Self writing as a cultural mediation practice: records of memory and identity on quinteto da Paraíba social
DOI:
https://doi.org/10.5433/2317-4390.2020v9n2p20Keywords:
Self writing, Cultural mediation, Communication devices, Memory and IdentityAbstract
Introduction: It is a fragment of the research that had as object of study the documentary items arising from the musical production of Quinteto da Paraiba.
Objective: This research aimed to analyze how the self-writing favors the cultural mediation of the identity and memorialistic aspects representative of the Quinteto da Paraíba from the traces available in communication devices of the social web.
Methodology: It is configured as documentary research of a qualitative nature and is based on the conceptual aspects of self-writing, of the cultural Mediation, of Memory and Identity, since in this research it is understood the self-writing as a selective practice of the selfproduction and the material objects that constitute the memory of its producer.
Results: The data collected analyzed information on the musical practices of Quinteto da Paraíba published on the Group's website and on its social media, such as Facebook and Instagram.
Conclusions: It is concluded that the social media of Quinteto da Paraíba are configured as devices that register practices of self-writing in the contemporary and cultural mediation of the Group when presenting its memorialistic and identity traces. Such devices translate the musical production of the Quinteto da Paraíba in real time, increase the possibilities of disseminating the concert schedule, register significant facts for the constitution of the Group's memory, therefore, its self-image, which is aligned with the identity traits of Northeast Brazil.
Downloads
References
CANDAU, Joel. Memória e Identidade. São Paulo: Contexto, 2012.
COX, Richard J. Arquivos pessoais: um novo campo profissional. Leituras, reflexões e reconsiderações. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017.
DODEBEI, Vera Lúcia Doyle Louzada de Mattos. O sentido e o significado de documento para Memória Social. 1997. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1997.
FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Lisboa: Passagens, 1992. GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
GOMES, Ângela de Castro. Escrita de si, escrita da História: a título de prólogo. In: GOMES, Ângela de Castro (org.). Escrita de si, escrita da história. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Unicamp, 2013. LIMA, Celly de Britto; PERROTTI, Edmir. O Bibliotecário como mediador cultural. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 18., 2017, Marília. Anais [...]. Marília: UNESP, 2017. p. 1-20. Disponível em: http://enancib.marilia.unesp.br/index.php/XVIII_ENANCIB/ENANCIB/paper/view File/496/1207. Acesso em: 25 fev. 2020
OLIVEIRA, Bernardina Maria Juvenal Freire de. José Simeão Leal: escritos de uma trajetória. 2009. 333 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2009. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFPB2_30cc475b6ac743c18d8b8e069e2da705. Acesso em: 25 fev. 2020
PIERUCCINI, Ivete. Ordem informacional dialógica: mediação como apropriação da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 8., 2007, Salvador. Anais [...]. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2007. Disponível em: http://www.enancib.ppgci.ufba.br/artigos/GT3--159.pdf. Acesso em: 25 fev. 2020
SILVA, Bárbara Damiane da; SANTOS NETO, João Arlindo dos. Práticas de mediação cultural nas bibliotecas públicas municipais de Londrina/PR. Biblionline, João Pessoa, v. 13, n. 2, p. 30-43, 2017. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/res/v/16140. Acesso em: 25 fev. 2020
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Informação& Profissões, ficando sua reimpressão total ou parcial sujeita a autorização expressa da revista. Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação&Profissões.