.
OLIVEIRA, G. L. de. GESMOODLE - Ferramenta de mediação tecnológica e acompanhamento do processo de aprendizagem dos alunos em cursos de graduação a distância da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). 2013. 117 f. Dissertação (Mestrado em Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação - GESTEC) - Departamento de Educação, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Salvador, 2013.
RUF. Ranking Universitário Folha 2017. Disponível em: http://ruf.folha.uol.com.br/2017/ranking-de-universidades/. Acesso em: 18 de nov. 2018.
VALLEJERA, D.; LOZANO-DÍAZ, I.; RODRIGUEZ-SÁNCHEZ, Y. Bibliometric analysis in a cuban university as a tool for business intelligence. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 6, n. especial, p. 217-229, jan. 2016.
VERCELLIS, C. Business Intelligence: Data Mining and Optimization for Decision Making. 1 ed. Southern Gate, Chichester, West Sussex: John Willey & Sons, Ltda, 2009. 420 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.