Accessibility and inclusion informational

Authors

  • Mônica Sena de Souza Universidade Federal do Ceará
  • Maria de Fátima Oliveira Costa Universidade Federal do Ceará
  • Hamilton Rodrigues Tabosa Mestrando em avaliação de Políticas Públicas, Especialista em Gestão Universitária e Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor do Departamento de Ciências da Informação da UFC.
  • Fátima Maria Alencar Araripe Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2013v18n1p1

Keywords:

Accessibility of information, People with disabilities - care, Librarian - acting.

Abstract

Introduction: Discusses the role of information professionals in meeting the informational demands of people with disabilities in the information society. The librarian is crucial for the effectiveness and success in the informational inclusion of people with disabilities, considering also continuing education for their professional qualification.

Objective: To provide reflections on the role of the librarian in serving users with disabilities, highlighting the need for improvement in information units, identified in the scientific literature with regard to accessibility.

Methodology: Literature search, based on a review of literature in books and scientific papers, highlighting the main authors: Adams (2000), Mazzoni (2001) and Sassaki (1997, 2002, 2005).

Results: The lack of informational access for people with disabilities hampers their social and political participation, hence, reduces its condition of citizenship.

Conclusion: The librarian responsible for seeking continuing education, greater involvement in the events of the area and the constant search for job training, which will reflect on the best service the information needs of users with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mônica Sena de Souza, Universidade Federal do Ceará

Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

Maria de Fátima Oliveira Costa, Universidade Federal do Ceará

Doutoranda em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/Marília). Professora do Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Ceará (UFC).

Hamilton Rodrigues Tabosa, Mestrando em avaliação de Políticas Públicas, Especialista em Gestão Universitária e Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor do Departamento de Ciências da Informação da UFC.

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professor do Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Ceará (UFC).

Fátima Maria Alencar Araripe, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora do Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Ceará (UFC).

Published

2013-06-19

How to Cite

Souza, M. S. de, Costa, M. de F. O., Tabosa, H. R., & Araripe, F. M. A. (2013). Accessibility and inclusion informational. Informação & Informação, 18(1), 1–16. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2013v18n1p1

Issue

Section

Artigos