Scientific knowledge and informational the multimodality

Authors

  • Luiz Carlos Flôres Assumpção Progrma de Pós-graduação em Ciência da Informação - Faculdade de Ciência da Informação - FCI-UNB. Aluno de Doutorado.
  • André Porto Ancona Lopez Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação - Faculdade de Ciência da informação - FCI-UNB. Professor do PPGCInf.

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2016v21n1p04

Keywords:

Information, Information as Thing, Knowledge, Science, Multimodality

Abstract

Introduction: In the scientific context, information can only be considered objective and scientific if they are within per-established norms and rules, ie the information recorded - theories and research results - which can be put to test, and refuted or not. Objective: To analyze the multimodal information in the context of scientific knowledge with the theory of the three worlds of Popper. Methodology: And the starting point is a literature search. At first, the definition of what is and information like thing. In the second phase, we will stick to the context of multimodal information, passing the third time in three worlds theory of Popper and in particular the third world or world 3. Result: In the third phase the considerations in defense of information recorded to be part of the structure of the scientific context where information is regarded as something multimodal physical and tangible to be the world's first and the world 3 Popper. Conclusion: In this analysis we can infer that the multimodal information is part of the scientific context and is structured as a thing part of the third world of Popper.

Author Biographies

Luiz Carlos Flôres Assumpção, Progrma de Pós-graduação em Ciência da Informação - Faculdade de Ciência da Informação - FCI-UNB. Aluno de Doutorado.

Bacharel em Administração pela Faculdade de Ciências Administrativas e Tecnologia de Rondônia - FATEC-RO (2003), com MBA Executivo em Gestão Empresarial - FGV Managment - FGV-RJ (2004), Mestrado em Liderança pela Universidade de Santo Amaro - UNISA-SP (2007) e Especialização em Gestão de Políticas Públicas de Cultura pela UNB (2008). Mestrado (2013) e Doutorando em Ciência da Informação - FCI-UNB.

André Porto Ancona Lopez, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação - Faculdade de Ciência da informação - FCI-UNB. Professor do PPGCInf.

Professor da Faculdade de Ciência da Informação da Universidade de Brasília. Seu mestrado em História Social (USP). Doutorado em 2001 pela FFCLH-USP.

References

BUCKLAND, Michael K. Information as thing. Journal of the American Society for Information Science (JASIS), New York, v. 45, n. 5, p. 351360, 1991.
BURSZTYN, MARCEL; DRUMMOND, JOSÉ AUGUSTO; NASCIMENTO, ELIMAR P. Como escrever (e publicar) um trabalho científico: dicas para pesquisadores e jovens cientistas. Rio de Janeiro: Garamond, 2010.
CHALMERS, ALAN F. O que é ciência afinal? Brasília: Brasiliense, 1993.
DYNKOWSKA, Malgorzata; LOBIN, Henning. Multimodalidade e conhecimento em apresentações científicas. In: DUQUE, C. Gottschalg (Org.). Ciência da Informação estudos e práticas. Brasília: Centro Editorial, 2011.
DUQUE, C. Gottschalg. (Org.). Ciência da Informação estudos e práticas. Brasília: Centro Editorial, 2011.
KNELLER, George F. A ciência como atividade humana. Trad. Antônio José de Souza. Rio de Janeiro: Zahar, São Paulo: Ed. da Universidade de São Paulo, 1980.
KUHN, Thomas S. A revolução coperniana. Lisboa: Edições 70, 2002.
______. A estrutura das revoluções científicas. 9. ed. São Paulo: Perspectiva, 2009.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2004.
MUELLER, Suzana P. M. Literatura científica, comunicação científica. In: TOUTAIN, Lidia Brandão B. (Org.). Para Entender a Ciência da Informação. Salvador: EDUFBA, 2007.
POPPER, Karl Raimund. Conhecimento objetivo. Belo Horizonte: Itatiaia, 1999.
______. Lógica das ciências sociais. 3. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2004.
______. Conjecturas e refutações. Coimbra: Almedina, 2006a.
______. Em Busca de um Mundo Melhor. Trad. Milton Camargo Mota. São Paulo: Martins, 2006b.
______. A lógica da pesquisa científica. 14. ed. São Paulo: Cultrix, 2009.
RIBEIRO, Ana Elisa. Percepções de adultos e crianças (ainda) analfabetos sobre multimodalidade e discurso visual em jornais impressos. In DUQUE, C. Gottschalg. (Org.). Ciência da Informação estudos práticos. Brasília: Centro Editorial, 2011.
ROBREDO, Jaime. Filosofia da ciência da informação ou ciência da informação e filosofia? – Uma questão que merece ser pensada. 2007. In: CINFORM, 7., 2007, Salvador, UFBA. Disponível em:<http://www.cinform.ufba.br/7cinform/soac/papers/369a2be3343ea1ed160564371174.pdf>. Acesso em: 10 set. 2010.
SCHMIDT, Paulo; SANTOS, José Luiz dos. O pensamento epistemológico de Karl Popper. ConTexto, Porto Alegre, v. 7, n. 11, 1 sem. 2007.
SIECZKOWSKI, João Batista C. O pluralismo da tese do mundo 3 de Popper. In: OLIVEIRA, Paulo Eduardo de (Org.). Ensaios sobre o pensamento de Karl Popper. Curitiba: Círculo de Estudos Bandeirantes, 2012.
TOUTAIN, Lidia Brandão B. (Org.). Para entender a Ciência da Informação. Salvador: EDUFBA, 2007.

Published

2016-06-24

How to Cite

Assumpção, L. C. F., & Lopez, A. P. A. (2016). Scientific knowledge and informational the multimodality. Informação & Informação, 21(1), 04–28. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2016v21n1p04

Issue

Section

Artigos