Relationship marketing in libraries: communication strategy in the web environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2018v23n3p544

Keywords:

Digital information and communication technology, Library, Relationship marketing, Information sharing

Abstract

A library is a type of information unit and, as such, it is influenced by market, globalization and technologies as well. Thus, it can make use of technological influence in order to guarantee quality as to the offered services. Objective: Based on this, the main purpose of this study was to create a digital tool which enables optimization in the information sharing. Methodology: The research is taken as research-action. Therefore, it is focused on a collaborative action. The research field was represented by four libraries which are part of the UFPB’s Library System (SISTEMOTECA). The research’s participants were formed by 06 (six) managers of the cited libraries. Results: To sum up, it was possible to perceive that among the four information units, three of them did not have any online communication tool. For this reason, in a collaborative action, the chosen social media to be applied and to improve the present context – among so many tool varieties – was the Fan Page, due to the fact that a great deal of users, within the library group, is connected to this communication channel. Conclusions: To conclude, libraries need to be continuously adapted to the described modern communication arenas, thus, updating their communicative practices.

Author Biographies

Walqueline Silva Araújo, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

PhD in Information Science from the Universidade Federal da Paraíba - UFPB.

Gustavo Henrique Araújo Freire, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Doctor in Information Science from the Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Professor at the Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ.

Gisele Rocha Côrtes, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

PhD in Social Sciences from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP. Professor at the Universidade Federal da Paraíba - UFPB.

References

APPOLINÁRIO, F. Metodologia da Ciência: filosofia e prática da pesquisa. 2. ed. Cengage Learning, 2012.

BATTLES, M. O lugar que guardava livros. O Globo, ago. 2013. Disponível em: https://extra.globo.com/tv-e-lazer/o-lugar-que-guardava-livros-9493116.html. Acesso em: 06 fev. 2018.

CASTELLS, M. A era da informação: economia, sociedade e cultura: fim de milênio. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CASTELLS, M. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

DEMO, P. O mais importante da educação importante. São Paulo: Atlas, 2012.

DEMO, P. Pesquisa: princípio científico e educativo. São Paulo: Cortez, 2015.

DESLANDES, S. F. A construção do projeto de pesquisa. In: MINAYO, M. C. de S. (org.). A pesquisa social: teoria, método e criatividade. 22. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.

EIRÃO, T. G. A disseminação seletiva da informação e a tecnologia RSS nas bibliotecas de Tribunais em Brasília. 2011. 122 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2011.

ELLIOT, J. What is action research in schools? Journal of Curriculum Studies, Ontário, v. 10, n. 4, p. 351-355, 1978.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2006.

KETELE, J.; ROEGIERS, X. Méthodologie du recueil d’informations: fondements des méthodes d’observations de questionaires, d’interviews et d’étude de documents. 2. ed. Bruxelles: De Boeck Université, 1993.

KOTLER, P.; KARTAJAYA, H.; SETIAWAN, I. Marketing 3.0: as forças que estão definindo o novo marketing centrado no ser humano. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica: Técnicas de pesquisa. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 5. ed. São Paulo: Hucitec, 1993.

MINAYO, M. C. de S.; DESLANDES, S. F.; GOMES, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

OLIVEIRA, E. F. de et. al. Que-Fazer colaborativo: estruturando práticas educacionais no contexto da educação básica do campo. Revista Educação Especial, Santa Maria, n. 16, 2000.

RUDIGER, F. As teorias da ciber cultura: perspectivas, questões e autores. Porto Alegre: Sulina, 2011.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 15. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

TRIPP, D. Pesquisa-Ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3.pdf. Acesso em: 30 jun. 2014.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. Conselho Universitário. Aprova o regimento interno do Sistema de Bibliotecas da UFPB. Resolução nº 31, de 26 de maio de 2009. João Pessoa, 2009.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. Biblioteca Central - Sistema de Biblioteca. 2015. Disponível em: http://www.biblioteca.ufpb.br/biblioteca/contents/paginas/sistemoteca. Acesso em: 30 jun. 2014.

Published

2018-12-27

How to Cite

Araújo, W. S., Freire, G. H. A., & Côrtes, G. R. (2018). Relationship marketing in libraries: communication strategy in the web environment. Informação & Informação, 23(3), 544–564. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2018v23n3p544

Issue

Section

Artigos