Reading and information literacy in the university: a gap, a fragmented construct or a dilemma?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n3p136

Keywords:

Alphabetization, Literacy, Information Literacy, Reading

Abstract

Introduction: Since the creation of the expression information literacy in the American educational scenario in 1974, we see the different modifications in its characteristics due to its evolution and application over the years. Despite the different names that the new concept gained here, truth is that its meaning and application find it difficult to fulfill its purpose. The transposition of the concept into a different scenario from where it was originally conceived should outweigh the economic, social and educational difference of realities. Methodology: The article was based on a thorough literature review of work already undertaken in the education area on the matter of reading and, in the area of information science, on information literacy. Results and Conclusions: Reading is the main pillar of information literacy and is also its main barrier that prevents its full implementation in the Brazilian context. The reading problem affects the individual from the elementary levels of education to university, where its lack is viscerally perceived. The inseparability of “alphabetization” and literacy concepts should enable an extension of meanings that would ensure the achievement of information literacy. In fact, the results observed in the reality of surveyed indexes reveal that there is a missing piece in this equation that the information literacy seems unfit to bare.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giordani Avila Reis, Universidade Federal de Minas Gerais

Bacharel em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC/MG, Graduado em Letras pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Mestrando em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG.

Adriana Bogliolo Sirihal Duarte, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMGProfessora adjunta da Escola de Ciência da Informação da UFMG

References

ALVES, A. L. M. S. Leitura e Universidade: comportamento de leitura na formação do pedagogo da UFPA. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO/V CONGRESSO LUSOBRASILEIRO / I COLÓQUIO IBERO-AMERICANO, 23. Porto Alegre. Por uma Escola de Qualidade para Todos. Anais. Porto Alegre: UFRGS/FEFED/PPGEDU, v. 1. p. 1-15., 2007.
BAMBERGER, R. Como incentivar o hábito da leitura. São Paulo: Ática, 1987.
BARROS, M. H. T. C. O bibliotecário e o ato de ler. In: SILVA, E. T. (Org.). O bibliotecário e a análise dos problemas de leitura. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1986. (Cadernos da ALB, 1).
BATISTA, A. A. G. Alfabetização, leitura e escrita. In: CARVALHO, Maria A. F. & MENDONÇA, Rosa H. (org.). Práticas de leitura e escrita. Brasília: Ministério da Educação, 2006. p. 13-17.
CAMPELLO, B. S. O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v.2, n.3, p.28-37. set./dez. 2003.
CAREGNATO, S. E. O desenvolvimento de habilidade informacionais: o papel das bibliotecas universitárias no contexto da informação digital em rede. Revista de Biblioteconomia & Comunicação, Porto Alegre, n.1 v.8, p. 47-55, 2000.
CARVALHO, M. A. F.; MENDONÇA, R. H. (orgs.). Práticas de leitura e escrita. Brasília: Ministério da Educação, 2006.
CAVALCANTE, L. E. Políticas de formação para a competência informacional: o papel das universidades. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação: Nova Série, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 47-62, dez. 2006.
CRUZ, P.; MONTEIRO, L. (orgs.) Anuário Brasileiro da Educação Básica 2013. São Paulo: Ed. Moderna, 2013.
DIONÍSIO, M. L. A Construção Escolar de Comunidade de Leitores. Leituras do Manual de Português, Coimbra: Livraria Almedina, 2000.
FAILLA, Z. (Org.). Retratos da leitura no Brasil. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo: Instituto Pró-Livro, 2012. 344p.
FREIRE, P. A importância do ato de ler. Marisa Lajolo (org.) São Paulo: Moderna, 2003.
GASQUE, K. C. G. D.. Arcabouço conceitual do letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v.39, n.03, 2010.
IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Indicadores sociais municipais: uma analise dos resultados do universo do censo demográfico 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2011. Disponível em: https://ww2.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/censo2010/indicadores_so ciais_municipais/default_indicadores_sociais_municipais.shtm>. Acesso em: 27 mai. 2016.
INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA Programa Internacional de Avaliação de Alunos (Pisa): Resultados Nacionais – Pisa 2009. Brasília: O Instituto, 2012. Disponível em: http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2009/brasil_r elatorio_nacional_PISA_2009.pdf>. Acesso em: 27 mai. 2016.
JUSTINO, D. Insucesso escolar: Remediar ou prevenir? IN: ALVES, J. M.; MOREIRA, L. (orgs.), Projecto Fénix: As Artes do Voo e as Ciências da Navegação. Porto: Universidade Católica, 2012.
KATO, M. A. No mundo da escrita: uma perspectiva psicolingüística. 2. ed. São Paulo: Ática, 1986.
LAJOLO, M. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 2010.
MASLOW, A. Uma teoria da motivação humana. In: BALCÃO, Yolanda F.; CORDEIRO, Laerte L. O comportamento humano na empresa – uma antologia. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1971. p. 340-355.
MENEGASSI, R. J.; ANGELO, C. M. P. Conceitos de leitura. In: MENEGASSI, R. J. (Org.). Leitura e ensino. Maringá: Eduem, 2005. (Formação de professores EAD, n.19).
MORESI, E. A. D. Delineando o Valor do Sistema de Informação de uma Organização. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 1, p.14-24. jan/abr. 2000.
OCDE - Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Relatório Nacional PISA 2012: Resultados Brasileiros. Fundação Santillana: São Paulo, 2013. ISBN 978-85-63489-17-3. Disponível em: http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2014/relatori o_nacional_pisa_2012_resultados_brasileiros.pdf>. Acesso em: 25 mai. 2016.
RIBEIRO, V. M. Alfabetismo funcional: Referências conceituais e metodológicas para pesquisa. Educação & Sociedade, ano XVIII, n. 60, p. 144-158, dez. 1997.
RIOS, T. A. Ética e competência. 7. ed., São Paulo: Cortez, 1999.
SILVA, E. T. De olhos abertos: reflexões sobre o desenvolvimento da leitura no Brasil. 2.ed. São Paulo: Ática, 1999. 128p.
SILVA, I. M. W. et al. Prática da leitura: problemas e perspectivas. Cadernos de Biblioteconomia, Recife, n.6, p.28-34, jan. 1983.
SOARES, M.. Alfabetização e letramento na educação infantil. Pátio Educação Infantil, Rio Grande do Sul, v. 7, n. 20, p. 6-9, jul./out. 2009.
SOARES, M. Letramento/Analfabetismo. Presença Pedagógica. v. 2, n.10, jul/ago. 1996. p. 83-89.
SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, n. 25, jan/fev/mar/abr 2004, p. 5-17.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004b.
UNESCO. Educação de Adultos: Declaração de Hamburgo; agenda para o futuro. (V Conferência Internacional de Educação de Adultos CONFINTEA V Hamburgo, Alemanha 14-18 de Julho de 1997). UNESCO: Brasília, 1998.
WEINBERG, M.; EDWARD, J. Na trilha coreana. Revista Veja, São Paulo: Editora Abril, ano 38, n.7, p.72, 16 fev. 2005.
WITTER, G. (Org.). Leitura e universidade. Campinas, SP: Editora Alínea, 1997.

Published

2017-12-31

How to Cite

Reis, G. A., & Duarte, A. B. S. (2017). Reading and information literacy in the university: a gap, a fragmented construct or a dilemma?. Informação & Informação, 22(3), 136–157. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n3p136

Issue

Section

Artigos