The multilevel library in the IFPB campus Sousa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2018v23n2p520

Keywords:

Multilevel library, Library identity, Classification of libraries, Library

Abstract

Introduction: It presents a description of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education and of a multilevel library in the State of Paraíba. This article is the result of research on the development of competences in information held at the master's level. Objective: Define and expose the purpose of the multilevel library, considered a new type of library that arises in 2008 along with the creation of the Federal Institutes of Education in Brazil. Methodology: The research that originated this work is delineated as action research, of qualitative nature and descriptive exploratory level in which the techniques of bibliographic research, documentary research, participant observation and organization of categories were used to reach the objectives outlined. Results: The description of the IFPB Campus Sousa library corroborates the type of multilevel library, being this classification the most adequate for the identity of the libraries in the context of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education in Brazil. Conclusions: It concludes that the library in the Federal Institutes of Education is of the multilevel library type, because it understands that the library serves the users of all the different levels of education mentioned above and for defending that the definition of the identity of a library of this complexity is relevant to insert in the scientific field with property, and to guide the discussions between the librarians who are part of the practices and the policy adopted for its own information services.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jobson Louis Santos de Almeida, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Doctoral candidate in Information Science at the Universidade Federal da Paraíba - UFPB.

Gustavo Henrique de Araújo Freire, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Doctor in Information Science from the Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Professor at the Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ.

References

ALMEIDA, J. L. S. de. A Biblioteca como Organização Aprendente: o desenvolvimento de competências em informação no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba. 2015. 123 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.

BRASIL. Decreto nº. 7.566, de 23 de setembro de 1909. Cria nas Capitais dos Estados da República Escolas de Aprendizes Artífices para o ensino profissional primário e gratuito. Imprensa Nacional: Rio de Janeiro, 31 dez. 1909.

BRASIL. Decreto nº 7.690, de 2 de março de 2012. Aprova a estrutura regimental e o quadro demonstrativo dos cargos em comissão e das funções gratificadas do Ministério da Educação. Imprensa Nacional: Rio de Janeiro, 02 mar. 2012.

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 30 dez. 2008. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=1&data=30/12/2008. Acesso em: 01 out. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Expansão da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. 2011. Disponível em: http://redefederal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=79. Acesso em: 06 mar. 2015.

BRASIL. Portal. Mais de duzentas unidades de ensino profissionais serão construídas até 2014. 2011. Disponível em: http://www.brasil.gov.br/editoria/educacao-e-ciencia/2011/10/mais-deduzentas-unidades-de-ensino-profissionais-serao-construidas-ate-2014. Acesso em: 01 out. 2015.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Demográfico 2010. Disponível em: http://www.censo2010.ibge.gov.br/. Acesso em: 01 out. 2015.

MOUTINHO, S. O. M. Práticas de leitura na cultura digital de alunos do ensino técnico integrado do IFPI – Campus Teresina Zona Sul. 2014. 183 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2014.

SILVA, D. A. da; ARAÚJO, I. A. Auxiliar de biblioteca: técnicas e práticas para formação profissional. 7. ed. Brasília/DF: Thesaurus, 2014.

Published

2018-09-06

How to Cite

Almeida, J. L. S. de, & Freire, G. H. de A. (2018). The multilevel library in the IFPB campus Sousa. Informação & Informação, 23(2), 520–537. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2018v23n2p520

Issue

Section

Artigos