Digital natives and academics libraries: a parallel between the new user profile and products and services information

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2016v21n3p149

Keywords:

Digital Natives, Services and Products Information, Academic Libraries.

Abstract

Introduction: the purpose of this paper is to analyze how the digital natives can influence the information services in the University Libraries (ULs) context.
Objective
: the objectives were to characterize the digital natives; to check the current format of the university libraries with respect to infrastructure, service and staff; to analyze how the characteristics of digital natives may influence future library services.
Methodology
: bibliographic search.
Results
: current users of the ULs, are categorized in the context of digital natives. This type of users is characterized by having a contemporary profile, basically communicate virtually, search online form and information in digital form, but at the same time looking for alternative and collaborative environments to carry out their academic activities in physical spaces. These users prefer to meet in alternative schedules and aspire services that meet their needs not only informational but also leisure.
Conclusions
: it is noticed that the ULs are ahead when it comes to achieving not only the information needs of digital natives users, but also to realize their wishes for the consumption of information. Many libraries now offer collaborative study spaces, in addition to individual, vertical establish partnerships with IT companies and cultural centers in order to meet the current needs of the digital generation.

Author Biographies

Thais Batista Zaninelli, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Post-Doctorate in Applied Social Sciences from the Universidade Estadual de Londrina. Doctorate in Industrial Engineering and Management from the Universidade do Porto. Professor at the Universidade Estadual de Londrina.

Maria Inês Tomaél, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Post-Doctorate in Applied Social Sciences from the Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Doctorate in Information Sciences from the Universidade Federal de Minas Gerais. Professor at the Universidade Estadual de Londrina.

Eliane Maria da Silva Jovanovich, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Master in Information Science from the Universidade Estadual de Londrina. Librarian at the Universidade Estadual de Londrina.

Ramon Fernandes Lourenço, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Master's student in Information Science at the Universidade Estadual de Londrina. Professor at the Universidade Estadual de Londrina.

Elismar Vicente dos Reis, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Master in Information Science from the Universidade Estadual de Londrina.

References

ANZOLIN, H. H; CORRÊA, R. L. T. Biblioteca Universitária como mediadora na produção do conhecimento. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 8, p. 801-817, 2008.

BEN-DAVID, K. Digital natives, better learners? Students’ beliefs about how the Internet influenced their ability to learn. Computers in Human Behavior, [s. l.], v. 26, p. 1384-1391, 2010. Disponível em: http://cyber.law.harvard.edu/communia2010/sites/communia2010/images/Kolikant_2010_Digital_Natives_Better_Learners.pdf. Acesso em: 2 ago. 2015.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999. v. 1.

CARVALHO, I. C. L. A socialização do conhecimento no espaço das bibliotecas universitárias. Rio de Janeiro: Interciência, 2004.

CARLSON, S. The deserted library. Chronicle of Higher Education, Washington, v. 48, n. 16, p. 35-36, 2001.

CERBASI, G.; BARBOSA, C. Mais tempo, mais dinheiro. Rio de Janeiro: Thomas Nelson Brasil, 2009.

CUNHA, M. B. Construindo o futuro: a biblioteca universitária brasileira em 2010. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 1, p. 71-89, jan./abr. 2000.

DIK. Rapport fran arbertsgruppen om bibliotekariens framtida yrkekompetences. Stockholm: [s. n.], 2011. Disponível em: http://www.dik.se/media/252491/Rapport_bibliotekariens_yrkeskompetens_slut_giltig.pdf Acesso em: 6 ago. 2015.

EMANUEL, J. Digital native librarians, technology skills, and their relationship with technology. Information Technology and Libraries, Chicago, v. 32, n. 3, p. 20-33, 2013.

FERNANDEZ DEL CASTRO, J. L. Juventud: ¿ser quien es?. Ábaco: Revista de Cultura y Ciencias Sociales, Gijón, v. 4, n. 66, p. 21-67, 2010. Disponível em: http://www.revistasculturales.com/xrevistas/PDF/72/1393.pdf. Acesso em: 18 abr. 2015.

FREIRE FILHO, J. F.; LEMOS, J. F. Imperativos de conduta juvenil no século XXI: a “Geração Digital” na mídia impressa brasileira. Revista Comunicação, mídia e consumo, São Paulo, v. 5, n. 13, p. 11-25, 2008. Disponível em: http://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/issue/view/13. Acesso em: 18 abr. 2015.

FONTES, B. A. S. Redes sociais e poder local. Recife: Ed. Universitária UFPE, 2012.

FURNIVAL, A. C.; GRACIOSO, L. S. M-libraries e information commons: novos espaços, novas práticas. Geminis, São Carlos, v. 2, n. 1, p. 86-105, 2011. Disponível em: https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/41/38. Acesso em: 12 jul. 2022.

GIRÃO, O.; PEREIRA, S.; PINTO, M. Debate em torno dos nativos digitais. Comunicação e Cultura III Jornadas Doutorais Ciências da Comunicação e Estudos Culturais, Portugal, p. 78-88, 2014. Disponível em: http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/cecs_ebooks/article/view/1949/1874. Acesso em: 01 ago. 2015.

HJORLAND, B. Documents, memory institutions and information Science. Journal of Documentation, London, v. 56, n. 1, 2000.

JEANNERET, Y. Dispositif. In: UNESCO. La societé de i´nformation: glossaire critique. Paris: La Documentation Française, 2005. p. 50-51.

JONES, C.; SHAO, B. The net generation and digital natives: implications for higher education. Higher Education Academy. York: [s. n.], 2011. Disponível em: http://oro.open.ac.uk/30014/. Acessado em: 31 jul. 2015.

KELLEY, M. The quiet plug crisis: a digital generation scours the library for electrical outlets. Library Journal, New York, v. 136, n. 2, p. 24-25, 2011.

KIVUNJA, C. Theoretical perspectives of how digital natives learn. International Journal of Higher Education, Ontario, v. 3, n. 1, p. 94-109, 2014. Disponível em: http://www.sciedu.ca/journal/index.php/ijhe/article/view/4053/2382. Acesso em: 02 ago. 2015

LEHMKUHL, K. M.; CHAGAS, M. T. Os Nativos Digitais E Seu Comportamento De Busca De Informação Científica On-Line. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 15., 2014, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2014.

LEITÃO, B. J. M. Avaliação qualitativa numa biblioteca universitária. Rio de Janeiro: Interciência, 2005.

LIPPINCOTT, J.K. “Information commons: meeting Millennials’ needs”. Journal of Library Administration, New York, v. 50, n. 1, p. 27-37, 2010.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

MENG, B. Hybrid Library: The New Trend of the Traditional Library and It’s Modern. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON INFORMATION, BUSINESS AND EDUCATION TECHNOLOGY, 2013, China. Proceedings […]. Cinha: ICIBET, 2013.

MOURA, A. Geração móvel: um ambiente de aprendizagem suportado por tecnologias móveis para a “Geração Polegar”. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE TIC NA EDUCAÇÃO, 6., 2009, Portugal. Anais […]. Portugal: Universidade do Minho, 2009. p. 49-77. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/10056/1/Moura%20%282009%29%20Challenges.pdf. Acesso em: 05 abr. 2015.

WAN, N. G. Can we teach digital natives digital literacy? Computers & Education, New York, v. 59, n. 3, p. 1065-1078, 2012. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131512001005. Acesso em 01 ago. 2015.

OLIVEIRA, S. Jovens para sempre: como entender os conflitos de gerações. São Paulo: Integrare Editora, 2012.

PARTRIDGE, H.; MENZIES, V.; LEE, J.; MUNRO, C. The contemporary librarian: skills, knowledge and attributes required in a world of emerging Technologies. Library & Information Science Research, Norwood, v. 32, n. 4, p. 265-271, 2010.

PEDERSEN, K. N. Libranship: from collections control to tools understanding. New Library World, London, v. 12, n. 107, p. 538-551, 2006.

PICON, A. A. spaces in the age of cyberspace: prospective remarks. In: UNIVERSITY AND CYBERSPACE: RESHAPING KNOWLEDGE INSTITUTIONS FOR THE NETWORKED AGE, 1., 2010, Torino. Anais […]. Torino: [s. n.], 2010. Disponível em: http://www.communiaproject.eu/communiafiles/conf2010/conf2010n_Picon.pdf. Acesso em: 7 ago. 2010.

ROBINSON, M. Digital nature and digital nurture: Libraries, learning and the digital native. Library Management, Bradford, v. 29, n. 2, p. 67-76, 2008.

RODI, A. F.; SPANGLER, S. C.; KOHUN, F. G.; DELORENZO, G. J. A case study: are digital natives dead? What are the key factors and perceptions librarian’s view of the digital native culture in higher education?. Issues in Information Systems, [s. l.], v. 15, n. 2, p. 207-213, 2014.

ROCHA, C. Biblioteca digital vs Biblioteca tradicional. [S. l.: s. n.], 2009. Disponível em: http://planeamentobibliotecasdigitais.blogspot.com/2009/11/bibliotecas-digitais-vs-bibliotecas.html. Acessado em: 13 jul. 2022.

SANTOS, C. F.; ARIENTE, M.; DINIZ, M. V. C.; DOVIGO, A. A. O processo evolutivo entre as gerações X, Y e baby boomers. In: SEMINÁRIOS EM ADMINISTRAÇÃO SEMEAD, 14., 2011, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: FEA USP, 2011. Disponível em: http://www.ead.fea.usp.br/semead/14semead/resultado/trabalhosPDF/221.pdf. Acesso em: 01 abr. 2015.

SCHMIDT, J. Online space displacing physical space in libraries: the impact of online use on transformation of library design. In: ALIA INFORMATION ONLINE CONFERENCE AND EXIBITION, 2011, Sydney. Anais […]. Sydney: ALIA, 2011.

TAPSCOTT, D. A hora da geração digital: como os jovens que cresceram usando a internet estão mudando tudo, das empresas aos governos. Rio de Janeiro: Agir Negócios, 2010.

TAYLOR, P.; KEETER, S. Millennials Confident Connected Open to Change. Washington: Pew Internet and American Life Project, 2010.

TOLBIZE, A. Generational diferences in the workplace. Minnesota: research and training center on community living, 2008. Disponível em: http://rtc.umn.edu/docs/2_18_Gen_diff_workplace.pdf. Acesso em: 01 abr. 2015.

TOMAÉL, M. I.; ALCARÁ, A. R.; DI CHIARA, I. G. Das redes sociais à inovação. Revista Ciência da Informação, Brasília, v. 34, n. 2, p. 93-104, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v34n2/28559.pdf. Acesso em: 18 abr. 2015.

UNIVERSITY OF SHEFFIELD. Information Commons. [S. l.: s. n.], 2012. Disponível em: http:wwwsheffield.ac.uk/infocommons. Acesso em:01 ago.2015.

VARELA-OROL, C. Hacia um nuevo paradigma bibliotecário? El nuevo orden digital. El professional de la Información, Barcelona, v. 20, n. 5, p. 564-570, 2011.

WANG, E.; MYERS, M. D.; SUNDARAM, D. Digital Natives and digital immigrants: towards a model of digital fluency. In: ECTS, 2012, [s. l.]. Proccedings […]. [S. l.: s. n.], 2012. p. 1-13.

WIDÉN, G.; KRONQVIST-BERG, M. The future librarian: a diverse and complex professional. In: IATUL CONFERENCES, 2014, [s. l.]. Proceedings […]. [S. l.: s. n.], 2014.

WHITCHURCH, M. J. Planning an information commons. Journal of Library Administration, New York, v. 50, p. 39-50, 2010.

YELINEK, K.; BRESSLER, D. The perfect storm: a review of the literature on increased noise levels in academic libraries. College & Undergraduate Libraries, Binghamton, n. 20, p. 40-51, 2013.

YOO-LEE, E. Y.; LEE, T. H.; VELEZ, L. T. Planning library spaces and services for Millennials: an evidence-based approach. Library Management, Bradford, v. 34, n. 7, 2013.

ZANETTI, D. A cultura do compartilhamento e a reprodutibilidade dos conteúdos. Revista Ciberlegenda, Rio de Janeiro, n. 25, p. 60-70, 2011. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ciberlegenda/article/view/36884/21458. Acesso em: 13 jul. 2022.

Published

2017-04-14

How to Cite

Zaninelli, T. B., Tomaél, M. I., Jovanovich, E. M. da S., Lourenço, R. F., & Reis, E. V. dos. (2017). Digital natives and academics libraries: a parallel between the new user profile and products and services information. Informação & Informação, 21(3), 149–184. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2016v21n3p149

Issue

Section

Artigos