Visually impaired children’s responds to text-image relations in picturebooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2018v23n3p646

Keywords:

Picturebook, Visual impairment, Text-image relationships, Accessible book

Abstract

Introduction: In a society mediated by visuality and in the face of a growing number of researches that propose to investigate the ability of the young reader to understand the intriguing literary text, it is intriguing that little is said about the inclusion of the visually impaired child in this universe of integration of languages (image and text) and fictional narrative.
Objective: Present the response of children with visual impairment, between 10 and 14 years old, about picturebooks, analyzing how the relationships between text and image are established and dialogues during the reading of adapted books: ‘Adélia Esquecida’ (Forgotten Adelia) and ‘Adélia Sonhadora’ (Dreamer Adelia).
Methodology: Exploratory in nature, field research was used with participative observation and semi-structured interview (script).
Results: Shows different relations between text and image, from the integration of languages to the fragmentation of meaning, in a field not yet explored by the scientific community: the image not mediated by vision.
Conclusion: In presenting new parameters for the discussions about the image-text relations in the adapted picturebook, it is expected to expand the possibilities of dialogue and information sharing with the researched public, promoting the inclusion of visual impairment.

Author Biographies

Tássia Ruiz, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

PhD student in Design at the Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS.

Rosane Fonseca de Freitas Martins, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD in Production Engineering from the Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Professor at the Universidade Estadual de Londrina - UEL.

References

COELHO, N. N. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Ática, 2000.

ERIKSSON, Y. How to make tactile pictures understandable to the blind reader. In: PROCEEDINGS OF THE 65TH IFLA COUNCIL AND GENERAL CONFERENCE. 1999. Bangkok: 1999.

FREITAS NETO, A. S. de. Do Braille às tecnologias digitais de informação e comunicação: leituras e vivências de cidadãos-cegos, suas relações com a informação e com a construção de conhecimento. 2006. 109 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2006. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufba.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=1314. Acesso em: 25 maio 2013.

GIL, M. (org.). Deficiência visual. Brasília: MEC, Secretaria de Educação a Distância, 2000.

HORACEK, P. Silly Suzy Goose. Candlewick Press, 2009.

HUNT, P. Crítica, teoria e literatura infantil. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

JOHNSTON, N. Telling stories through touch. London: Clear vision, 2005. Disponível em: http://www.tactilebooks.org/making/telling-touch.pdf. Acesso em: 20 ago. 2013.

MENEGASSI, R. J. Compreensão e interpretação no processo de leitura: noções básicas ao professor. Revista UNIMAR, Maringá, v. 17, n. 1, p. 85-94, 1995.

MITCHELL, W. J. T. Iconology: image, text, ideology. Londres: University of Chicago, 1942.

NODELMAN, P. Words about Pictures. Georgia: University of Georgia Press, 1988.

RUIZ, T. Imagem Tátil: a apreensão da imagem em relevo pela criança cega congênita. 2010. 98 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Design Gráfico) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2010.

SANTAELLA, L. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2007.

SIPE, L. How picture books work: a semiotically framed theory of text-picture relationships. Children´s literature in education, Ohio, Ohio University, v. 29, n. 2, p. 97-108, 1998.

TAPSCOTT, D. A hora da geração digital: como os jovens que cresceram usando a internet estão mudando tudo, das empresas aos governos. Rio de Janeiro: Agir Negócios, 2010.

VILELA, F. Lampião & Lancelote. São Paulo: Cosac Naif, 2006.

ZATZ, L. Adélia Esquecida. São Paulo: WC Produto, 2011a.

ZATZ, L. Adélia Sonhadora. São Paulo: WC Produto, 2011b.

Published

2018-12-27

How to Cite

Ruiz, T., & Martins, R. F. de F. (2018). Visually impaired children’s responds to text-image relations in picturebooks. Informação & Informação, 23(3), 646–672. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2018v23n3p646

Issue

Section

Artigos