Teaching intellectual production of the Math Institute/UFGRS
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n3p86Keywords:
Bibliometrics, Production Teacher, Journals, Co-authorship, Interinstitutional CollaborationAbstract
Introduction: The present study is a bibliometric research whose purpose is the evaluation of teaching production of the Statistics Department (DEST) and the Pure and Applied Math Department (DMPA) of the Math Institute (IM) of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), concerning of the articles published only in web journals between 2007 and 2011. Objective: The specific goals of this study are: an individual analysis of productivity of the articles by author, a verification of the Qualis and the origin of the journal and an evaluation of the level of collaboration among authors and institutions. Methodology: It's a study of bibliometrics with a qualitative approach using a questionnaire, and the answers were analyzed in the form of graphics, tables and others. Results: The results show 177 articles, and DEST (64,4%) has a bigger production than DMPA (35,6%). Most of the Qualis of the articles are B1 (27,11%), B2 (16,38%) e A2 (15,81%). Foreign journals (62%) appears more than Brazilian (38%). Conclusion: The study shows that IM/UFRGS teachers are part of an impressive academic network. There's a good level of collaboration, most of the part with national institutions. The results also suggests new studies to find unanswered questions.Downloads
References
BRASIL. Decreto nº 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais - REUNI. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 24 abr. 2007. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20072010/2007/decreto/d6096.htm>. Acesso em: 2 jul. 2012.
COSTA, Josiane Gonçalves da. A Produção Intelectual Docente do Departamento de Ciências da Informação da UFRGS: estudo bibliométrico. 2009. 115 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Curso de Especialização em Gestão de Bibliotecas Universitárias, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, UFRGS, Porto Alegre, 2009. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/18491/000730121.pdf?seque nce=>. Acesso em: 11 out. 2011.
CUNHA, Rudnei Dias da. Rudnei Dias da Cunha: depoimento em 1 de jun. 2012. Entrevistadora: Daniela Gralha de Caneda Queiroz. Porto Alegre, 2012. Anotações pessoais.
CRUZ, Fernanda. Brasil está em 14º lugar no ranking mundial de pesquisas científicas. Agência Brasil, Brasília, 17 set. 2013. Pesquisa e Opinião. Disponível em: http://memoria.ebc.com.br/agenciabrasil/noticia/2013-0917/brasil-esta-em-14%C2%BA-lugar-no-ranking-mundial-de-pesquisascientificas>. Acesso em: 22 jan. 2014.
MALTRÁS BARBA, Bruno. Los Indicadores Bibliométricos: fundamentos y aplicación al análisis de la ciencia. Gijón: Trea, 2003. 288 p.
MEADOWS, Arthur Jack. A Comunicação Científica. Trad. Antônio Agenor Briquet de Lemos. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 1999. 268 p.
MENEGHINI, Rogerio. Inusitado aumento da produção científica. Folha de S. Paulo, São Paulo, 12 maio 2009. Opinião, p. A3. Disponível em: http://acervo.folha.com.br/fsp/2009/05/12/2/5325903>. Acesso em: 24 nov.
2011.
THOMAZ, Petronio Generoso; ASSAD, Renato Samy; MOREIRA, Luiz Felipe P. Uso do fator de impacto e do índice H para avaliar pesquisadores e publicações. Arquivos Brasileiros de Cardiologia, São Paulo, v. 96, n.2, p. 90-93, fev. 2011. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0066782X2011000200001>. Acesso em: 3 jun. 2012.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO PAULO. Fator de Impacto, 2012. São Paulo, 2012. Disponível em: http://bc.bireme.br/f_impacto.htm>. Acesso em 3 jun. 2012.
VANZ, Samile Andréa de Souza. As Redes de Colaboração Científica no Brasil: 2004-2006. 2009. 204 f. Tese (Doutorado) - Programa de PósGraduação em Comunicação e Informação, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, UFRGS, Porto Alegre, 2009. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/17169/000711634.pdf?seque nce=1>. Acesso em: 11 out. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Informação & Informação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.





