DIDACTIC SEQUENCE, LESSONS TO STUDY THE “MILTONIAN” METHOD OF GEOGRAPHIC ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2447-1747.2024v33n2p229

Keywords:

Didactics of Geography.

Abstract

Elaborating, explicating, and reflecting on a study course proposal on concepts and methods of geographic analysis, built upon the thoughts of Brazilian geographer Milton Santos, is the theme, intention and motivation of this present article. The option to suggest lessons in the form of a didactic sequence, using the technique of conceptual maps, followed by exposition texts, along with its respective indication of the author’s specific bibliography, aims to foster an integrated and non-fragmented appropriation of this content. The presupposition is that the understanding of the method may lie in the connections or conceptual interactions for the production of Geographic analysis, with these theoretical and methodological groundings.

 

Author Biography

Leonardo Dirceu de Azambuja, UEM - Universidade Estadual de Maringá

Doutor em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor Associado no Departamento de Geografia da Universidade Estadual de Maringá (UEM). 

References

COMO estudar e ler a obra de Milton Santos. São Paulo: Maria Adélia de Souza, 2021. 1 vídeo (20 min). Publicado pelo canal i- territorial. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=FlG5gYglVAo. Acesso em: 26 jan. 2024.

ELIAS, Denise. Milton Santos: a construção da geografia cidadã. Geosul, Florianópolis, v. 18, n. 35, p. 131-148, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/geosul/article/view/13606/12472. Acesso em: 26 jan. 2024.

GONÇALVES, Carlos Walter Porto. Milton Santos: ciência, ética e responsabilidade social. In: SANTOS, Milton. O país distorcido: Brasil, a globalização e a cidadania. São Paulo: Publifolha, 2002. p. 171-185.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

MAMIGONIAN, Armen. A geografia e a formação social como teoria e como método. In: SOUZA, Maria Adélia Aparecida de (org.). O mundo do cidadão um cidadão do mundo. São Paulo: Hucitec, 1996. p. 198-206.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1997.

SANTOS, Milton. A urbanização brasileira. São Paulo: Hucitec, 1993.

SANTOS, Milton. Da totalidade ao lugar. São Paulo: Edusp, 2008.

SANTOS, Milton. Do espaço sem nação ao espaço transnacionalizado. In: RATTNER, Henrique (org.). Brasil 1990: caminhos alternativos do desenvolvimento. São Paulo: Brasiliense, 1979a. p. 143-159.

SANTOS, Milton. Estrutura, processo, função e forma como categoria e como método. In: SANTOS, Milton. Espaço e método. São Paulo: Nobel, 1985. p. 49-59.

SANTOS, Milton. Metamorfose do espaço habitado. São Paulo: Hucitec, 1988.

SANTOS, Milton. O dinheiro e o território. In: SANTOS, Milton; BECKER, Berta K.; SILVA, Carlos Alberto Franco; GONÇALVES, Carlos Walter Porto; LIMONAD, Ester; ALMEIDA, Flávio Gomes; LIMA, Ivaldo; SILVA, Jaílson de Souza; BARBOSA, Jorge Luiz; FERNANDES, Nelson da Nóbrega; ERTHAL, Rui; CUNHA, Sandra Baptista; MIZUBUTI, Satie. Território, territórios: ensaios sobre o ordenamento territorial. Rio de Janeiro: DP&A, 2006. p. 13-21.

SANTOS, Milton. O espaço dividido: os dois circuitos da economia urbana dos países subdesenvolvidos. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1979b.

SANTOS, Milton. O espaço do cidadão. São Paulo: Nobel, 1987.

SANTOS, Milton. O espaço total de nossos dias. In: SANTOS, Milton. Por uma geografia nova: da crítica da geografia a uma geografia crítica. São Paulo: Hucitec, 1978. p. 161-177.

SANTOS, Milton. Pensando o espaço do homem. São Paulo: Edusp, 2007.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.

SANTOS, Milton. Sociedade e espaço: a formação social como teoria e como método. In: SANTOS, Milton. Espaço e sociedade. Petrópolis: Vozes, 1979c. p. 9-27.

SANTOS, Milton. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico informacional. São Paulo: Hucitec, 1994.

SANTOS, Milton; SILVEIRA, Maria Laura. Brasil: território e sociedade no início do século XXI. Rio de Janeiro: Record, 2001.

TAVARES, Romero. Construindo mapas conceituais. Ciência & Cognição, Rio de Janeiro, v. 12, p. 72-85, 2007. Disponível em: http://cienciasecognicao.tempsite.ws/revista/index.php/cec/article/view/641/423. Acesso em: 26 jan. 2024.

Published

2024-06-30

How to Cite

Azambuja, L. D. de. (2024). DIDACTIC SEQUENCE, LESSONS TO STUDY THE “MILTONIAN” METHOD OF GEOGRAPHIC ANALYSIS. GEOGRAFIA (Londrina), 33(2), 229–248. https://doi.org/10.5433/2447-1747.2024v33n2p229

Issue

Section

Pedagogical Workshops