Knowledge management and academic orientation: interrelationships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2018v23n2p452

Keywords:

Knowledge management, Academic orientation, Scientific collaboration

Abstract

Introduction: Technical and scientific production is only possible through the intervenience of various aspects of knowledge management (KM), even if unconscious or unnamed. This review article was done as part of an Masters study, which studied knowledge management and the process of orientation of strict sensu postgraduate students. Objective: Present knowledge management understood as the management of the sharing of information, and highlight that knowledge management is not a practice restricted to organizations. Methodology: It presents the essential elements of a narrative type literature review developed based on in the theoretical ground of the research for the elaboration of the dissertation "Sharing knowledge and the orientation process of graduate students" (SÁ, 2015). In this work were identified papers on the management of knowledge in the scientific and academic sphere, as well as articles on academic orientation. This material were analyzed with the aim of analyze the interrelation of these two themes. The articles were collected and analyzed between August 2014 and July 2017. The present study used as sources the Portal de Periódicos da Capes, the Information Science Database (Base de Dados em Ciência da Informação – BRAPCI), the Academic Repository of Library Science and Information Science (Repositório Acadêmico de Biblioteconomia e Ciência da Informação – RABCI), and the Brazilian Portal of Scientific Publications in Open Access (Portal Brasileiro de Publicações Científicas em Acesso Aberto – OASISBR). Results: Emphasizes how little knowledge management is discussed to be used in the scientific and academic settings. Conclusions: It was observed that knowledge management is present in academic orientation when scientists and researchers share and use information to create new knowledge. The exercise of scientific intellectual construction and, consequently, of academic orientation cannot be dissociated from knowledge management. Knowledge management applied to orientation intends to promote the dissemination of best practices of academic orientation and promote the development of abilities of the tutors in helping their students to create new knowledge from the sharing and use of learning in orientations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosilene Moreira Coelho de Sá, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Doctor and Postgraduate in Information Science from the Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG.

Cláudio Paixão Anastácio de Paula, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Doctor in Social Psychology from the Universidade de São Paulo - USP. Professor at the Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG.

References

BIANCHETTI, L.; MACHADO, A. M. (org.). A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação de teses e dissertações. 3. ed. Florianópolis: UFSC; São Paulo: Cortez, 2012, 408 p.

CONNELL, R. How to Supervise a PhD. Vestes, v. 28, n. 2, p. 38-41, 1985.

CORDEIRO, A. M.; OLIVEIRA, G. M.; RENTERIA, J. M.; GUIMARÃES, C. A. Revisão sistemática: uma revisão narrativa. Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões, Rio de Janeiro, v. 34, n. 6, p. 428-431, nov./dez. 2007.

DAVENPORT, T. H.; PRUSAK, L. Conhecimento empresarial. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

HOFFMANN, W. A. M. Gestão do conhecimento: desafios de aprender. São Carlos: Compacta, 2009.

HOLLIS, J. O projeto Éden: a busca do outro mágico. São Paulo: Paulus, 2002. 188 p.

LAHTINEN, J. Local social knowledge management: A case study of social learning and knowledge sharing across organizational boundaries. Journal of Information Science, v. 39, n. 5, p. 661-675, 2013.

LASKE, S.; ZUBER-SKERRITT, O. Frameworks for postgraduate research and supervision. Lismore: Southern Cross University Press, 1996.

LEITE, F. C. L.; COSTA, S. M. de S. Gestão do conhecimento científico: proposta de um modelo conceitual com base em processos de comunicação científica. Ciência da Informação, Brasília, v. 36, n. 1, p. 92-107, jan./abr. 2007.

NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. Rio de Janeiro: Campus, 1997. 358 p.

NORTH, K.; PRESSER, N. H. Reflexões fundamentais para a prática da gestão do conhecimento. Recife: Nectar, 2011.

SÁ, R. M. C. de. Compartilhamento do conhecimento e o processo de orientação de discentes de pós-graduação stricto sensu. 2015. 158 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.

SÁ, R. M. C. de; PAULA, C. P. A. de. Compartilhamento de conhecimento na orientação acadêmica: a perspectiva de orientadores. PRISMA.COM, Porto, n. 34, p. 105-126, 2017. Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/3179/2885. Acesso em: 01 dez. 2017.

SEVERINO, A. J. Pós-graduação e pequisa: o processo de produção e de sistematização do conhecimento no campo educacional. In: BIANCHETTI, L.; MACHADO, A. M. (org.). A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação de teses e dissertações. 3. ed. Florianópolis: UFSC; São Paulo: Cortez, 2012. p. 82-101.

STEWART, T. Capital intelectual. 2. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

ZHAO, F. Transforming quality in research supervision: a knowledgemanagement approach. Quality in Higher Education, v. 9, n. 2, p. 187-197, 2003.

Published

2018-09-06

How to Cite

Sá, R. M. C. de, & Paula, C. P. A. de. (2018). Knowledge management and academic orientation: interrelationships. Informação & Informação, 23(2), 452–466. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2018v23n2p452

Issue

Section

Artigos