Technology readiness index: a study on positive and negative dimensions in relation to fintechs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2019v24n2p211

Keywords:

Fintech, Financial Technology, Technology Readiness Index

Abstract

Introduction: The new possibilities opened by information technology and introduced by FinTechs, promote, the digital evolution in the banking segment, mainly in digital platforms and mobile applications. Objective: To analyze the technology readiness index among Fintechs users and to verify the positive and negative dimensions of this relationship. Methodology: The research has a descriptive nature with quantitative approach, in which, the tests were applied to FinTechs users via questionnaire to measure the readiness index to the technology. Results: Strictly speaking, it was possible to analyze and confirm the importance of significant items for the formation of the user readiness index in relation to FinTechs. The research also emphasizes that the positive dimensions were superior to the negative ones in this relation. Conclusions: Show that individuals are open and positive about FinTechs, which indicates a high level of readiness, since most are optimistic and innovative. However, regarding the negative dimension, we can conclude that there is still discomfort and insecurity regarding the use of new technologies in the financial segment.

Author Biographies

Leandro Cearenço Lima, Universidade FUMEC

Mestre em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento pela Universidade FUMEC (2018), Especialização em Marketing Estratégico pela Universidade FUMEC (2013) e Graduação em Administração com Enfase em Gestão Estratégica pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2009). Atualmente é consultor de negócios no Itaú-Unibanco S/A.

Fabrício Ziviani, Universidade FUMEC, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) e Fundação Dom Cabral (FDC)

Doutor em Ciência da Informação pela UFMG (2012). Possui Mestrado em Administração Pública - Gestão da Informação pela Escola de Governo - Fundação João Pinheiro (2005), Especialização em Gestão de Tecnologia pela Universidade Estácio de Sá (2001) e Graduação em Administração com Habilitação Análise de Sistemas pelo Centro Universitário do Espírito Santo (1999). Atualmente é professor Adjunto do Programa de Pós-Graduação em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento da Universidade FUMEC. Professor Adjunto VI da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) atuando na Faculdade de Políticas Públicas. Professor convidado do Programa Pós-Graduação Lato sensu da FDC. Atua principalmente nas áreas de Gestão do conhecimento e da Informação; Inovação; Redes de Colaboração e Aprendizagem; Transferência de Tecnologia e Conhecimento e Estratégia e Estrutura Organizacional.

Fabio Corrêa, Universidade FUMEC

Doutor e Mestre em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento. Possui MBA em Engenharia de Software e Governança de Tecnologia da Informação e Graduação em Sistemas de Informação. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Sistemas de Informação, e Ciência da Informação, com ênfase em Gestão do Conhecimento.

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Published

2019-11-30

How to Cite

Lima, L. C., Ziviani, F., & Corrêa, F. (2019). Technology readiness index: a study on positive and negative dimensions in relation to fintechs. Informação & Informação, 24(2), 211–233. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2019v24n2p211

Issue

Section

Artigos