Information searching behavoir of graduate students: contribution for scientific Research in Eduardo Mondlane University of Mozambque

Authors

  • Ilídio Lobato Ernesto Manhique Escola Superior de Jornalismo
  • Aida Varela Varela Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2016v21n1p283

Keywords:

Information Behavior, Students, Information Needs

Abstract

Introduction: This research presents the results of dissertation of master in Information Science, approaching about information behavior, one of the recurring theme in the field, especially with the advent of what is called information society.

Objective: It sought to identify and to analyze the main channels used by undergraduate students of Eduardo Mondlane University of Mozambique (UEM), including the factors that influence the searching and evaluation of information to satisfy needs related to scientific research.

Methodology: The study was regarded as descriptive and the procedure of data collecting was through the questionnaire to undergraduate students who has participated in the program of users’ education of Central Library of UEM. Results: The results demonstrate that students do not adopt systematic and accurate information search strategies, opting to impulsive actions that do not follow a clear plan.

Conclusions: Despite the discourse on the changing role of technology, students use the traditional library as the main resource of information.

Author Biographies

Ilídio Lobato Ernesto Manhique, Escola Superior de Jornalismo

Mestre Ciência da Informação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Professor na Escola Superior de Jornalismo, Departamento de Biblioteconomia e Documentação

Aida Varela Varela, Universidade Federal da Bahia

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília, Professora do programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia (UFBA).

References

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v.2, n.1, p.89-103, jan./dez. 2009.
BAPTISTA, Sofia Galvão; CUNHA, Murilo Bastos da. Estudo de usuários: visão global dos métodos de coleta de dados. Perspectiva em Ciências da Informação, Belo Horizonte, v.12, n. 2, p.168-185, 2007.
BELKIN, Nicholas J.; ODDY, Robert N.; BROOKS, Helen M. ASK for information retrieval. The Journal of Documentation, London, v. 38, n. 2, p.61-71, jun. 1982.
CAPURRO, Rafael. Epistemología y ciencia de la información. Enlace, Maracaibo, v. 4, n. 1, p. 11-29, 2007.
DAVALLON, Jean. La médiation: la communication en procès? Médiations & Médiateurs, v. 19, 2003.
DERVIN, Brenda; NILAN, Michael. Information needs and uses. Annual Review of Information Science and Technology, New York, v. 21, p. 3-33, 1986.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003.
GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. Pesquisas na pós-graduação: o uso do pensamento reflexivo no letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 40 n. 1, p. 22-37, jan./abr. 2011
GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias; COSTA, Sely Maria de Souza. Evolução teórico-metodológica dos estudos de comportamento informacional dos usuários. Ciência da Informação, Brasília, v. 39, n. 1, p. 21-32, jan./abr. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v39n1/v39n1a02.pdf>. Acesso em: 15 out. 2012.
INGWERSEN, Peter. Cognitive perspectives of information retrieval. Journal of Documentation, London, v. 52, n. 1, p. 3-50, 1996.
KUHLTHAU, Carol C. Inside the search process: information seeking from the user’s perspective. Journal of the American Society for Information Science, New York, v. 42, n. 5, p. 361-371, 1991.
KUHLTHAU, Carol C. From Information to meaning: confronting challenges of theTwenty-fi rst century. Libri, Trujillo, v. 58, p. 66-73, 2008.
LANCASTER, F. W. Avaliação de serviços de bibliotecas. Tradução António Agenor Briquet de Lemos. Brasília: Briquet de Lemos, 1996.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7. ed. São Paulo: HUCITEC; Rio de Janeiro: ABRASCO. 2010.
MOÇAMBIQUE. Resolução n. 28/2000, de 12 de dezembro de 2000. Aprova a política de informática. Boletim da República [de Moçambique], Maputo, n. 49, 1ª S., 3º Supl.
PETTIGREW, Karen E.; FIDEL, Raya; BRUCE, Harry. Conceptual frameworks in information behavior. Annual Review of Information Science and Technology, New York, v. 35, p. 43-78, 2001.
SHANNON, Claude; WEAVER, Warren. The mathematical theory of communication. Urbana: University of Illinois Press, 1949.
VYGOTSKY, Lev S. Interaction between learning and development. In: ______. Mind and society. Cambridge: Harvard University Press, 1978. p. 79-91.
WARSCHAUER, Mark. Tecnology and social inclusion: rethinking the digital divide. Cambridge: The MIT Press, 2003.
WERSIG, Gernot; NEVELING, U. The phenomena of interest to Information Science. Information Scientist, London, v.9, n.4, p.127140, 1975.
WILSON, Thomas D. Models in information behaviour research. Journal of Documentation, London, v.55, n.3, p. 249-270, June 1999.
WILSON, Thomas D. Human information behaviour. Informing Science, Santa Rosa, v. 3, n. 2, p. 49-56, 2000.

Published

2016-06-24

How to Cite

Manhique, I. L. E., & Varela, A. V. (2016). Information searching behavoir of graduate students: contribution for scientific Research in Eduardo Mondlane University of Mozambque. Informação & Informação, 21(1), 283–305. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2016v21n1p283

Issue

Section

Artigos