The digital information policies adopted in public schools in the northeast

Authors

  • Eunice Jesus Santos Universidade Federal da Bahia (UFBA)
  • Ana Paula Oliveira Villalobos Universidade Federal da Bahia (UFBA)

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n2p356

Keywords:

Information Technology, Mobile Device, Digital Information Policy, Use of cell phone, tablet and notebook, Education in the Brazilian Northeast

Abstract

Introduction: Experiences in education with digital technology in the classroom are verified in different Brazilian regions, made possible through the various digital devices, be it the cell phone, tablet or notebook. Objectives: To analyze the digital information policies adopted in the public high schools of the capitals, located in the Northeast region, regarding the adoption of mobile devices for access to information. Methodology: This is descriptive research, with an approach that is characterized as qualitative and quantitative. The procedures adopted refer to the study of multiple cases and the techniques were based on questionnaires with teachers from the nine federative units of the Northeast region. Results: The tablet is one of the least used mobile technologies by teachers. The mobile and the notebook are work tools most used by teachers in class, finding no difficulty in using and the results obtained with these mobile technologies in the classroom, add value in the acquisition of knowledge regarding the classes without the aid of these technologies. Conclusion: Examples of digital information policies were identified in schools in Fortaleza (CE) and João Pessoa (PB), which can serve as a basis for the creation of a digital information policy in other states.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eunice Jesus Santos, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Bahia. 

Ana Paula Oliveira Villalobos, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação UFBA

References

CAPURRO, R. Epistemologia e Ciência da informação. In: V Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, 5, Belo Horizonte, 2003. Anais... Belo Horizonte: Escola de Ciência da Informação da UFMG, 2003. 1 cd-rom.
CAPURRO, R.; HJORLAND, B. O conceito de informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v.12, n.1, p.148-207, abr. 2007.
CASTELLS, M. A. sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
______. A Sociedade em Rede: a era da informação, economia, sociedade e cultura. 8. ed. Traduzido por Klauss Brandini Gerhardt e Roneide Vanancio Majer. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
JARDIM, J. M. Seminário Gestão da Memória. Youtube, 17 jul. 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=kk-UtycbYJI>. Acesso em: 12 ago. 2016.
PINHEIRO, L.V.R.; LOUREIRO, J.M.M. Traçados e limites da ciência da informação. Ciência da Informação, v.24, n.1, p.42-53, 1995.
LE COADIC, Y. F. A ciência da informação. Tradução de Maria Yêda F. S de Filgueiras Gomes. 2. ed. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 2004.
MARCIANO, J. L. P. Bases teóricas para a formulação de políticas de informação, Informação & Sociedade: Estudos, v. 16, n. 2, p.37-50, 2006.
MOURA, A. Geração Móvel: um ambiente de aprendizagem suportado por tecnologias móveis para a Geração Polegar. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/10056/1/Moura%2520%282009% 29%2520Challenges.pdf>. Acesso em 14 de mar. 2017.
UNESCO. Diretrizes de políticas da UNESCO para a aprendizagem móvel. UNESCO. Paris, p. 41. 2014.
WEISACKER, C. F. Von. Aufbau der Physik (Foundation of physics). Munich: Hanser, 1985.

Published

2017-10-29

How to Cite

Santos, E. J., & Villalobos, A. P. O. (2017). The digital information policies adopted in public schools in the northeast. Informação & Informação, 22(2), 356–370. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n2p356

Issue

Section

Artigos