Twitter as information mediation device during election period: an Alagoas election analysis
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n2p420Keywords:
Political Participation, Information Mediation, Twitter, Computer-mediated Conversation, Social Networking AnalysisAbstract
Introduction: The relational and collaborative character of the online platforms and social media offer new elements to (re) think a political communication mainly in its media. Objective: To analyze an appropriation of Twitter in its own interactives and conversations as an information mediation device between voters and the main candidates for the state government of Alagoas in the 2014 elections. Methodology: Exploratory research with collection and systematization of data performed in the period from July 1, 2014 to October 5, 2014 through the software of monitoring of social media metrics, BrandCare. The empirical universe of 11,619 messages analyzed according to a combined approach of Social Network Analysis and Computer-mediated Conversation and their geographic, temporal distribution, by categories, as well as their own interactivity and conversation. Results: The messages posted by voters represent 89.03% of the total and candidates provided 10.96%. In total, 8,101 users were identified, of which 31% are women and 69% are men. The most frequent positioning of the users is of adhesion to the campaign and of support to the candidates. The subjects of greater recurrence of the messages are about health, education and fight to end violence. There was no prolongation of the interactions and few reciprocity and persistence. Conclusions: If there is still no dialogue on Twitter is certainly not for lack of interest of the voters, as their mentions to the candidates reveal that they are present in the environment. It remains to be seen why campaigns can not maintain more dialogic profiles to resonate with political participation.Downloads
References
ARAUJO, R. F.. Mediação da informação e participação política na web social em períodos eleitorais. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, v.15, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Ancib/PPGCI/ECI/UFMG, p. 1457-1477, 2014b.
DRYZEK, J.; NIEMEYER, S. Discursive representation. American Political Science Review, v.102, n.4, p. 481-493, 2008.
FRAGOSO, S.; RECUERO, R.; AMARAL, A.. Métodos de pesquisa para internet. 1. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.
IBOPE Inteligência [Pesquisa]. Renan Filho permanece em primeiro na disputa pelo governo de Alagoas. Eleições 2014. 11 set., 2014
JAMIL, F. P.; SAMPAIO, R.. Internet e eleições 2010 no Brasil: rupturas e continuidades nos padrões mediáticos das campanhas políticas online. Revista Galáxia, São Paulo, n. 22, p. 208-221, dez. 2011.
MAIA, R. Representação política de atores cívicos entre a imediaticidade da experiência e discursos de justificação. Rev. bras. Ci. Soc., São Paulo , v. 27, n. 78, Fev. 2012.
MENDONÇA, R. F.; CAL, D. Quem pode falar no facebook? o “autocontrole” em um grupo sobre o plebiscito acerca da divisão do estado do Pará. Revista Debates, Porto Alegre, v.6, n.3, p.109-128, set.-dez. 2012.
MENDONÇA, R. F. Representation and deliberation in civil society. Brazilian Political Science Review, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 117-137, jul. – dez. 2008.
PIERUCCINI, I.. Ordem informacional dialógica: mediação como apropriação da informação. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, Salvador, Bahia, ANCIB, n.8, out., 2007. Anais...Salvador, ANCIB, 2007
RECUERO, R. A conversação em rede: comunicação mediada por computador e redes sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2012.
REIS, L. dos S.. Comunicação política e a campanha online 2.0 na Bahia em 2010: uma análise da atuação dos principais candidatos ao governo do estado no Twitter e Youtube. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura Contemporâneas) – Universidade Federal da Bahia, 2012.
SAWARD, M. The representative claim. Oxford: Oxford University Press, 2010.
SPRINKLR. Horários nobres das redes sociais. 2014. Disponível em: https://www.sprinklr.com/pt-br/horarios-nobres-redes-sociais/ > Acesso em 10 nov., 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.