Information searching behavoir of graduate students: contribution for scientific Research in Eduardo Mondlane University of Mozambque
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2016v21n1p283Keywords:
Information Behavior, Students, Information NeedsAbstract
Introduction: This research presents the results of dissertation of master in Information Science, approaching about information behavior, one of the recurring theme in the field, especially with the advent of what is called information society.
Objective: It sought to identify and to analyze the main channels used by undergraduate students of Eduardo Mondlane University of Mozambique (UEM), including the factors that influence the searching and evaluation of information to satisfy needs related to scientific research.
Methodology: The study was regarded as descriptive and the procedure of data collecting was through the questionnaire to undergraduate students who has participated in the program of users’ education of Central Library of UEM. Results: The results demonstrate that students do not adopt systematic and accurate information search strategies, opting to impulsive actions that do not follow a clear plan.
Conclusions: Despite the discourse on the changing role of technology, students use the traditional library as the main resource of information.Downloads
References
BAPTISTA, Sofia Galvão; CUNHA, Murilo Bastos da. Estudo de usuários: visão global dos métodos de coleta de dados. Perspectiva em Ciências da Informação, Belo Horizonte, v.12, n. 2, p.168-185, 2007.
BELKIN, Nicholas J.; ODDY, Robert N.; BROOKS, Helen M. ASK for information retrieval. The Journal of Documentation, London, v. 38, n. 2, p.61-71, jun. 1982.
CAPURRO, Rafael. Epistemología y ciencia de la información. Enlace, Maracaibo, v. 4, n. 1, p. 11-29, 2007.
DAVALLON, Jean. La médiation: la communication en procès? Médiations & Médiateurs, v. 19, 2003.
DERVIN, Brenda; NILAN, Michael. Information needs and uses. Annual Review of Information Science and Technology, New York, v. 21, p. 3-33, 1986.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003.
GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. Pesquisas na pós-graduação: o uso do pensamento reflexivo no letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 40 n. 1, p. 22-37, jan./abr. 2011
GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias; COSTA, Sely Maria de Souza. Evolução teórico-metodológica dos estudos de comportamento informacional dos usuários. Ciência da Informação, Brasília, v. 39, n. 1, p. 21-32, jan./abr. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v39n1/v39n1a02.pdf>. Acesso em: 15 out. 2012.
INGWERSEN, Peter. Cognitive perspectives of information retrieval. Journal of Documentation, London, v. 52, n. 1, p. 3-50, 1996.
KUHLTHAU, Carol C. Inside the search process: information seeking from the user’s perspective. Journal of the American Society for Information Science, New York, v. 42, n. 5, p. 361-371, 1991.
KUHLTHAU, Carol C. From Information to meaning: confronting challenges of theTwenty-fi rst century. Libri, Trujillo, v. 58, p. 66-73, 2008.
LANCASTER, F. W. Avaliação de serviços de bibliotecas. Tradução António Agenor Briquet de Lemos. Brasília: Briquet de Lemos, 1996.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7. ed. São Paulo: HUCITEC; Rio de Janeiro: ABRASCO. 2010.
MOÇAMBIQUE. Resolução n. 28/2000, de 12 de dezembro de 2000. Aprova a política de informática. Boletim da República [de Moçambique], Maputo, n. 49, 1ª S., 3º Supl.
PETTIGREW, Karen E.; FIDEL, Raya; BRUCE, Harry. Conceptual frameworks in information behavior. Annual Review of Information Science and Technology, New York, v. 35, p. 43-78, 2001.
SHANNON, Claude; WEAVER, Warren. The mathematical theory of communication. Urbana: University of Illinois Press, 1949.
VYGOTSKY, Lev S. Interaction between learning and development. In: ______. Mind and society. Cambridge: Harvard University Press, 1978. p. 79-91.
WARSCHAUER, Mark. Tecnology and social inclusion: rethinking the digital divide. Cambridge: The MIT Press, 2003.
WERSIG, Gernot; NEVELING, U. The phenomena of interest to Information Science. Information Scientist, London, v.9, n.4, p.127140, 1975.
WILSON, Thomas D. Models in information behaviour research. Journal of Documentation, London, v.55, n.3, p. 249-270, June 1999.
WILSON, Thomas D. Human information behaviour. Informing Science, Santa Rosa, v. 3, n. 2, p. 49-56, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.