Groups like the Support Sharing Channel of Information and Knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2016v21n3p286

Keywords:

Knowledge, Sharing, Channels, Support Group.

Abstract

Introduction: The role of sharing information and knowledge which tends to lead to a new understanding of distribution channels, allowing the maturation of sharing concept and its relationship to the process of information management. This interaction arises range of alternatives par as organizations relate internally with employees and externally with your audience.
Objects
: The goal is to survey and presentation of studies related to information sharing and knowledge channels, trying to identify its correlates in the area of administration.
Methodology
: The work was developed from a literature search. For both sought to initially align the concepts and terminology of information science area and a second time to identify a differentiated approach to sharing that would contribute to validate the interdisciplinary character of the information area and the contribution that other areas can make to the studies of information management and knowledge.
Results
: The analysis of the survey indicated considerations relevant to the understanding of the various approaches used in relation to the sharing of channels, as well as the common and different characteristics of these media and the impact on their dynamics.
Conclusions
: The Support Group terminology is one of several approaches used in the sharing of information and knowledge, and, like the other approaches presented to assess and promote better information services to meet the specific demands.

Author Biographies

Armando Sergio de Aguiar Filho, Universidade Fundação Mineira de Educação e Cultura - FUMEC

Doctorate in Information Science from the  Universidade Federal de Minas Gerais. Professor at the Universidade Fundação Mineira de Educação e Cultura.

Monica Erichsen Nassif, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Doctorate in Information Sciences from the Universidade Federal de Minas Gerais. Professor at the Universidade Federal de Minas Gerais.

References

ADLER, P. S.; HECKSCHER, C. Towards collaborative community. In: ADLER, P. S., HECKSCHER, C. The firm as a collaborative community: reconstructing trust in the knowledge economy. Oxford: Oxford University Press, 2006. p. 11-105.

ALVARENGA NETO. R. C. D. Gestão da Informação e do Conhecimento nas Organizações. 2002. Dissertação (Mestrado em Ciência da informação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2002.

BARBOSA, R. R. Gestão da informação e do conhecimento: origens, polêmicas e perspectivas. Informação & Informação, Londrina, v. 13, n. 1, p. 1-25, 2008.

BARBOSA, R. R.; SEPÚLVEDA, M. I. M.; COSTA, M. U. P. Gestão da informação e do conhecimento na era do compartilhamento e da colaboração. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 19, n. 2, p. 13-24, maio/ago. 2009.

CARVALHO, E. L. Informação orgânica: recurso estratégico para tomada de decisão pelos membros do Conselho de Administração da Universidade Estadual de Londrina. 2001. 93 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Pontifícia Universidade Católica de Campinas, São Paulo, 2001.

CHOO, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. 3. ed. São Paulo: Senac, 2003.

DAVENPORT, T. H.; PRUSAK, L. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam seu capital intelectual. 3. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

DRUCKER, P. F. Sociedade pós-capitalista. São Paulo: Pioneira, 1993.

FLEURY, M. T. L.; OLIVEIRA JUNIOR, M. M. (org.). Gestão estratégica do conhecimento: integrando aprendizagem, conhecimento e competências. São Paulo: Atlas, 2001.

FRANCIS, D.; YOUNG, D. Improving work groups: a practical manual for team building. San Diego: Pfeiffer e Company, 1992.

LAVE, J.; WENGER, E. C. Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

LEEHESVIRTA, T. Learning processes in a work organization: from individual to collective and/orvice versa?. Journal of Workplace Learning, [s. l.], v. 16, p. 92-100, 2004.

McGEE, J. V.; PRUSAK, L. Gerenciamento estratégico da informação. 2. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1994.

NOGUEIRA, V. C. Gestão do Conhecimento: um estudo exploratório sobre as consequências provocadas pela perda de competências individuais segundo a percepção dos funcionários de TI. 2003. 128 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003.

NONAKA, I. A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization Science, Linthicum, v. 5, n. 1, p. 14-37, 1999.

NONAKA, I. The Knowledge-creating company. Harvard Business Review, New York, v. 69, n. 6, p. 96-104, 2001.

NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação do conhecimento na empresa. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

TAVARES, M. C. Gestão Estratégica. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

TJOSVOLD, D. Learning to manage conflict: getting people to work together. New York. Lexington Books, 1993.

VIGNAU, B. S. S.; MUÑOZ, J. V. R. La información como recurso en el desarrollo de las organizaciones de las administraciones públicas. Revista Anales de Documentación, Múrcia, n. 3, p. 155-165, 2000. Disponível em: https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/2441/2431. Acesso em: 14 jul. 2022.

WENGER E. C. Communities of practice: learning, meaning and identity. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

WENGER E. C.; SNYDER, W. M. Comunidades de prática: a fronteira organizacional. In: HARVARD BUSINESS REVIEW (org.). Aprendizagem organizacional. Rio de Janeiro: [s. n.], 2001. p. 9-26.

Published

2017-04-14

How to Cite

Aguiar Filho, A. S. de, & Nassif, M. E. (2017). Groups like the Support Sharing Channel of Information and Knowledge. Informação & Informação, 21(3), 286–305. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2016v21n3p286

Issue

Section

Artigos