Aspects of subject analysis in young adult commercial fiction

books and their video reviews

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2023v28n2p353

Keywords:

Subject analysis of fiction works, Young adult commercial literature (subject analysis), Book elements

Abstract

Objective: To select elements of young adult commercial fiction that related to the categories for analyzing (form/genre, plot, characters, setting, period, and recurring themes in the narrative. The aim is to broaden the possibilities of finding themes that resonate with the inquiries of contemporary young readers, within the limits of the book's content.
Methodology: Bibliographic and documentary research.
Results: By examining the books and video reviews, specific book elements can be identified for the analysis of young adult commercial fiction works, based on the categories already mentioned. The analyzed book elements include: cover, back cover, front and back flaps, spine, first pages, final pages, series title, and chapter titles.
Conclusions: the books and the video reviews provide information about the books content through the elements examined. This examination indicates narrative aspects that readers tend to highlight and consider relevant in their reading experience. These finding assist the subject analysis performed by indexers.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Hugo Figueiredo Mafra, Federal Fluminense - UFF

PhD student at the Postgraduate Program in Information Science at Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, Brasil.

Rosa Inês de Novais Cordeiro, Universidade Federal Fluminense - UFF

PhD in Communication from the Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor at the Department of Information Science at Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, Brasil.

References

ARANHA, G.; BATISTA, F. Literatura de massa e mercado. Contracampo, Niterói, n. 20, p. 121-131, ago. 2009. DOI: https://doi.org/10.22409/contracampo.v0i20.11. Disponível em: https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/17183. Acesso em: 25 jun. 2023.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 12676: Métodos para análise de documentos – determinação de seus assuntos e seleção de termos de indexação. Rio de Janeiro: ABNT, 1992.

BARBOSA, S.; MEY, E. S. A.; SILVEIRA, N. C. Vocabulário controlado para indexação de obras ficcionais. Brasília: Briquet de Lemos, 2005.

CART, M. Young adult literature: from romance to realism. Chicago: American Library Association, 2010.

CESARINO, M. A. N. Sistemas de recuperação da informação. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 14, n. 2, p. 157-168, set. 1985.

CESARINO, M. A. N.; PINTO, M. C. M. F. Análise de assunto. Revista de Biblioteconomia, Brasília, v. 8, n. 1, p. 32-43, jan./jun. 1980.

CORDEIRO, R. I. N. Processos e produtos de representação temática da informação. Brasília: CAPES: UAB; Rio de Janeiro: Departamento de Biblioteconomia, FACC/UFRJ, 2020.

DIAS, A. C.; SOUZA, R. C. S. Literatura juvenil contemporânea entre a empatia e o desconforto. Caderno Seminal Digital, Rio de Janeiro, v. 21, n. 23, p. 85-108, jan./jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.12957/cadsem.2015.14310. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/cadernoseminal/article/view/14310. Acesso em: 25 jun. 2023.

DIAS, E. W.; NAVES, M. M. L. Análise de assunto: teoria e prática. 2. ed. rev. Brasília: Briquet de Lemos, 2013.

FARIA, M. I.; PERICÃO, M. G. Dicionário do livro: da escrita ao livro eletrônico. São Paulo: Edusp, 2008.

FARIAS, C. Um estudo sobre o corpo na literatura juvenil distópica. In: SEMINÁRIO DOS ALUNOS DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO DO INSTITUTO DE LETRAS DA UFF: estudos de literatura, 8., 2017, Niterói. Anais [...]. Niterói: Letras da UFF, 2017. p. 95-105.

FERREIRA, D. M.; MAZETTI, H. M. Leitores na mídia: os booktubers e as novas formas de interpretação do livro e da leitura. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO SUDESTE, 23., 2018, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2018. p. 1-11.

FUJITA, M. S. L. A leitura em análise de assunto para identificação e seleção de conceitos: orientações a todos leitores com objetivo de indexação. In: FUJITA, M. S. L.; ALVES, R. C. V.; ALMEIDA, C. C. (org.). Modelos de leitura documentária para indexação: abordagens teóricas interdisciplinares e aplicações em diferentes tipos de documentos. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2020. p. 17-42.

FUJITA, M. S. L.; SABBAG, D. M. A.; SANTOS, L. B. P.; RIBAS, R. R. B.; ROSAS, F. S.; DEGASPERI, M. C. B. Indexação de obras de ficção em bibliotecas: avaliação e adequação do Modelo para Indexação de Ficção (MENTIF). Palabra Clave (La Plata), Buenos Aires, v. 7, n. 1, p. 1-20, 2017. DOI: https://doi.org/10.24215/18539912e041. Disponível em: https://www.palabraclave.fahce.unlp.edu.ar/article/view/PCe041. Acesso em: 25 jun. 2023.

GEORGAKOPOULOS, F. Primeira parte: jovem romance ou romance jovem? In: GEORGAKOPOULOS, F. Sou fã!: e agora?. 1. ed. São Paulo: Seguinte, 2016. p. 16-[45].

KONOPKA, G. Requirements for healthy development of adolescent youth. Adolescence, Califórnia, v. 8, n. 31, p. 1-26, 1973.

LANCASTER, F. W. Indexação e resumos: teoria e prática. 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2004.

LIMA, L. M.; ALMEIDA, P. O. P.; MORAES, J. B. E.; ÁVILA, D. M.; CAPRIOLI, M. S.; TENÓRIO, L. C. V. Tendências em processos e sistemas da organização do conhecimento de textos narrativos de ficção. Scire: Representación y organización del conocimiento, Zaragoza, v. 26, n. 1, p. 27-34, 2020. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7478434. Acesso em: 25 jun. 2023.

MAFRA, H. F.; CORDEIRO, R. I. N. Indexação de livros juvenis: a etapa da análise de assunto. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Rio Grande, v. 36, n. 2, p. 48-68, 2022. DOI: https://doi.org/ 10.14295/biblos.v36i2.14521. Acesso em: 25 jun. 2023.

MORAES, J. B. E.; GUIMARÃES, J. A. C. Análisis documental de contenido de textos literarios narrativos: en busca del diálogo entre las concepciones de aboutness/meaning y de recorrido temático/recorrido figurativo. Scire: Representación y organización del conocimiento, Zaragoza, v. 12, n. 1, p. 71-83, 2006. Disponível em: https://www.ibersid.eu/ojs/index.php/scire/article/view/1586. Acesso em: 25 jun. 2023.

MOREIRA, P. R. M. Booktubers e mercado editorial: parcerias como estratégia de colonização dos espaços de referência. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO SUDESTE, 41., 2018, Joinville. Anais [...]. Joinville: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2018. p. 1-11.

OLIVEIRA, J. A.; CARDOZO, J. R. M. Gêneros textuais digitais e a prática do mutiletramento: uma proposta de sequência didática de produção do vídeo-resenha. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras – Língua Portuguesa) – Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, 2021.

PEJTERSEN, A. M. The meaning of ‘about’ in fiction indexing and retrieval. Aslib Proceedings, [S. l.], v. 31, n. 5, p. 251-257, 1979. DOI: https://doi.org/10.1108/eb050682. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/eb050682/full/html. Acesso em: 25 jun. 2023.

REIMÃO, S. Sobre a noção de best-seller. Comunicação e Sociedade, São Paulo, n. 18, p. 53-60, 1992. Disponível em: https://doi.org/10.15603/2175-7755/cs.v0n18p%25p. Acesso em: 25 jun. 2023.

RODRIGUES, V. Perspectivas da literatura LGBT young adult no Brasil. Rio de Janeiro: Plural, 2018. E-book.

SAARTI, J. Consistency of subject indexing of novels by public library professionals and patrons. Journal of Documentation, Bradford, v. 58, n. 1, p. 49-65, 2002. DOI: https://doi.org/10.1108/00220410210425403. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/00220410210425403/full/html. Acesso em: 25 jun. 2023.

SAARTI, J. Fictional literature, classification and indexing. Knowledge Organization, Germany, v. 46, n. 4, p. 320-332, 2019. DOI: https://doi.org/10.5771/0943-7444-2019-4. Acesso em: 25 jun. 2023.

SANTOS, C. F. O. Narrativas de amadurecimento: relações entre o romance de formação e a literatura infanto-juvenil. 2016. 158 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Literatura) – Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura, Instituto de Letras, Universidade Federal Fluminense, 2016.

SIEGEL, D. J. Cérebro adolescente: o grande potencial, a coragem e a criatividade da mente dos 12 aos 24 anos. São Paulo: nVersos, 2016.

SODRÉ, M. Best-seller: a literatura de mercado. 2. ed. São Paulo: Ática, 1988.

TEIXEIRA, C. S.; COSTA, A. A. Movimento booktubers: práticas emergentes de mediação de leitura. Texto Livre, Belo Horizonte, v. 9, n. 2, p. 13-31, 2016. DOI: 10.17851/1983-3652.9.2.13-31. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16724. Acesso em: 25 jun. 2023.

UNISIST. Princípios de indexação. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 10, n. 1, p. 83-94, 1981. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reb/article/view/36380. Acesso em: 25 jun. 2023.

VARGAS, J. C.; BORTOLUZZI, V. I.; BECKER, W. L. S. Uma análise dos recursos semióticos em vídeo-resenhas de booktubers: a dimensão contato. Disciplinarum Scientia, Santa Maria, v. 21, n. 1, p. 153-168, 2020. DOI: https://doi.org/10.37780/dsch.v21n1-012. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/disciplinarumCH/article/view/3144/2619. Acesso em: 25 jun. 2023.

VIZIBELI, D. Contrastes entre a crítica literária especializada e amadora: os booktubers e os discursos sobre o livro e a leitura. Texto Livre, Belo Horizonte, v. 9, n. 2, p. 1-12, 2016. DOI: 10.17851/1983-3652.9.2.1-12. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16723. Acesso em: 25 jun. 2023.

WELLS, A. D. Themes found in young adult literature: a comparative study between 1980 and 2000. 2003. Dissertação (Mestrado em Science in Library Science) - School of Information and Library Science, University of North Carolina, Chapel Hill, North Carolina, 2003.

Published

2024-05-03

How to Cite

Mafra, H. F., & Cordeiro, R. I. de N. (2024). Aspects of subject analysis in young adult commercial fiction: books and their video reviews. Informação & Informação, 28(2), 353–376. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2023v28n2p353